4092
Sök

Svårstartad Opel Manta!

6 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
tja tja! jag har en Manta ifrån -77 och skulle behöva lite hjälp.

Bilen startar väldigt opålitligt även om jag använder automatchoken men den startar alltid, men oftast på andra försöket och då får jag ge lite gas. När den sen har lagom temperatur så är det inga problem att starta igen, men när man kört i ca 30-40 min lr mer så blir den gärna svårstartad igen och massa gas måste ges för att den ska gå igång igen. Är det nån som har nått bra tips på var problemet kan ligga?

Ibland när man kör och t.e.x stannar vid ett rödljus så kan tomgången ligga väldigt högt, ger jag sen lite gas så sjunker den ner till normal tomgång, kan det vara automatchoken som spökar?

Är tacksam för alla svar!

1 498 Inlägg
19 juli 2006
Släng bort den gamla s**t förgasaren och montera dit en weber 36/36 så blir den piggare också.

Jägermeister
910 Inlägg
19 juli 2006
Mest troligt så är det just automatchoken som spökar, hade samma fel på min 77a.
Antar att du har en 1.9s motor i bilen, samma som jag hade.

Ta och ta bort automatchoken och ersätt den med en vajer istället, du kommer se att den kommer dra en massa mindre bensin oxå efter det.

För när automatchoken börjar strula kan du räkna med att den aldrig kommer fungera normalt igen, den är även på fast bilen är varm och då drar den en massa extra bensin, går konstigt på tomgång precis som du beskriver + att den blir mindre krutig.

Byt till dubbla webers så kommer bilen att gå som en raket, så käns det iallafall som.smile

En gång är ingen gång...

6 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
okej tack ska försöka fixa med choken:) är dock lite osäker på weberlösningen då jag inte har lust att lägga ut några större summor på bilen men vart får man tag på en weber till lägsta pris?

1 498 Inlägg
19 juli 2006
Dom är ganska vanliga (36/36-32/36) tror dom satt org monterade på ford taunus och passar rakt på insuget.

6 Inlägg

Sök