3847
Sök

Skumt fel på saab 93

30 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
Hejsan!

bilen startar inte.. han bara står i går på startmotorn..  men bilen går igång hur lätt som helst när man puttar i gång den, sedan när man har kört ca 10 min å stänger av å sätter på den direkt efter så startar den på startmotorn :S

verkar som den bara går igång på startmotorn när den är varm?

det är inte tändkassetten... har nämligen köpt en ny sådan..

vad kan det vara för fel??

1 498 Inlägg
10 juni 2009
Kolla batteriet och att den laddar tillräckligt.

5 Inlägg
10 juni 2009
Jag bytte igår min vevaxelgivare pga att den bara gnäggade på startmotorn... Läste runt på saab turbo club forumet och beslöt mig för att byta den o testa..

Resultatet blev att den startade. Den förklaringen jag kom fram till är att givaren känner av hur motorn står och ger tändning efter det. Om givare är trasig känner den inte av helt ok och ger ingen startsignal till styrboxen, som i sin tur ger signal till soppa pumpen.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 juni 2009
precis... när du kör startmotorn, rör sig varvräknaren? om den inte rör sig, så är vevaxelgivaren pajj så de är bara o byta den, ett vanligt fel! smile

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
10 juni 2009
När vevaxelgivaren ger sig så brukar det bli såhär, kan vara mycket skumma fel när den är dålig nämligen.

Köp NY, byt den med urkopplat batteri, koppla in batteriet, sen så borde bilen starta lätt igen.

/PÅsen

PÅSEN RACING

30 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
okej,tack tack.. ska prova och se, vevaxelgivare dyr lr billig?

5 Inlägg
10 juni 2009
ca 750 kr på mekonomen..

Sök