3754
Sök

Trimvänligaste volvon?

040 RedLine
1 219 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#41
Nichlas_H skrev:
BrajjAxx skrev:
epapower skrev:

stämmer, m90 sitter -95 o framåt..
Skillnad mellan 700/900 serien är fronten/bakpartiet och lite modernare inredningen, annars är de samma bottenplatta i stort sett, och motorerna skiljer inte mkt mer än att230ft har oljekylda kolvar efter -94 tror ja de va..

personligen funkar både kombi och sedanmodellen, båda går att få ganska snygga utan att lägga massa pengar..

va du själv tycker är snyggast är de viktiga.

mvh

Tack för bra svar:) M90 lådan ska vara mycket bättre och driftsäkrare än den vanliga (M46) va?

jo den håller lite bättre men 3an e ju klen..

Men asså m90 är väll klart mycket bättre eller? Så man ska kanske satsa på en 95:a eller senare?tongue

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

34 Inlägg
13 maj 2009
#42
Sedan modellen är ju helt klart snyggare och det syns att du har en 940 mot om du har en 745 eller 945 då det endast är fronten som skiljer dem åt i stort sett.

Och helt klart ska du skaffa en 940 lätttryckare då försäkringen blir mycket billigare än en vanlig turbo. Och ett smart drag är att köpa en från 95 och frammåt då de har m90 lådan som är sjukt mycket bättre än m46 och m47 lådorna. Höj laddet på lättryckaren med hjälp av en pysventil då har du helt plötsligt en "fulltryckare". Det ända som kan vara possitivt med de tidiga turbo 940 91-92 är väl att de har slungdiff.

1 062 Inlägg
13 maj 2009
#43
Måste bilen vara bakhjulsdriven? Varför inte en 850T? 225hk orginal och som lätt vässas till högre effekter med annan mjukvara.

M.V.H.


18 Inlägg
14 maj 2009
#44
940 turbo b230ft!, stakarna är väl goda för 300hk? rätta mig om jag har fel. har själv en 945 turbo+ uppställt ladd till 0,8 går kanon:)


Blyfot
829 Inlägg
14 maj 2009
#45
945 är snyggast. Man får svetsa lite vid trean på m90 så håller dom bra

"bara en mor kan älska en sån son"

040 RedLine
1 219 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#46
volvokrille12 skrev:
945 är snyggast. Man får svetsa lite vid trean på m90 så håller dom bra

Vadå? Asså M90 är väll mycket bättre en M46 och de andra vanliga?yikes

Haha, ja nu tänker ni nog "Vad tänker killen med?" Ja tyvärr kan jag inget om trimning eller så, men jag bara undra om detta skulle bli bra. Jag tror själv att effekten kommer landa på 250 hk kanske. Men beror ju på helt. Rätta mina fel:

- Chippa (BSR)
- Öka laddtrycket till 0,9 bar
- Öppen dumpventil
- Större intercooler
- 3" avgas hela vägen
- Sportluftfilter
- Porta insug och  utblås (inte ventilerna)
- Nya tjockare insugsrör

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Dolk
146 Inlägg
14 maj 2009
#47
B23FT med guldbox är att rekomendera. Då får du ut runt 240HP om du köper det dyra kippet. Utan att göra något speciellt med motorn i övrigt.


Blyfot
829 Inlägg
14 maj 2009
#48
BrajjAxx skrev:
volvokrille12 skrev:
945 är snyggast. Man får svetsa lite vid trean på m90 så håller dom bra

Vadå? Asså M90 är väll mycket bättre en M46 och de andra vanliga?yikes

Haha, ja nu tänker ni nog "Vad tänker killen med?" Ja tyvärr kan jag inget om trimning eller så, men jag bara undra om detta skulle bli bra. Jag tror själv att effekten kommer landa på 250 hk kanske. Men beror ju på helt. Rätta mina fel:

- Chippa (BSR)
- Öka laddtrycket till 0,9 bar
- Öppen dumpventil inte att rekomendera på 940
- Större intercooler
- 3" avgas hela vägen
- Sportluftfilter
- Porta insug och  utblås (inte ventilerna)
- Nya tjockare insugsrör

Ja m90 håller bättre än dom andra men är lite klen på treans växel

"bara en mor kan älska en sån son"

8 156 Inlägg
14 maj 2009
#49
Trimvänligast Volvon borde nog rimligen vara Amazonen, iaf om man räknar förhållandet mellan vikt och effekt wink
För att få den halv-laglig så reggar man den som ombyggt fordon med B230FK, uppgraderade bromsar, utbytt bakaxel (1031) och framvagn samt lite förstärkningar.
Etanolkonvertering kanske vore något också?
Allt detta går att göra lagligt.

Sen är det bara att uppgradera motorn till en fulltryckare. Chippar man den och trimmar lite ytterligare så kan du relativt lätt få ut 250hk. Eftersom en Amazon redan från början väger ett par hundra kilo mindre än de lättaste 740/940 så motsvarar (effekt/vikt) 250hk i en Amazon ungefär 300hk i en Volvo 740.
Om man sen byter ut fram- och bakskärmar, huv och baklucka till glasfiber (eller rent av kolfiber), så går det att få ner vikten ytterligare.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

040 RedLine
1 219 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#50
pugg_malmo skrev:
för att göra allt enkelt! Köp en ltt, exakt samma motor! enda som skiljer sig är wastegaten på turbon för den går inte att justera på ltt, är dessutom billigare i försäkring! wink jag har en till salu som är lagom trimmad om någon är sugen! 15g aggregat och chippad, förstärkt tryckplatta från kg trimning som håller för 525Nm och laddar 1,2 bar. stålfälgar med navkapslar så klart.. wink

Ja klart jag inte intresserad... men vill ha bilder och mer fakta, årsmodell miltal osv:)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

040 RedLine
1 219 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#51
Phaetoon skrev:
Trimvänligast Volvon borde nog rimligen vara Amazonen, iaf om man räknar förhållandet mellan vikt och effekt wink
För att få den halv-laglig så reggar man den som ombyggt fordon med B230FK, uppgraderade bromsar, utbytt bakaxel (1031) och framvagn samt lite förstärkningar.
Etanolkonvertering kanske vore något också?
Allt detta går att göra lagligt.

Sen är det bara att uppgradera motorn till en fulltryckare. Chippar man den och trimmar lite ytterligare så kan du relativt lätt få ut 250hk. Eftersom en Amazon redan från början väger ett par hundra kilo mindre än de lättaste 740/940 så motsvarar (effekt/vikt) 250hk i en Amazon ungefär 300hk i en Volvo 740.
Om man sen byter ut fram- och bakskärmar, huv och baklucka till glasfiber (eller rent av kolfiber), så går det att få ner vikten ytterligare.

Det låter så jävla najs asså, jag älskar Amazon asså. Men har aldrig tagit av topplocket ens på en bil så byta motor osv är kanske lite overkill:P

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Operatör
346 Inlägg
14 maj 2009
#52
Öppen dump skulle jag strunta i.
Min dog om man koppla efter gaspådrag osv när jag hade öppen. Så jag kör orginal jag smile

Jag kommer inte köra annan IC eller grövretryckrör. Bara en större snurra (15g eller 16t) och en GrpA T5 kam. Och jag har ungefär samma mål som dig (kanske lite lägre).

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)

040 RedLine
1 219 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#53
pars skrev:
Öppen dump skulle jag strunta i.
Min dog om man koppla efter gaspådrag osv när jag hade öppen. Så jag kör orginal jag smile

Jag kommer inte köra annan IC eller grövretryckrör. Bara en större snurra (15g eller 16t) och en GrpA T5 kam. Och jag har ungefär samma mål som dig (kanske lite lägre).

Okej ja skitbra:) Men vad tror du att motorn pallar för laddtryck som högst?smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Blyfot
829 Inlägg
14 maj 2009
#54
BrajjAxx skrev:
pars skrev:
Öppen dump skulle jag strunta i.
Min dog om man koppla efter gaspådrag osv när jag hade öppen. Så jag kör orginal jag smile

Jag kommer inte köra annan IC eller grövretryckrör. Bara en större snurra (15g eller 16t) och en GrpA T5 kam. Och jag har ungefär samma mål som dig (kanske lite lägre).

Okej ja skitbra:) Men vad tror du att motorn pallar för laddtryck som högst?smile

Så länge det inte spikar kan man krämma på skapligt med laddtryck 1-1,2

"bara en mor kan älska en sån son"

8 156 Inlägg
15 maj 2009
#55
BrajjAxx skrev:
Det låter så jävla najs asså, jag älskar Amazon asså. Men har aldrig tagit av topplocket ens på en bil så byta motor osv är kanske lite overkill:P

Den här kanske vore något då?
Här har du en rostfri '68 för 6 500:-
(med fixade motorfästen och motorn utbytt mot en B230E)
http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_a … 14&w=3

Att byta motor är inte så svårt.
Har man bara tillgång till något att lyfta med så är det relativt lätt. Inte så svårt att lyfta i och ur en motor.
Att koppla in elen är inte så svårt heller.
Men det krävs vissa modifikationer för att få in en B230 i en Amazon med B18/B20 original.

Sen är det bara att du letar upp en bra B230FK. Du kan säkert hitta en på blocket för cirka 5000:-
Finns säkert någon i närheten som kan hjälpa dig att sätta i (och koppla in) den också.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

264 Inlägg
15 maj 2009
#56
Kreftan skrev:
Sedan modellen är ju helt klart snyggare och det syns att du har en 940 mot om du har en 745 eller 945 då det endast är fronten som skiljer dem åt i stort sett.

Och helt klart ska du skaffa en 940 lätttryckare då försäkringen blir mycket billigare än en vanlig turbo. Och ett smart drag är att köpa en från 95 och frammåt då de har m90 lådan som är sjukt mycket bättre än m46 och m47 lådorna. Höj laddet på lättryckaren med hjälp av en pysventil då har du helt plötsligt en "fulltryckare". Det ända som kan vara possitivt med de tidiga turbo 940 91-92 är väl att de har slungdiff.

M46 lådan e ju bäst! Håller bäst!! sen att m90 e skönare e en anna 5a!!


854 Inlägg
15 maj 2009
#57
Kenko skrev:
M46 lådan e ju bäst! Håller bäst!! sen att m90 e skönare e en anna 5a!!

Dags att gå och lägga sig tror jag... Vilket jävla skitsnack!


040 RedLine
1 219 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
#58
Phaetoon skrev:
BrajjAxx skrev:
Det låter så jävla najs asså, jag älskar Amazon asså. Men har aldrig tagit av topplocket ens på en bil så byta motor osv är kanske lite overkill:P

Den här kanske vore något då?
Här har du en rostfri '68 för 6 500:-
(med fixade motorfästen och motorn utbytt mot en B230E)
http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_a … 14&w=3

Att byta motor är inte så svårt.
Har man bara tillgång till något att lyfta med så är det relativt lätt. Inte så svårt att lyfta i och ur en motor.
Att koppla in elen är inte så svårt heller.
Men det krävs vissa modifikationer för att få in en B230 i en Amazon med B18/B20 original.

Sen är det bara att du letar upp en bra B230FK. Du kan säkert hitta en på blocket för cirka 5000:-
Finns säkert någon i närheten som kan hjälpa dig att sätta i (och koppla in) den också.

Ja man kanske hade klarat det om man kände någon som kunde komma och hjälpa en, själv är man bara 16 år och har trimmat mopeder i nått år. Gjorda inte mycket mer än att byta fjädrar på min 240:) Men jag gillar klart utmaningar;)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR


Sök