3354
Sök

Saab 9000 CSE 2,3t -97 - Rassel vid tomgång och motorbroms

Large Cap
1 816 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
Har precis köpt en Saab 9000 cse 2,3t 1997 som har rullat 17600 mil och det uppstår ett rasslande ljud från motorrummet när den står på tomgång och vid motorbroms, dvs så fort jag släpper gasen. Gasar jag så försvinner rasslet helt. Ju högre varvtal, ju högre och ju mer hör man det rasslande ljudet.
Har lyssnat runt i motorrummet när bilen står på tomgång och det låter som att rasslet kommer från något av dessa; turbon/grenröret/downpipen/katalysatorn/växellådan. Dock låter det mest ifrån katalysatorn eller växellådan för ljudet är liksom strax under bilen. Har känt och allt verkar sitta fast som det ska, dock låter ljudet som någon plåt som ligger emot något annat och rasslar eller som en liten sten som har kommit in på ett litet ställe och skallarar. Någon annan som har varit med om något liknande? Tacksam för svar och idéer för ljudet är väldigt störande!

MVH Johan

81 Inlägg
22 maj 2009
lyssna om det kommer underifrån motorn, ta en mejsel & sätt mot örat. kanske kan vara vev lagrerna som är dåliga??

TM racing

2 021 Inlägg
22 maj 2009
om det är ett malande ljud på tomgång som slutar när du trampar ner kopplingen så är det iaf urtrampningslagret.

2 164 Inlägg
22 maj 2009
Jag skulle säga 2 saker de kan bara.
Kamkedjan eller ventil tryckarna som börjar ge upp.
Öppna ventil kåpan och kolla hur långt ut kamkedje sträckaren har gått ut.
Lager är ett mer knackande ljud så mitt starkaste tips är kamkedjan som är dålig.

MVH

Large Cap
1 816 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
Tack för svaren!
Har konstaterat att rasslet kommer från katalysatorn. Den har fått en liten smäll ser det ut som för det är en liten buckla precis i början av katten. Troligtvis något som har lossnat där inne och ligger och rasslar.

Sök