2535
Sök

Tips: Bygga nytt avgassystem, Saab 9-5 Aero

Hobby sabotör
178 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Tja!
Jag behöver alla tips jag kan få för att bygga mitt nya avgassystem.
Det jag vill efterlikna är BSR:s Sport Flow. Ev Twinpipe, men förmodligen singel.

http://sv.bsr.se/products/4006415/

Bilen i fråga är en Saab 9-5 Aero, 2,3t -03:a (250 hk motorn)
Allt är idag orginal.

Vill ha ett skönt ljud, men inte för högt, då det är en vardaglig familjebil.
Anledningen till att jag inte köper det är att jag kan få tag i Simons delar långt
under halva priset på det systemet. Dessutom kan jag svetsa och tycker det är
kul att göra saker själv.

Men jag vill ha seriösa tips på vilka delar ett skönt system skulle bestå av.

Kommer att handla från Mekonomen.

Mvh Niclas
Senast redigerat av Fatstuff (9 maj 2009)

"Påbörja inget du kan avsluta"

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
9 maj 2009
Vad det gäller sista dämparen och slutröret så tycker jag att du ska skaffa dig en 400 131 363 från saab.

Det är en sportljuddämpare tillverkad av Remus i österrike för saab och det passar svinigt bra baktill tongue

Antingen köper du det nytt eller så får du leta på skrotar osv.

Här är iaf en bild på det:

http://www.elkparts.com/images/400131363.jpg

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 164 Inlägg
9 maj 2009
Mitt tips är 3" från katten och sen dela så du får ut ett utblås på varje sida med bara en dämpare på varje sida.
De skulle jag göra om jag va dig.
Simons 3" hela vägen då.

MVH

Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 maj 2009
Fredrik-79 skrev:
Mitt tips är 3" från katten och sen dela så du får ut ett utblås på varje sida med bara en dämpare på varje sida.
Simons 3" hela vägen då.

MVH

Blev lite nyfiken, varför vill du att han ska ha simons o inte JT? tongue

Hobby sabotör
178 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Funkiee skrev:
Fredrik-79 skrev:
Simons 3" hela vägen då.

MVH

Blev lite nyfiken, varför vill du att han ska ha simons o inte JT? tongue

För att jag köper Simons grejer grymt billigt genom en polare. smile

Hobby sabotör
178 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Vad det gäller sista dämparen och slutröret så tycker jag att du ska skaffa dig en 400 131 363 från saab.

Det är en sportljuddämpare tillverkad av Remus i österrike för saab och det passar svinigt bra baktill tongue

Vad var det där för ursexig grej?
Men om det är från Saab lär den väl vara svinigt dyr!?

Anledningen till att göra det själv är ju att få det "ännu" billigare, och för att det är roligt.
Tycker inte att dryga 3200 är så dyrt, men kul att göra själv och få det billigare ändå... tongue

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
9 maj 2009
Fatstuff skrev:
TBOC_Razor skrev:

Vad var det där för ursexig grej?
Men om det är från Saab lär den väl vara svinigt dyr!?

Anledningen till att göra det själv är ju att få det "ännu" billigare, och för att det är roligt.
Tycker inte att dryga 3200 är så dyrt, men kul att göra själv och få det billigare ändå... tongue

Det är ett sportavgassystem (om man nu kan kalla sista dämparen + ändrör för det tongue) från saab så ja, det lär nog kosta en del om du ska köpa det nytt tongue

På elkparts.com i england så kostar den lilla sketna biten 4200kr tongue

Därför var ju min tanke att du antingen skulle plocka hela dämparen och ändröret eller bara ändröret från någon bil på skroten som råkar ha detta.

Jag har dock aldrig sett det på någon annan 9-5:a än min men det är säkert jättevanligt ändå wink   tongue

Men kan du inte bara ringa till saab och höra vad den kostar ny, bara för skojs skull ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Hobby sabotör
178 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Kanske ska prova att ringa dom på måndag. Men har ju inga höga förhoppningar direkt, alla deras orginaldelar är ap-dyra.... tongue

Farsan har ju cnc-svarv och fräs, så funderar annars på att göra helt eget slutrör.

3 Inlägg
10 maj 2009
hei sann jeg har selv komplett 3" fra jt samt twinpipe men om du ønsker ha en famile bil vil jeg anbefale deg 3" downpipe så deretter komplett eksos fra ferritta 2 1/2" som går stille om du kjører pent men gir fra seg et herlig vræll:D om du tråkker på dette kitte kan kjøpes hos maptun som passer din bil Husk å bruke race kat fordi sportskat er dårlige greier cool
lykke til:)
Senast redigerat av viggcab (10 maj 2009)

130 Inlägg
11 maj 2009
tänk på, om du bygger själv..
Ju rakare avgassystem du bygger, ju högre kommer den låta.
rakt avgas med fullflödesdämpare, av simons-modell låter mycket, talar av egen erfarenhet då jag byggt ett par avgassystem.
tittar du på tex ett jt-system exempelvis, brukar dom ofta lägga nån extra krök för att få ner ljudnivån.
sen kan man ju ha olika definitioner av högt ljud, men jag är inte den som är känslig så att säga;)

Having sex with a pregnant girl is like filling gas into a wrecked car.

Hobby sabotör
178 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
eriico skrev:
tänk på, om du bygger själv..
Ju rakare avgassystem du bygger, ju högre kommer den låta.
rakt avgas med fullflödesdämpare, av simons-modell låter mycket, talar av egen erfarenhet då jag byggt ett par avgassystem.
tittar du på tex ett jt-system exempelvis, brukar dom ofta lägga nån extra krök för att få ner ljudnivån.
sen kan man ju ha olika definitioner av högt ljud, men jag är inte den som är känslig så att säga;)

Kan vara bra att ha i åtanke! Tack för tipset!
/Niclas

Sök