3688
Sök

Inför: Crank it up with MDS i Örebro

Tommy
84 Inlägg
14 juli 2006
Trådstartare
Tänkte kolla om det är några från Örebro som kommer på detta den 26/8 - 06
Skulle vara kul att veta vilka man ska tävla emot big_smile

Crank it up with MDS – För dig som gillar bra ljud med tryck!
I slutet av juli månad drar vi igång årets ljudtävlingar vid MDS-butikerna runt om i landet. Läs informationen nedan samt planera, bygg och vinn! Segrarna i de lokala tävlingarna i klass 1 och 2 kvalificeras till en riksfinal som går av stapeln i september. Vi siktar både på välljud OCH ljudtryck och bara en kan vara bäst!

Ställ upp i MDS-cranken och visa vad ni går för!
Missa inte detta tillfälle att verkligen få mäta dina "muskler" vad det gäller ljudtryck! Då slipper ni spekulera vem som spelar högst, ställ upp och få bevis på dina dB!

Kvalificeringstävlingar för "Crank it up with MDS!

22/7 Gävle

25/7 Motorveckan Lycksele

3/8   Edsbyn

12/8 Uppsala

16/8 Midsommarkransen

18/8 Helsingborg

23/8 Linköping

26/8 Örebro

30/8 Göteborg

6/9 Kristianstad

7/9 Karlskrona

Du får även möjligheten att uppleva MDS demovan Bass Patrol på samtliga deltävlingar!

Tävlingsklasser och utrustning:

Allmänt
Tävlingarna går ut på att spela så högt som möjligt med valfri musikskiva (ej frekvensspår), detta för att även premiera ljudkvalitét och med samma villkor för mikrofonplacering för alla deltagarna på respektive tävling. Bilarna som deltar ska vara körbara, inregistrerade och besiktigade med passagerar-utrymmet intakt. Samtliga deltagare medverkar på egen risk och MDS avråder starkt från att deltagaren befinner sig i bilen under mätningarna eftersom extrema ljudtryck är skadligt för människokroppen.

Poängberäkning
Ljudtryck: 1 poäng per uppmätt dB och mätning (130,5 dB = 130,5 poäng).
Installation/säkerhet: 0 eller 5 poäng. Allt ska sitta fast och vara rätt avsäkrat.

Mätningar
Vi gör tre mätningar och mätutrustningen är aktiverad 30 sekunder per mätning.
Mätning 1 – Hela anläggningen igång och dörrar och fönster stängda.
Mätning 2 – Hela anläggningen igång och framdörrarna helt öppna.
Mätning 3 – Bara framsystemet, dvs. högtalare placerade framför bilens B-stolpe, dörrar/fönster stängda.

Bilens motor får vara igång och varvas efter behag under samtliga mätningar.
Samtliga tre mätningar ska vara genomförda på max 4 minuter så träna på att hitta rätt spår och bygg så det är enkelt att stänga av ”baksystemet”.

Mikrofonplacering
Vi kan använda olika mikrofonplaceringar men alla bilar i en klass mäts på samma sätt. Vi gör mätningarna på musik.

De alternativa mikrofonplaceringarna är:
A - Mikrofonen sitter på ett stativ vars fot helt och hållet ska vara placerad på passagerarstolens sittdyna. Mikrofonen ska vara vänd framåt och justering i höjdled är tillåten inom stativets max- och min-nivåer.
B - Mikrofonen fästs på vindrutan med sugpropp. Mikrofon-placeringen är 30 cm från högra A-stolpen och 10 cm från brädan.
Samma mikrofonplacering ska användas för alla tre mätningar.

Utrustning
Tävlingarna i klass 1 och klass 2  är avsedda för bilar utrustade med MDS-högtalare och MDS-slutsteg. Slutsteg av märket Jensen eller Crunch som inköpts från MDS kan också användas. I klass ÖP, öppen klass, kan man tävla med valfri obegränsad  utrustning. MDS-utrustade bilar kan alltså tävla i klass 1 eller 2 samt även i öppen klass.

Klassindelningsregler
Vi tävlar i tre klasser, se nedan. Klasstillhörigheten för klass 1 och klass 2 bestäms av anläggningens pris som fastställs genom att värdet på samtliga i bilen monterade högtalare och slutsteg räknas samman. Priset som används vid sammanräkningen ska vara MDS-katalogens normalpris för produkterna.
Klass ÖP, öppen klass, är öppen för alla märken och alla storlekar av anläggningar.

Tävlingsklasser
Klass 1: Max värde 12 499:- på samtliga högtalare och slutsteg.
Klass 2: Min värde 12 500:- på samtliga högtalare och slutsteg
Klass ÖP: Alla märken och alla storlekar på anläggningar.

Ladies and gentlemen, start your cranksystems!
Senast redigerat av _AudiA6_ (14 juli 2006)

Four Ring´s To Rule Them All !

152 Inlägg
14 juli 2006
Kommer inte detta vara någonstans i Skåne denna sommar??

Har precis lagt i ny anläggning och vill gärna pröva vad den går för.

Insane Base

Tommy
84 Inlägg
14 juli 2006
Trådstartare
alexus65 skrev:
Kommer inte detta vara någonstans i Skåne denna sommar??

Har precis lagt i ny anläggning och vill gärna pröva vad den går för.

vet tyvärr inte om dom ska till skåne .. som jag har förstått så kommer dom bara till ovan angivna ställen men nått ställe kanske inte är allt för långt ifrån ?.. vad har du för anläggning då?
Mvh
Senast redigerat av _AudiA6_ (14 juli 2006)

1 631 Inlägg
14 juli 2006
Det finns andra arrangemang i Skåne i sommar. För er som vill tävla rekommenderas www.emmanet.se - det finns klasser för alla inom välljud, crank och kontroll (bass-race)!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Tommy
84 Inlägg
14 juli 2006
Trådstartare
Inga från örebro som ska tävla ? sad

297 Inlägg
14 juli 2006
_AudiA6_ skrev:
Inga från örebro som ska tävla ? sad

jag funderar på å tävla i göteborg... måste ju testa basen smile

/Gurra

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker

152 Inlägg
14 juli 2006
gurenius skrev:
Det finns andra arrangemang i Skåne i sommar. För er som vill tävla rekommenderas www.emmanet.se - det finns klasser för alla inom välljud, crank och kontroll (bass-race)!

När och var?

Insane Base

152 Inlägg
14 juli 2006
6/9 kommer det vara i Kristianstad ju, där bor jag ju.

Insane Base

4 554 Inlägg
14 juli 2006
känner på mej att det kommer bli en totalflopp! mds hade ju nån ljudtävlings hittepå i uddevalla i början av sommaren och de va nog de sämsta jag varit med om.. helt värdelöst!

1 631 Inlägg
17 juli 2006
alexus65 skrev:
gurenius skrev:

När och var?

Klicka på Kalendern i menyn! Kan rekommendera Tomelillas tävling, brukar alltid vara ett väldigt bra arrangemang. Och på kvällen vidare till Helsingborg...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Galen bilstereobyggare och Skyline förare
217 Inlägg
17 juli 2006
Jag vann ljudtävlingen i Uddevalla på MDS..men "loudness" jag tror inte det var MDS ljudtävling utan deras egena för Manne där inne pratade på att det skulle komma en till Tävling i slutet på Sommaren...

Så är det någon som vet om de komer en Riktig MDS tävling i Uddevalla???????

Vill du ha hjälp med att bygga baslåda,Installera högtalare,stereo
,multimedia,montera osv hör av dej!
Mycket humana priser!
www.tvboden.se

Tommy
84 Inlägg
20 juli 2006
Trådstartare
ja kan tyvärr inte längre tävla med mitt ljud i örebro sad

Sök