2924
Sök

Tänka på vid köp av saab 900 coupé -97 ?

98 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
Hej!

Har hittat en bil som jag är intresserad, det är en saab 900t coupé från -97 som gått 15000 mil.
Den är importerad från Italien och har haft 2 ägare här i Sverige, nuvarande ägaren har papper på de service som är gjorda i Italien.

Så jag undrar vad som jag skall vara uppmärksam på när jag åker och kollar på den, vad är vanliga bekymmer och problem ?

Här är annonsen:

http://www.blocket.se/ostergotland/Saab … amp;last=1

1 036 Inlägg
19 maj 2009
använd sökfunktionen, finns hur många trådar som helst som behandlar saab 900 begagnad..

888 Inlägg
19 maj 2009
Vad var fel på svaren i den andra tråden?

Lyssna på lådan när du ligger i jämn hastighet, ska inte vina eller skorra. Motorn ska helst va kall när du startar den, då hör man direkt om kedjan är sliten. Varva upp den till 2000-3000rpm loch lyssna efter skrammel från kedjan.

Backen ska gå i direkt, inget letande eller joxande utan ska gå i lika lätt som alla andra växlar. Prova backa en bit och se om backen hoppar ut. När du lägger den i backen och stänger av tändningen och tar ut nyckeln så ska låset "ploppa" upp direkt.

Laddtrycket ska gå uåå till mellan gult och rött. Kolla så där inte sitter en pysventil.

Kolla rost vid hundbenen. bakluckan, nederkant på dörrarna.

925 Inlägg
19 maj 2009
JAg vet ett problem det kommer inte finnas nya delar om du ska byta i framtiden:) hehe skoja bara

Feel The Difference

1 019 Inlägg
19 maj 2009
Italienimporter saknar sätesvärme. Kan vara bra att veta.

98 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
HenkeTIC skrev:
Vad var fel på svaren i den andra tråden?

Lyssna på lådan när du ligger i jämn hastighet, ska inte vina eller skorra. Motorn ska helst va kall när du startar den, då hör man direkt om kedjan är sliten. Varva upp den till 2000-3000rpm loch lyssna efter skrammel från kedjan.

Backen ska gå i direkt, inget letande eller joxande utan ska gå i lika lätt som alla andra växlar. Prova backa en bit och se om backen hoppar ut. När du lägger den i backen och stänger av tändningen och tar ut nyckeln så ska låset "ploppa" upp direkt.

Laddtrycket ska gå uåå till mellan gult och rött. Kolla så där inte sitter en pysventil.

Kolla rost vid hundbenen. bakluckan, nederkant på dörrarna.

Inga som helst fel, utan ville ha lite mer specifierad information nu, tack för svaren smile

98 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
Garfield skrev:
Italienimporter saknar sätesvärme. Kan vara bra att veta.

Okej, men jag tror inte det spelar så stor roll faktiskt wink

1 050 Inlägg
19 maj 2009
Tycker det verkar som att säljaren är i ett desperat behov av att sälja vra..bilen. big_smile
Bjud 15000:- han tar det nog.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Sök