2867
Sök

Helförsäkring vid frontalkrock

60 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
Jag har precis frontalkrockat bilen i ett tätbebyggt område ca 1km därifrån jag bor. Bilen är en Saab 9000 CSE 2,0t 1997 (A50 jubileum) och den är helförsäkrad hos Länsförsäkringar (bilen står på min far och används inom familjen). Jag hade solen i ögonen och såg inte att bilen framför stod still (en lastbil hade parkerat framför honom på vägen). Polisen kom ju senare, men jag fick inga böter eller liknande även om det var mitt fel. Jag har även löst allt om försäkringar med den andra inblandade.

Skadorna på bilen: huv, frontspoiler, framlampor, grill, blinkers, framruta, intercooler (troligtvis) och att bägge airbagsen löste ut. Jag tror inte bilen är sned eller liknande och den funkar fint för jag körde på den hem.

Kolla min sida för bilder om nån är sugen...

Det jag undrar över är om försäkringsbolaget löser ut bilen eller om dom betalar skadorna på bilen. Bilen är ju fräsch i övrigt och det skulle vara väldigt synd om vi blev av med den (vi har bara haft bilen i 3 veckor).

Vad tror ni? Någon med liknande erfarenhet?
Senast redigerat av Pejjen (17 april 2009)

Med lem
1 127 Inlägg
17 april 2009
Hur ska vi kunna veta det..

Hade det varit en äldre 80tals bil hade det säkert löst in den med direkt för att få bort gamla bilar från vägarna. De är inte så högt värderade heller så lönar sig inte att laga dom. Hör vad försäkringsbolaget säger..

Vill de lösa in bilen kan du ju åta dig att laga bilen själv, det där finner du ju utan problem för småpengar på nån skrot. Framruta och airbags kanske kräver lite mer, airbag kan jag inte så mycket om. Värre om det varit en ny bil. Då kostar det nog en del att ladda om dom och nollställa m.m

60 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
Tänkte ringa till försäkringsbolaget på måndag men det vore ju så jävla synd om dom löste in bilen eftersom det är ju inte så värst mycket som är trasigt. Vi har dessutom precis köpt bilen så vill ju inte jaga skrotdelar och fixa det själva. Kostar inte en aero/jubileum frontspoiler ganska mycket?

132 Inlägg
17 april 2009
det brukar vara så om kostnaderna för att reparera skadorna kostar mer än värdet på bilen så brukar de lösa in den... men allt är en bedöming som skaderegleraren alt en verkstad gör...

8 885 Inlägg
17 april 2009
Dom där skadorna ser inte farliga ut men det är upp till FB att bedömma om det är värt att laga eller skrota bilen. Med tanke på att båda airbagen har utlöst så är ju bara den kostnaden minst 6-7 000.
Men för att slippa spekulationer så är det bara att invänta FB bedömmning, min gissning är att det är 50/50 på skrot eller att dom lagar bilen

Fotograf på tierpidag.se

60 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
Ah okej, men hur räknar dom ut värdet på bilen? Vi köpte den för 3 veckor sen för 21.000kr men om man kollar tex bilprovningens begagnat guide så ligger värdet på den årsmodellen på ca 30.000kr. Men om man kollar på skadorna på den kan det väl knappast överstiga 20.000kr? Kolla bilder i galleriet...

8 885 Inlägg
17 april 2009
Pejjen skrev:
Ah okej, men hur räknar dom ut värdet på bilen? Jag köpte den för 3 veckor sen för 21.000kr men om man kollar tex bilprovningens begagnat guide så ligger värdet på den årsmodellen på ca 30.000kr. Men om man kollar på skadorna på den kan det väl knappast överstiga 20.000kr? Kolla bilder i galleriet...

Det är dyrare än man tror att laga bilar, tänk på att arbetskostnaden på minst 600/tim+moms ska vara inräknad i priset och då drar det i väg rätt snabbt.
Vill bolaget skrota bilen kan du ju alltid försöka deala med dom om att du får en summa kontant för att laga bilen själv

Fotograf på tierpidag.se

60 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
Jo det är ju klart... Men om man tex känner någon som fixar jobbet då? Eller bestämmer försäkringsbolaget var det ska lagas. Detta kommer ju att ta tid känner jag redan nu...

Fri fart för ett fritt folk!
14 257 Inlägg
17 april 2009
Hamilton skrev:
Dom där skadorna ser inte farliga ut men det är upp till FB att bedömma om det är värt att laga eller skrota bilen. Med tanke på att båda airbagen har utlöst så är ju bara den kostnaden minst 6-7 000.
Men för att slippa spekulationer så är det bara att invänta FB bedömmning, min gissning är att det är 50/50 på skrot eller att dom lagar bilen

ramsne tror jag..
så det kostar nog ganska fett med pengar..
anledningen till min slutledning..framrutan är spräckt ..
om den inte var det innan är det inlösen

Kör fort så hinner inget hända...

8 885 Inlägg
17 april 2009
Pejjen skrev:
Jo det är ju klart... Men om man tex känner någon som fixar jobbet då? Eller bestämmer försäkringsbolaget var det ska lagas. Detta kommer ju att ta tid känner jag redan nu...

Ja det är FB som bestämmer vart den ska lagas om det nu blir en reparation.

Fotograf på tierpidag.se

60 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
Man kan ju spekulera om detta länge men om nu bilen är ramsned så är det nog ganska så säkert att dom löser in bilen. För ska man laga det och alla synliga skador blir det väldigt mycket pengar. Men det jag inte fått svar på än är hur Länsförsäkringar värderar bilen? Vad är en rimlig summa?

735 Inlägg
17 april 2009
Pejjen skrev:
(bilen står på farsan)

Smart grabben! Du vet att det där är bedrägeri va? Tänk på att det här är ett öppet forum... Om nu någon på LF läst detta inlägg och sen gått in på din användare där din bil ligger uppe med regnr och allt... Ja då kommer du inte få ett öre att varken köpa en annan bil eller att laga den

60 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
Det spelar ju ingen som helst roll. Bilen används ju som familjebil och får användas av personer under 24 år. Då bör det inte vara några problem

Herr
1 722 Inlägg
17 april 2009
tobee skrev:
Pejjen skrev:
(bilen står på farsan)

Smart grabben! Du vet att det där är bedrägeri va? Tänk på att det här är ett öppet forum... Om nu någon på LF läst detta inlägg och sen gått in på din användare där din bil ligger uppe med regnr och allt... Ja då kommer du inte få ett öre att varken köpa en annan bil eller att laga den

100% säker på va du skriver nu?

Enligt polisen är det inte olagligt att ställa bilen på någon föräldrer.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
17 april 2009
tobee skrev:
Pejjen skrev:
(bilen står på farsan)

Nä det är inte bedrägeri.
Han får köra sin pappas bil hur mycket han vill.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 april 2009
LocKtar skrev:
tobee skrev:
Pejjen skrev:
(bilen står på farsan)

Det har inget med lagen att göra utan det är försäkringsbolagets regler som styr det där med att ställa den på en förälder osv.

Iaf vad jag vet.

Dom flesta försäkringsbolag har ju ungefär som ett tillval om att bilen körs av någon under tex 24 år.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

735 Inlägg
17 april 2009
LocKtar skrev:
tobee skrev:
Pejjen skrev:
(bilen står på farsan)

Det finns miljoner diskutioner här på garaget där detta tas upp. Den som har det ekonomiska intresset i bilen. Den ska försäkringen stå på. Och självklart på den som använder bilen mest. Har man kvitton som styrker att farsan köpte bilen, att farsan betalade senaste servicen. Att farsan betalar bensinen. Ja då är det inga problem

60 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
Håll er till ämnet tack, det gäller inlösen av bilen vid krock. Inte om vem som står på försäkringen...
Jag undrar fortfarande hur försäkriingsbolagen gör för att värdera bilar som krockat. -nån som har något bra svar??

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
17 april 2009
:d
Senast redigerat av azid (17 april 2009)

2slow

23 Inlägg
17 april 2009
Kolla vad lite som hände med min bil @ min sida den löste dom och det var inte mycket arbete att fixa den imo.

och förövrigt värderar dom typ efter vad dom kostar på blocket vid samma mil och skit sen drar dom av ca 10% på det priset så sa dom till mig iaf när dom löste min bil (Folksam)
Senast redigerat av As1 (17 april 2009)

Sök