Hej!
Har en 940 Turbo -93a B230FT.
Härrom veckan skulle jag köra om en kille efter en rondell, så låg på tvån och tänkte dra om (inte gasen i botten utan halvt om halvt) och när jag är jämnsides med honom hörs det ett ljud och bilen tappar kraft. Jag stannar vid närmaste busshållsplats, tänker "fan, soppatorsk". Får dit en kompis och vi tankar, bilen startar igen *jippy*
Sen när jag ska dra iväg så hörs ett jävligt konstigt ljud, en knackande/skjutande ljud, men ingen "metal-mot-metal"-knack. Utan ett mer konstigt knack, som vi nu har kommit fram till att det är att 4-cylindern inte går, utan att han får en massa bensin där som det inte händer något med.
Så jag har bytt tändstift, fördelar- huvud och arm och tändkablar men ingen skillnad. Ljudet är kvar om man kommer upp på höga varv stillastående och nästan direkt om man ska köra.
Det andra konstiga är att den är lite halvsvår att starta, men den startar alltid. Plus att den har ingen bra tomgång. Bilen skakar och allt, men om man har varvat upp den så får den en fin tomgång.
Sen är den som en "kall moped" att den typ vill dö först vid gaspådrag men sen kommer efter ett tag.
Jag har läst lite och har teorin att kammen har hoppat och därför så cpar hela alltet.
Ska få tag på ett stroboskop till tänningen(är det va?) och en kompmätare (då vi misstänkte att de var topplockspackningen som hade gett sig, men då oljan är jätte fin och ingen vatten försvinner så).
Har någon haft samma problem? Jag är egentligen en dator kille med ytterst få kunskaper om bilar, har som tur en väldigt bra "volvo-kille" (som känner en "volvo-guru") som kompis. Men försökte nu förklara så bra jag kunde, då det är 2veckor sen det hände och jag inte riktigt kommer ihåg hur det lät när det hände.
Hoppas på svar och ursäktar mig för eventuella stavfel då klockan är mycket :>
Senast redigerat av dreamstudios (7 juni 2009)