3422
Sök

Byta motor i en 900 1997a utan turbo till en motor som har turbo

22 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
#1
Hej alla hjälpsamma folk på gorg! big_smile

Nu är de så att jag har planer o funderingar på om de är lönt att smacka i en turbomotor i min trötte saab. Bilen jag har är en Saab 900 -97 med 2.0 liters motor på 130 hk. Den e mycket fin i skicket o karossen men jag saknar krutet som jag hade i 9-3an innan.

Jag har skruv kunniga polare o så men dom kan inte allt, kanske inte ens mycket:P

Jag undrar vad jag behöver göra för att byta till en turbomotor helt enkelt. Alla råd och förklaringar hjälper, tex är det samma motorfästen, vilka delar behöver man för att de ska funka o hålla, vad säger bilprovningen? Ja allt ni kan komma på som kan vara nyttigt att veta.
För just nu vet jag bara att man flyttar en klump o sätter i en annan klump typ cool

Jag vet inget men ja vill veta allt som behövs veta för de här projektet, kanske till och med någon som gjort det innan:)

Tacksam för all hjälp big_smile

Ha de gott så länge cool

8 251 Inlägg
9 juni 2009
#2
Största problemet är bilprovningen. Där är det tvärstopp. Bilar inreggade efter 1/1 -93 är det i princip omöjligt att regga om med annan motor. Om man inte bygger om den övrigt så pass mycket att den räknas som ombyggt/amatörbyggt fordon.


22 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
Största problemet är bilprovningen. Där är det tvärstopp. Bilar inreggade efter 1/1 -93 är det i princip omöjligt att regga om med annan motor. Om man inte bygger om den övrigt så pass mycket att den räknas som ombyggt/amatörbyggt fordon.

är de så illa sad känns som de e bättre att köpa en 9-3 om ett år istället eller nått då hmm trodde inte dom var så känsliga ju sad

Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 juni 2009
#4
jupp, bättre o köpa en bil som har turbo tyvärr, inte lönt o hålla på o turbokonvertera, med dessa fjantiga lagar o skit... sad


7 100 Inlägg
9 juni 2009
#5
sen är det inte bara motor heller.då måste du byta bromsar ochså om du vill kunna stanna

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 juni 2009
#6
bmx skrev:
sen är det inte bara motor heller.då måste du byta bromsar ochså om du vill kunna stanna

erm, de fattar inte jag?? varför byta bromsar för de? den går ju lika fort men accar snabbare bara, varför byta bromsar för det? :S


7 100 Inlägg
9 juni 2009
#7
Funkiee skrev:
bmx skrev:
sen är det inte bara motor heller.då måste du byta bromsar ochså om du vill kunna stanna

erm, de fattar inte jag?? varför byta bromsar för de? den går ju lika fort men accar snabbare bara, varför byta bromsar för det? :S

soryy,tänkte inte riktigt,har nyss vaknat haha tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 juni 2009
#8
bmx skrev:
Funkiee skrev:
bmx skrev:
sen är det inte bara motor heller.då måste du byta bromsar ochså om du vill kunna stanna

erm, de fattar inte jag?? varför byta bromsar för de? den går ju lika fort men accar snabbare bara, varför byta bromsar för det? :S

soryy,tänkte inte riktigt,har nyss vaknat haha tongue

hahah tongue god morgon wink tongue


7 100 Inlägg
9 juni 2009
#9
Funkiee skrev:
bmx skrev:
Funkiee skrev:

erm, de fattar inte jag?? varför byta bromsar för de? den går ju lika fort men accar snabbare bara, varför byta bromsar för det? :S

soryy,tänkte inte riktigt,har nyss vaknat haha tongue

hahah tongue god morgon wink tongue

haha tackar smile
ja fick till det som att han skulle trimma ochså,men men tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 juni 2009
#10
bmx skrev:
Funkiee skrev:
bmx skrev:

soryy,tänkte inte riktigt,har nyss vaknat haha tongue

hahah tongue god morgon wink tongue

haha tackar smile
ja fick till det som att han skulle trimma ochså,men men tongue

aha tongue hehe, de kanske kommer i framtiden smile fast han lär köpa en annan bil med turbo, är lite jobbigt o konvertera o få de lagligt hmm


7 100 Inlägg
9 juni 2009
#11
ja precis,de är ju de ochså.bästa är att sälja den och köpa en 900 turbo.men hur är det om han skulle byta till en v6 då?visst finns det ng900 med 6:an?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

22 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
#12
hihie big_smile känns nog bättre å köpa en med turbo från början som alla andra påpekar big_smile

511 Inlägg
9 juni 2009
#13
ja blir faktiskt mer jobb och pengar än vad du får prestanda, bättre att sälja och köpa och sedan chippa den,

absolut mer hk per kr,

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

22 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#14
trodde de var bus enkelt men de var de ju inte, tur man inte gör saker utan att höra sig för tongue


Sök