Fönsterhissproblem - Volvo 940

AppeN
2 juni 2009 · 172 Inlägg

Hej!

Efter bytet av en bakdörr har fönsterhissarna börjat att krångla. Den nya bakdörren är inte utrustad med elhissar utan kablarna hänger endast i dörren.

Precis efter bytet av dörren fungerade elhissarna precis som normalt men efter en vecka började säkringen att gå. Bytte då säkringen och elshissarna fungerade åter normalt, tills nu. När jag sätter i en ny säkringar går den omedelbart sönder när jag slår på tändningen. Precis innan detta gick elhissarna trögt.

Någon som vet vad prblemet kan vara och hur jag ska gå till väga för att lösa det? Tack på förhand!

/ Simon

Sanitarium
2 juni 2009 · 2 Inlägg

Har du börjat med att titta i kopplingen att inga kablar ligger och glappar mot varandra, och att isoleringen är hel?
Något av de två skulle kunna föranleda till det fel du har.

//A

AppeN
2 juni 2009 · 172 Inlägg

Sanitarium skrev:
Har du börjat med att titta i kopplingen att inga kablar ligger och glappar mot varandra, och att isoleringen är hel?
Något av de två skulle kunna föranleda till det fel du har.

//A

Kablarna till den nya bakdörrens förnsterhiss är tejpade och ligger ej emot varandra, liksom alla andra kablar. Dock finns det små "hack" i några av kablarnas hölje, precis mellan dörren och karossen, men det är inga kablar som ligger och skavar mot varandra. Skulle detta ändå kunna orsaka felet?

wuzl Blivande elektroingenjör
2 juni 2009 · 13 Inlägg

Tänk på att om någon ledande del av kablarna kommer åt chassit på något sätt, typ genom dörren, så kommer du få en kortis. Så se över de där små hacken

Jag är ingen expert, jag bara tror det.
AppeN
2 juni 2009 · 172 Inlägg

wuzl skrev:
Tänk på att om någon ledande del av kablarna kommer åt chassit på något sätt, typ genom dörren, så kommer du få en kortis. Så se över de där små hacken

Okej!

AppeN
3 juni 2009 · 172 Inlägg

De små hacken på höljet till några av kablarna är nu åtgärdade och säkringen håller när man slår på tändningen. Dock går hissarna extremt trögt och långsamt ock säkringen blir varm. Typ smälter...

Vad är felet, någon som vet?!

Saffranskalle Palfinger tekniker
3 juni 2009 · 1 248 Inlägg

har du använt org kablar eller egna? och har du sett till så alla glidskenor är insmorda?

Volvo Xc70 (2001)
AppeN
3 juni 2009 · 172 Inlägg

VKN_940 skrev:
har du använt org kablar eller egna? och har du sett till så alla glidskenor är insmorda?

Original kablar. Glidskenorna är inte gjort något med...

Saffranskalle Palfinger tekniker
3 juni 2009 · 1 248 Inlägg

okej. testa att smörja dom.. bröt av min handvev på en ruta innan jag smorde dom.. sen tröttnade jag och monterade el hissar.. men blir det inte bättre kan det vara motorn som drar för mycket.. då är det bara att byta elhissmotor..

Volvo Xc70 (2001)
AppeN
3 juni 2009 · 172 Inlägg

VKN_940 skrev:
okej. testa att smörja dom.. bröt av min handvev på en ruta innan jag smorde dom.. sen tröttnade jag och monterade el hissar.. men blir det inte bättre kan det vara motorn som drar för mycket.. då är det bara att byta elhissmotor..

Okej, så om smörjningen inte funkar är det alltså endast motorn det kan vara fel på?

Saffranskalle Palfinger tekniker
3 juni 2009 · 1 248 Inlägg

är det bara den elhissen som gör att säkringen går?

Volvo Xc70 (2001)
AppeN
3 juni 2009 · 172 Inlägg

VKN_940 skrev:
är det bara den elhissen som gör att säkringen går?

Inte en aning. Säkringen går inte sönder längre utan blir bara jävligt varm. Det är mycket möjligt att den går sönder om man kör med dom länge. Men dom går extremt långsamt nu och man är nästan tvungen att hjälpa till för hand.

AppeN
10 juni 2009 · 172 Inlägg

Nu går hissarna inte alls. Säkringen blir så pass varm att den typ smälter. Efter ett tag med motorn igång börjar det ryka lite här och var också, vad är det som händer egentligen?! tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang