3250
Sök

Volvo 940 ltt vill inte starta

7 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#1
Började med att jag o farssan bytte turbo,kamaxel,spridare,lmm och chip. Men den vill inte starta efter det. första försöket så gick den ett tag lite halv kasst men sen vill den inte starta, har kollat att tändkablarna sitter rätt och att alla kontakter sitter i och soppa tryck får den och spridarna sprutar på som dom ska och tänder gör den också. Bytte fördelar lock och rotor i samma härva, nu e frågan vad kan felet vara? när man drar runt motorn på startmotorn ska varvräknare reagera då? ifall det skulle kunna vara någon givare som är trasig men det känns inte så trovärdigt dock för där har jag inte varit och pillat.

Tacksam för svar

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 maj 2009
#2
Har du soppa å du har gnista ska ju bilen starta, då är givarna som behövs OK

kolla märkningarna på kammen igen! å kolla genom tändstiftshålet så kolven (1ans) är uppe när markeringen på veven är uppe... min gjorde så när jag bytt kammen...den gick några sekunder halvtaskigt å då stängde jag av...sen starta den inte igen.... Kilspåret på vevaxeldrevet hade gått av så drevet hade snurrat på axeln så allt stod åt helvete :p

De var gnista å bränsle på den också...


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
24 maj 2009
#3
Xuri skrev:
Har du soppa å du har gnista ska ju bilen starta, då är givarna som behövs OK

kolla märkningarna på kammen igen! å kolla genom tändstiftshålet så kolven (1ans) är uppe när markeringen på veven är uppe... min gjorde så när jag bytt kammen...den gick några sekunder halvtaskigt å då stängde jag av...sen starta den inte igen.... Kilspåret på vevaxeldrevet hade gått av så drevet hade snurrat på axeln så allt stod åt helvete :p

De var gnista å bränsle på den också...

veven och 1ans cylle står alltid rätt om inte staken har gått av, men däremot ska du kolla så markeringarna på kammen och tändningen står rätt när 1ans är i topp

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

7 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#4
det var ett snabbt och klokt svar får gå ner och kolla upp detta smile

7 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#5
The_Mechanic skrev:
Xuri skrev:
Har du soppa å du har gnista ska ju bilen starta, då är givarna som behövs OK

kolla märkningarna på kammen igen! å kolla genom tändstiftshålet så kolven (1ans) är uppe när markeringen på veven är uppe... min gjorde så när jag bytt kammen...den gick några sekunder halvtaskigt å då stängde jag av...sen starta den inte igen.... Kilspåret på vevaxeldrevet hade gått av så drevet hade snurrat på axeln så allt stod åt helvete :p

De var gnista å bränsle på den också...

veven och 1ans cylle står alltid rätt om inte staken har gått av, men däremot ska du kolla så markeringarna på kammen och tändningen står rätt när 1ans är i topp

Okej, men hur ser jag att tändningen står rätt när 1:an är i topp?

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 maj 2009
#6
The_Mechanic skrev:
Xuri skrev:
Har du soppa å du har gnista ska ju bilen starta, då är givarna som behövs OK

kolla märkningarna på kammen igen! å kolla genom tändstiftshålet så kolven (1ans) är uppe när markeringen på veven är uppe... min gjorde så när jag bytt kammen...den gick några sekunder halvtaskigt å då stängde jag av...sen starta den inte igen.... Kilspåret på vevaxeldrevet hade gått av så drevet hade snurrat på axeln så allt stod åt helvete :p

De var gnista å bränsle på den också...

veven och 1ans cylle står alltid rätt om inte staken har gått av, men däremot ska du kolla så markeringarna på kammen och tändningen står rätt när 1ans är i topp

jävligt sant men du hängde nog inte med i vad jag menade...

när Vevaxeldrevets yttre markering står rakt upp så ska kolven vara rakt upp, men de är på de yttre drevet där man sätter fläktremmen... de inre drevet där man sätter kamremmen sitter bara med en gjuten liten kil å går den av snurrar drevet fritt på axeln... så även om vevens markering är uppe så kanske kolven är i botten..


One Man Clan
4 287 Inlägg
24 maj 2009
#7
Eclips skrev:
The_Mechanic skrev:
Xuri skrev:
Har du soppa å du har gnista ska ju bilen starta, då är givarna som behövs OK

kolla märkningarna på kammen igen! å kolla genom tändstiftshålet så kolven (1ans) är uppe när markeringen på veven är uppe... min gjorde så när jag bytt kammen...den gick några sekunder halvtaskigt å då stängde jag av...sen starta den inte igen.... Kilspåret på vevaxeldrevet hade gått av så drevet hade snurrat på axeln så allt stod åt helvete :p

De var gnista å bränsle på den också...

veven och 1ans cylle står alltid rätt om inte staken har gått av, men däremot ska du kolla så markeringarna på kammen och tändningen står rätt när 1ans är i topp

Okej, men hur ser jag att tändningen står rätt när 1:an är i topp?

Om du kollar på de stora yttre vevaxeldrevet som du sätter fläktrem/vattenpumpsremmen på, de är ett litet spår på de, om de spåret står kl 12 så ska kolven vara i topp på 1ans cylinder( skruva ur stiftet går fort) då står de rätt till..

de händer även att rörsprinten te kamaxeldrevet går av, När 1ans kolv är i Övre dödläget så ska Nockarna på cylinder 1 på kammen stå ca kl 10 respektive kl 14, lossa oljelocket å kolla..


7 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#8
Xuri skrev:
Eclips skrev:
The_Mechanic skrev:

veven och 1ans cylle står alltid rätt om inte staken har gått av, men däremot ska du kolla så markeringarna på kammen och tändningen står rätt när 1ans är i topp

Okej, men hur ser jag att tändningen står rätt när 1:an är i topp?

Om du kollar på de stora yttre vevaxeldrevet som du sätter fläktrem/vattenpumpsremmen på, de är ett litet spår på de, om de spåret står kl 12 så ska kolven vara i topp på 1ans cylinder( skruva ur stiftet går fort) då står de rätt till..

de händer även att rörsprinten te kamaxeldrevet går av, När 1ans kolv är i Övre dödläget så ska Nockarna på cylinder 1 på kammen stå ca kl 10 respektive kl 14, lossa oljelocket å kolla..

Super tack för dom snabba svaren låter logiskt att det kan vara något sånt som är felet

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 maj 2009
#9
Eclips skrev:
Xuri skrev:
Eclips skrev:

Okej, men hur ser jag att tändningen står rätt när 1:an är i topp?

Om du kollar på de stora yttre vevaxeldrevet som du sätter fläktrem/vattenpumpsremmen på, de är ett litet spår på de, om de spåret står kl 12 så ska kolven vara i topp på 1ans cylinder( skruva ur stiftet går fort) då står de rätt till..

de händer även att rörsprinten te kamaxeldrevet går av, När 1ans kolv är i Övre dödläget så ska Nockarna på cylinder 1 på kammen stå ca kl 10 respektive kl 14, lossa oljelocket å kolla..

Super tack för dom snabba svaren låter logiskt att det kan vara något sånt som är felet

får en motor soppa å den får gnista så ska den starta så länge ingen har glömt en trasa i insuget eller i turbon, inget du känner igen  ? wink


7 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#10
Xuri skrev:
Eclips skrev:
Xuri skrev:

Om du kollar på de stora yttre vevaxeldrevet som du sätter fläktrem/vattenpumpsremmen på, de är ett litet spår på de, om de spåret står kl 12 så ska kolven vara i topp på 1ans cylinder( skruva ur stiftet går fort) då står de rätt till..

de händer även att rörsprinten te kamaxeldrevet går av, När 1ans kolv är i Övre dödläget så ska Nockarna på cylinder 1 på kammen stå ca kl 10 respektive kl 14, lossa oljelocket å kolla..

Super tack för dom snabba svaren låter logiskt att det kan vara något sånt som är felet

får en motor soppa å den får gnista så ska den starta så länge ingen har glömt en trasa i insuget eller i turbon, inget du känner igen  ? wink

Haha det vet man aldrig, det e farssan som blev tvungen till att panik trimma den så han kan säkert ha klantat sig med ett och annat

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 maj 2009
#11
Eclips skrev:
Xuri skrev:
Eclips skrev:

Super tack för dom snabba svaren låter logiskt att det kan vara något sånt som är felet

får en motor soppa å den får gnista så ska den starta så länge ingen har glömt en trasa i insuget eller i turbon, inget du känner igen  ? wink

Haha det vet man aldrig, det e farssan som blev tvungen till att panik trimma den så han kan säkert ha klantat sig med ett och annat

lol fan vad snäll du är mot farsgubben din då..


7 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#12
Xuri skrev:
Eclips skrev:
Xuri skrev:

får en motor soppa å den får gnista så ska den starta så länge ingen har glömt en trasa i insuget eller i turbon, inget du känner igen  ? wink

Haha det vet man aldrig, det e farssan som blev tvungen till att panik trimma den så han kan säkert ha klantat sig med ett och annat

lol fan vad snäll du är mot farsgubben din då..

haha va fan det är alltid jag som får ta hand om problemen efter han tongue jag får tacka för den väldigt snabba hjälpen big_smile


Sök