3530
Sök

Hjälp med 4-kanals steg och högtalare till det!

33 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
Hejsan,

har precis köpt en ny 855:a och har precis monterat in min GAS BBX-10 baslåda som jag för övrigt är supernöjd med!

I övrigt sitter det orginal stereo i den, vilken jag planerar att ha kvar, och orginal högtalare. Det är dessa jag vill byta ut om några veckor/nån månad. Har tittat på lite olika steg, antigen ett fyrkanaligt eller ett tvåkanaligt som jag kan koppla in fyra högtalare på (parallelkoppla).

Har även tittat på detta högtalarkit fram: GAS ALPHA 52X. Vad tror ni om detta? I bakdörrarna kör jag nog ett par koaxialer men jag är öppen för förslag, inga avancerade ombyggnader bara, jag vill att det ska se ganska standard ut.

Vad tror ni om detta? Rekommendera mig gärna ett bra fyrkanals steg för runt 1500-2000 kr, totalbudget för projektet är väl ungefär 3000±500kr men helst inte över 3000kr. I detta räknar jag inte in div. monterings grejor, skruvar/kabelskor och sådant.

Jag spelar mycket blandad musik alltså verkligen vad som helst så systemet bör vara ganska brett inriktat, jag spelar inte tokhögt heller utan jag föredrar kvalitet framför kvantitet. big_smile

Har även ytterligare en fråga, ska baslådan vara inkopplad på fram eller bakkanalerna? Det är första gången jag överhuvudtaget handskas med fyrkanaliga system.
Senast redigerat av ahmedmo (15 maj 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 maj 2009
Varför inte ett GAS Alpha X100.4? smile 1998kr på BRL, lämnar nog med effekt till både ett kit och ett par koaxialer om du kör med GAS Alpha.

Basen kan du köra som bak eller fram, spelar egentligen ingen roll.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
15 maj 2009
både gas kiten å gas koaxerna spelar helt ok me tanke på va dom kostar smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

33 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
Okej, låter bra det. Tror ni GAS steget är bättre än t.ex. http://www.netonnet.se/item.asp?iid=194 … Row1Center?? Med tanke på prisskillnaden alltså?

Hur blir det med impedansen på kitsystemen? Är det totalt 4Ohm eller blir det knasigt när diskanten är separat?

2 914 Inlägg
15 maj 2009
tror detta är riktigt nice (man får dock vad man betalar för men jbl är alltid jbl) http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=2107

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 maj 2009
Rent generellt sett så är steg i prisklassen 1500-2000kr väldigt lika, samma sak som med högtalare. Vilket du köper av dom 3 är nog mest en smaksak, men jag skulle nog ha valt JBL steget som kalle_kalle rekommenderar då det är billigast och garanterar lämnar bra effekt, eller GAS bara för att få enhetligt med märken.

Om ett kit är specat till 4Ohm så är det med diskant, vilken dock inte påverkar eftersom den ansluts genom ett filter.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök