3372
Sök

Färger på kablar

191 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
Jag fipplar i min bil. Har två högtalarkablar som är gul/grön resp lila/vit. Vilken borde vara + och vilken -. Jag tänkte att den gul/gröna är minus, men vad vet jag... Vad tycker ni. Vad händer om man kopplar + och - fel på en vanlig 5.25"?

Dieselpower!
534 Inlägg
17 maj 2009
Den med två olika färger brukar väll vara - .
Och ifall du kopplar det fel så spelar det ingen roll, blir bara en fasvändning och det ska man kunna göra.
dock så kanske det inte är ultimat och fasvända flera högtalare för då kommer dom spela lite olika mot varann.

191 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
Absolutjonas skrev:
Den med två olika färger brukar väll vara -

bägge har ju två färger...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2009
Om du har en multimeter så kan du ju sumra eller resistansmäta dig fram. Eller så kollar du i andra änden på kabeln vad den sitter som. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Dieselpower!
534 Inlägg
17 maj 2009
HayesNine skrev:
Absolutjonas skrev:

Då är det inte original kablar! för isånnafall ska dom ena vara helfärgad och den andra tvåfärgad.
kan tänka mig att den ena är till höger och den andra till vänster.
Desutom när dom var två helt olika färger så lär det inte vara samma.

191 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
Absolutjonas skrev:
HayesNine skrev:
Absolutjonas skrev:

Då är det inte original kablar! för isånnafall ska dom ena vara helfärgad och den andra tvåfärgad.
kan tänka mig att den ena är till höger och den andra till vänster.
Desutom när dom var två helt olika färger så lär det inte vara samma.

Jo, det är Ford orginal superduper. Det är 2 sådana kablar till alla 4 högtalarna runt om...
Men har tänkt å knåpat och kommit fram till att + stiftet alltid (nästan) sitter till höger och - alltid (nästan) till vänster på högtalaren. Så de är ju bara å titta vart kablarna passar... skitsmart...

* Klåpare
1 718 Inlägg
18 maj 2009
HayesNine skrev:
Jag fipplar i min bil. Har två högtalarkablar som är gul/grön resp lila/vit. Vilken borde vara + och vilken -. Jag tänkte att den gul/gröna är minus, men vad vet jag... Vad tycker ni. Vad händer om man kopplar + och - fel på en vanlig 5.25"?

Vilken modell?
Bl.a Mondeo har plus i vit-lila bak och vit-svart fram.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

191 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
Jepp e en mondeo. ska kolla min teori, med hur du beskrev kablarna

Egen företagare
864 Inlägg
18 maj 2009
Du kan ju ta batteriet ur telefon också och sätta på kablarna och se vilken håll högtalaren går åt.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

191 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
snurbo_diesel skrev:
Du kan ju ta batteriet ur telefon också och sätta på kablarna och se vilken håll högtalaren går åt.

öööh... va?

Sök