3744
Sök

Hålla bilen stilla med dragläget i brant backe?

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
6 maj 2009
#41
De ska inte vara några problem, gör som alla mina äldre grannar när dom startar i backe, kopplingen helt nertryckt, foten på bromsen, flytta snabbt över högerfoten på gasen och håll lagom varvtal kring 5000varv, släpp sakta sakta kopplingen uppåt medan bilen rullar 10m bakåt och lamellerna brinner upp big_smile
Senast redigerat av Niklasw (6 maj 2009)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

1 150 Inlägg
6 maj 2009
#42
Kugghjulet skrev:
lelleal skrev:
du har inte lärt dig köra bil än annars hadde du behärskat backen,ta inte illa upp men så är de !

Problemet är att trafikskolan lärt mig en teknik som tydligen inte funkar på alla bilar. Med V70:n som jag övningskört med kunde jag stå stilla i motlut med bara kopplingen i dragläget helt utan att ge gas och/eller bromsa. På uppkörningen använde jag förstås den teknik jag nött in på trafikskolan och att det inte gick på Saaben kom som en chock för mig.

85an skrev:
Köra upp med en annan typ av bil än den man övningskört med är väl onödigt, (...)
Skulle satsa på att hyra den bilen du lärt dig köra med så slipper du det här..

Det är svårt att hitta en uppkörningstid när deras bil är ledig + att hyran är väldigt dyr. Dessutom har jag bråttom pga att teoriprovets giltighetstid snart går ut.

Drönirettab skrev:
Jo, visst handlar det om att skaffa sig "rätta" känslan, men det är ändå skillnad mellan bensinmotor och dieselmotor i hur stark den är på tomgång. Sedan skiljer antagligen utväxlingen i lådorna också. smile

V70:n är en diesel. Min trafiklärare påstod att drivmedlet inte ska göra nån skillnad men om det är som du säger kan det ju vara en förklaring till varför V70:n orkar stå stilla med bara kopplingen medan Saaben även kräver att man ger lite gas.

vart vill du komma ska nån komma och ge dig ett körkort i handen eller ?:S


20 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
#43
lelleal skrev:
vart vill du komma ska nån komma och ge dig ett körkort i handen eller ?:S

om det ändå vore så enkelt. lol

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 maj 2009
#44
TBOC_Razor skrev:
Rquired skrev:
TBOC_Razor skrev:
Nu är detta OT men jag vill bara ge er lite fakta.

Max vrid i en 9-5:a får man redan vid 1800 varv så att starta i en backe ska inte vara något problem alls, om man inte kan starta i brant backe med en 9-5:a så är det antingen fel på föraren eller på bilen tongue

Och sen så finns det en trimsats från saab som ger dig 185hk istället för 150hk i din 2.0t, hör med närmsta saab-åf för mer info. Fördelen med denna satsen är alltså att det är ett godkännt trim direkt från tillverkaren = inget strul med bes eller försäkring.

Beror ju på vilken motor som sitter i den, tvivlar på att allt från 2.0t till 3.0 V6 har max vrid där roll

Nu är det ju en Saab 9-5 2.0t med rak (bensin)fyra på 150hk som Fredrik wilhelmsson har och det var ju han jag citerade och hans bil jag menade roll     wink

Faktum är att samtliga Saabs bensin-fyror plus diesel-V6:an får max vrid vid 1800rpm. Diesel-fyran på 120hk får max vrid redan vid låga 1500rpm och detta är alltså den enda motorn som inte har max vrid vid 1800rpm.

Var den vanliga V6:an får max vrid har jag inte hittat några siffror på ännu.

Jaha ja, då var jag för snabb helt enkelt smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
6 maj 2009
#45
Så var farsans A4 1,8t rätt svår. Den behövde lite mer varv för att orka från låga varv på dragläget, särskilt i motlut.
Samtidigt som min förra Vectra 2.0 (utan turbo) gick hur fint som helst att bara släppa på dragläget utan direkt varv i samma motlut..

Det är olika från bil till bil, så det är bara att träna.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

410 Inlägg
6 maj 2009
#46
Förstår mig inte på alla trafikskolor och allt gnäll på privatister. Start i backe är bland det enklare som finns och det är helt jäkla otroligt att trafikskolorna är så dåliga på att lära ut. Dör motorn när man släpper kopplingen så behöver den mera gas. Man kan starta vilken bil som helst i backe (oavsett lutning) med koppling och gas, utan handbroms inblandad.

Näh det enda vettiga är att spara sina tusenlappar och försöka övningsköra privat med så många instruktörer och bilar som möjligt.


4 005 Inlägg
6 maj 2009
#47
på lite tyngre fordon med tryckluftsbromsar så bromsar man lite hårt innan man flyttar foten till gasen för att få rätt varv direkt och sedan kopplar upp. Man får ungefär en sekund på sig vilket räcker bra. Hade kört lastbil en vecka utan att köra personbil och sen när jag väl kom till en backe och försökte göra likadant så sket det sig haha.

I med handbromsen, ge grundgas, släpp koppling, när det börjar röra på sig så släpp upp handbromsen, hur fan svårt kan det vara?

SLUTA lek med att vara snabb på bromsen och gasen, varför göra det extra svårt för sig under en uppkörning? lär er detta när ni har körkortet istället! smile

dammit haha..


20 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#48
Tack för alla svar. Lyckligtvis är det slut med övningskörandet för min del nu. Tog kortet idag. smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 maj 2009
#49
Kugghjulet skrev:
Tack för alla svar. Lyckligtvis är det slut med övningskörandet för min del nu. Tog kortet idag. smile

Grattis!!


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 005 Inlägg
7 maj 2009
#50
Kugghjulet skrev:
Tack för alla svar. Lyckligtvis är det slut med övningskörandet för min del nu. Tog kortet idag. smile

Grattis! smile

Men du skriver ju inte om det mest intressanta!!!

Fick du start i backe som övningsmoment, och hur gjorde du till slut?!

smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 maj 2009
#51
Grattis, känns gott va?!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

281 Inlägg
7 maj 2009
#52
använd handbromsen i backe det får du göra...mycke enklare om man inte är van vid dragläget....

/Deki

2 Inlägg
13 juni 2009
#53
Det du talar om handlar om hur bilen reglerar andelen vridmoment som överförs till vevaxeln från motorn då lasten ökar. När bilen inte ges någon gas går motorn endast på tomgång och det sprutas in så pass mycket bränsle att motorn hålls igång och driver alla de hjälpsystem som erfordras, så som generator, kylfläkt, ac-kompressor m.fl.
När du lyfter kopplingen och belastar motorn kommer mer bränsle behövas för att upprätthålla tomgångvarvtalet. Vissa styrboxar reglerar detta snabbt och signalerar till spridarna att spruta in mer bränsle. Andra, som de i din SAAB 9-5 är inte konfigurerade för att göra detta och istället stannar motorn och insprutningen avbryts helt för att undvika skador på motorn/drivlinan. Ditt problem har alltså inget att göra med vilket bränsle det handlar om eller om fordonet har turbo. Det är en fråga om reglerteknik och därmed kan det skilja sig väsentligt från bilmärke till bilmärke och även från en modell till en annan modell.

4 005 Inlägg
13 juni 2009
#54
torquie skrev:
Det du talar om handlar om hur bilen reglerar andelen vridmoment som överförs till vevaxeln från motorn då lasten ökar. När bilen inte ges någon gas går motorn endast på tomgång och det sprutas in så pass mycket bränsle att motorn hålls igång och driver alla de hjälpsystem som erfordras, så som generator, kylfläkt, ac-kompressor m.fl.
När du lyfter kopplingen och belastar motorn kommer mer bränsle behövas för att upprätthålla tomgångvarvtalet. Vissa styrboxar reglerar detta snabbt och signalerar till spridarna att spruta in mer bränsle. Andra, som de i din SAAB 9-5 är inte konfigurerade för att göra detta och istället stannar motorn och insprutningen avbryts helt för att undvika skador på motorn/drivlinan. Ditt problem har alltså inget att göra med vilket bränsle det handlar om eller om fordonet har turbo. Det är en fråga om reglerteknik och därmed kan det skilja sig väsentligt från bilmärke till bilmärke och även från en modell till en annan modell.

Riktigt intressant och bra inlägg!

Borde det inte inkluderas i bilden vad man har för typ av motor, och lite av bränslet därmed?
Tex att dieselmotorerna oftast har mer vrid i sig och därmed klarar av att dra iväg på tomgången, eller är det så att dieselmotorerna oftast har den här reglertekniken men inte bensinare, eller att tillverkare brukar stoppa in detta i just de motorerna av någon anledning?


2 Inlägg
14 juni 2009
#55
linuslinje skrev:
Riktigt intressant och bra inlägg!

Borde det inte inkluderas i bilden vad man har för typ av motor, och lite av bränslet därmed?
Tex att dieselmotorerna oftast har mer vrid i sig och därmed klarar av att dra iväg på tomgången, eller är det så att dieselmotorerna oftast har den här reglertekniken men inte bensinare, eller att tillverkare brukar stoppa in detta i just de motorerna av någon anledning?

Tack för den positiva feedbacken!

Det stämmer precis som du säger att biltillverkaren måste ta med bränslet respektive motorns dynamik i de styrlagar som skall upprättahålla en god motorgång. Jag har också upplevt att Dieslar i större utsträckning går att köra med endast koppling och utan gas vid t.ex. backstarter. Däremot har jag stött på flera som dött om man ens tänkt tanken att släppa grundgasen.

Jag ska erkänna att detta inte är mitt expertområde, emellertid kan jag tänka mig att det också rör sig om emissionsbildning hos motorer när de går på mycket låga varvtal. Ottomotorns (bensin) förbränningsförlopp ser markant annorlunda ut jämfört med dieselmotorns och vid alltför låga varvtal blir bränsleluftregleringen i motorn svåraktig och då kan jag tänka mig att det uppstår väldiga problem med oförbränt bränsle.

Dessutom sätts ju tomgångsvarvtalet ganska olika. En Mazda 626 jag hade låg på 550-650 medan min Aygo kan vara så hög som 1100.

Jag vet inte om detta gjorde någon så mycket klokare men kort och gott handlar det om hur man ställer in styrboxen och det i sin tur beror på hur man optimerar för motorns dynamik, bränslets karakteristik och tomgångsvarvtalet m.m.


Sök