3275
Sök

1000 pers får sluta på volvo personvagnar...

1 414 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
Nu kanske det är dags för folk som tänker köpa ny bil att titta på en volvo så vi kan rädda jobben i Sverige. Enligt DI finns det 19000 anställda på volvo PV i Sverige och minst 1000 av dom ska bort i höst för att produktionen måste bli effektivare. Det kommer först och främst att bli förtidspensioneringar som man prioriterar... Tittar man på Volvo's försäljnings siffror det senaste året så är det inte direkt bra. Bara iår har man tappat 5% medans SAAB gått upp drygt 25% och med en medel ökning av industrin på +4% ligger man 9% efter resten av "gänget".

Och det volvo gör nu är precis vad Saab gjorde 2002, man minskar mängden folk och samtidigt ökar produktionen...

Man har även rekryterat chefer ifrån Saab till Volvo i göteborg som först och främst jobbade med att effektivisera produktionen... det kanske säger ett o annat om vad volvo har i tankarna...

http://www.thelocal.se/article.php?ID=4 … e=20060718
Senast redigerat av Founder (19 juli 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 231 Inlägg
19 juli 2006
9% enheter eller 9% efter? wink

Mitt projekt: Evo III

8 156 Inlägg
19 juli 2006
man kan väl varken säga att man ligger 9% efter, eller 9%-enheter efter heller?
Men helt klart är att man tappat marknadsandelar.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 231 Inlägg
19 juli 2006
Phaetoon skrev:
man kan väl varken säga att man ligger 9% efter, eller 9%-enheter efter heller?
Men helt klart är att man tappat marknadsandelar.

Jo enheter man tappat av sin egen vinst jämfört med vad andra tappat av sin. Men inte 9% om man bara räknar pengar tongue eller tänker jag fel?

41 Inlägg
19 juli 2006
Iofs tror jag inte man "räddar" jobben om man går ut och shoppar en ny V70, säger bara såhär! Det är för DYRT att tillverka och ha industri i Sverige, dags kanske att dagens regering flyttar sig åt sidan för andra. För de börjar bli ganska tråkigt att se på alla "våra" stora företag som flyttar utomlands! Annars tror jag inte det går så dåligt för Volvo, men som topicenstartaren säger, man kanske måste effektivisera produktionen! smile

1 231 Inlägg
19 juli 2006
gussie skrev:
Iofs tror jag inte man "räddar" jobben om man går ut och shoppar en ny V70, säger bara såhär! Det är för DYRT att tillverka och ha industri i Sverige, dags kanske att dagens regering flyttar sig åt sidan för andra. För de börjar bli ganska tråkigt att se på alla "våra" stora företag som flyttar utomlands! Annars tror jag inte det går så dåligt för Volvo, men som topicenstartaren säger, man kanske måste effektivisera produktionen! smile

Precis. Sossarna gynnar ju knappast företagen..

1 414 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
Jag tror att det kommer att bli tufft för Volvo med den mängd anställda dom har jämfört med hur många bilar dom producerar. Speciellt om man ska bygga dom i ett så dyrt land som Sverige. Det är kanske därför Volvo öppnar fabriker i både Kina och Indien...

Jag tror inte heller att det blir något natt-skift som dom talat om på volvo... eller i så fall blir det nog inte långvarigt med tanke på vilken extrem ökning i kostnad per bil det blir för de bilar som byggs på natten...
Senast redigerat av Founder (19 juli 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
20 juli 2006
Lone Star skrev:
gussie skrev:

Det är väl tänkt att de ska stå på den arbetandes sida, med andra ord.. folket på "golvet" i företagen. Politiken är tänkt att vara så, men om det är så eller inte är en helt annan fråga.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

1 231 Inlägg
20 juli 2006
jonesono skrev:
Lone Star skrev:
gussie skrev:

Det är väl tänkt att de ska stå på den arbetandes sida, med andra ord.. folket på "golvet" i företagen. Politiken är tänkt att vara så, men om det är så eller inte är en helt annan fråga.

Jo precis. Men även det gynnar ju knappast företaget.

1 639 Inlägg
20 juli 2006
Girigheten hos höjdarna som styr affärsvärlden att tjäna så mycket som möjligt till vilket pris som helst har skapat det samhälle vi lever i tyvärr... GIRIGHET är orsaken, inget annat..

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

914 Inlägg
20 juli 2006
det beror på hur man ser saken med.. Enligt propagandan i metall tidningen och det som chefen sa här om veckan smile så är vi effektivare än många andra ländervilket innebär att vi sänker kostnaden rätt mycket. Kommer inte ihåg exakt antal men vet det var mer än 2x mer kineser behövdes i den kinesiska fabriken för att tillverka lika många enheter som oss på mitt företag. Fast visst å andra sidan har dom 10 ggr lägre lön tongue

22 Inlägg
21 juli 2006
jag jobbar själv på volvo och hälften av dom anstälda gör ingenting sitter och läser tidningen eller spelar kort tycker dom borde ge sparken till hälften av personalen

Sök