2736
Sök

Skillnad mellan hifi och pa bas?

1 468 Inlägg
12 juni 2009
vad är musik EGENTLIGEN i och med att "musik" bygger på olika toner och röster??
(A)

Milliway skrev:
Allat ljud som kommer ur högtalaren som musikern ämnat ha med som just musik är musik oavsett frekvens!

2 665 Inlägg
12 juni 2009
Snälla Leo86 sluta nu, jag skrattar så jag får ont i magen av ditt svammel. Du har ju inte en blekaste om vad du pratar om.

Du lurar ju trådskaparen så han blir alldeles snurrig!!!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 468 Inlägg
12 juni 2009
Det sista inlägget var för skojs skull XD. höll på o garva ihjäl mig när ja kom på att ja skulle skriva det =P.
Rickard-v skrev:
Snälla Leo86 sluta nu, jag skrattar så jag får ont i magen av ditt svammel. Du har ju inte en blekaste om vad du pratar om.

2 271 Inlägg
12 juni 2009
Nu börjar jag bli gammal eller så har jag missat nåt? Subslutsteg?
Slutade i och för sig i PA-svängen för drygt 8 år sedan, vi hade lite olika setups beroende på lokal
men som ex, Solnahallen använde vi 4 stegvagnar.
4 st LAB-4000 till subbarna och 6 st LAB-2000 till topparna per sida, I alla fall på EAW-riggen
med 8 st 2x18 + 8 st 2x15 med 2"skrikare per sida!
Detta delades självklart aktivt, så av rent intresse! Substeg? Nån som vill förklara?

2 665 Inlägg
12 juni 2009
Leo86 skrev:
Det sista inlägget var för skojs skull XD. höll på o garva ihjäl mig när ja kom på att ja skulle skriva det =P.
Rickard-v skrev:

Jag menar alla dina inlägg!

"Pa basar spelar djupare bas vid högvolym" PA basar spelar sällan djup bas. Det har oftast -3db punkten runt 40hz inte 25 som man kan ha hemma, det blir för stora konutslag att återskapa det lägsta så det prioriterar man bort för högre ljudtryck.
Och för att spela djupare så spelar inte ljudvolym någon roll utan det är ju lådkonstruktionen som avgör det.

"bas är väl mer toner än musik?" så ljudet som kommer från en basgitarr är alltså inte musik utan toner. Alla musik består ju av toner i olika tonlägen, olika frekvenser.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

406 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
Rickard-v skrev:

"Rickard-v"  haha nä' de e lugnt i huvet här........jag tar åt mig det som låter vettigt av alla tipsen.......är inte HELT grön på området, men jag börjar skapa mig en rätt så bra uppfattning om skillnaderna och vilka basar som passar vid olika tillfälle.......sen i slutändan så är det ändå det personliga tycket som avgör om det låter bra eller inte.

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

1 468 Inlägg
13 juni 2009
Haha låter som ett vettigt svar XD
Jag kan bara skriva så som jag upplever det själv. inget annat
Men dock var det dom 2 sista inläggen mest ett skämt XD

"Rickard-v"sen i slutändan så är det ändå det personliga tycket som avgör om det låter bra eller inte.

jobbar påre
751 Inlägg
13 juni 2009
TT-Avant skrev:
Pro_fxr skrev:
jaoo..men vad har du för märke på dina PA... mina mindre toppar spelar inte ens nästan lika bra som mina stora..ändå är dom nyare... de är för att dom mindre heter "Gemini" och är ett billomärke men spelar helt OK.. och mina stora är "Electro voice" och är då ett DYYYRT märke.. som sagt så bara baselementet kostar 6500spänn typ.. sen kollade ja upp liknande diskanter (Aluminium Horn och driver) kostade ca 4000kr att köpa.. så de är en del pengar..och ändå är de bara en högtalare...

mkt billigare å bygga ett bra ljud hemma av tex bilhögtalare än med PA då PA är sjukt dyrt om man ska ha kvallite som i sin tur ger bra ljud. man får de man betalar för helt enkelt...

öhh..ok. Vill man ha kvalité på bilhögtalare så är dessa inte heller billiga.
Som ett exempel, min 12" bas listar ca:4000:- och jag kan nog räkna upp endel som kostar mer än så.
Så att säga att det skulle vara mycke billigare att köpa bilhögtalare vet jag inte om det är helt 100 rätt?

jodå..de finns ju slutsteg till bilar för 100000 oxå..men de ja menar är att till bilen kan man köpa (tex mina basar som jg har i bilen kostade ca:5000kr med steg). som inte är så billiga och ändå är de bra ljudkvallite, men köper man ett billigt märke av PA eller liknande så hör man skillnade DIREkt..för de låter inte bra helt enkelt.inte nånstans.. och de går inte få de å låta bra..då de ska låta bra och HÖGT...

Sök