4676
Sök

Hjälp med baslådan :S

6 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
Nu har jag köpt en baslåda (kenwood 12" 800W)
Jag driver den tillfälligt med en liten förstärkare från ett bio system.
Men när jag vrider på så låter det bra tills "den tunga basen kommer in i en låt) då slår den till i takt till musiken alltså det skramlar till i takten.
Ska jag sätta in något basreflexrör eller ska jag bara vänta för det är förstärkaren som gör att den slår "igenom" som den smattrar till när jag spelar riktigt högt. Vissa säger sätt in ett basreflex rör så löser det sig men vad tycker ni? kan man inte göra ett eget rör isåfall?neutral

Ajäämän!

116 Inlägg
15 juni 2009
Jag skulle inte ha haft förstärkare från hemmabio utan ett riktigt slutsteg! Ett vanligt MDS-steg eller GAS eller vad som helst som är 2kanaligt driver en sån bas fint och ger fin bas!!

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!

6 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
Daaahlqwist skrev:
Jag skulle inte ha haft förstärkare från hemmabio utan ett riktigt slutsteg! Ett vanligt MDS-steg eller GAS eller vad som helst som är 2kanaligt driver en sån bas fint och ger fin bas!!

Ja men jag sitter inne och har inte handlat någon slutsteg än, men jag har aldrig fattat det där med kanaler och övrigt med slutsteg mer än jag måste ha ett sånt i bilen.
Jag ska driva 2 st 5*3 på 90 w eller vad dom ligger på och basen 12" 800w förklara och skicka gärna länkar på ett bra slutsteg då betalar gärna så lite som möjligt!

Ajäämän!

jobbar påre
751 Inlägg
15 juni 2009
kanaler = antal högtalare du kan koppla in i steget...eller rättare sagt.. antalet högtalarutgångar de finns:)

om jag hade vart dig så hade ja köpt två slutsteg.. ett 2kanals slutsteg och ett mindre monoblock..

felet med att basen låter mysko när den kommer in på tyngre bas är för att stärkaren inte orkar ge den effekt och då får du en distad signal typ.och de lever om nå jääävulskt dåligt..
Sen så får du mkt ljusare toner  i en bas med förstärkare och en bas ska inte ha ljusa toner helt enkelt=)

Amatör
320 Inlägg
15 juni 2009
Vi säger såhär, om du har 2 basar så behöver du ett slutsteg med TVÅ kanaler, dvs, EN bas PER KANAL.

För att få ut Maximal effekt kan man BRYGGKOPPLA steget.

Själv kör jag bryggat på ett 2 kanaligt steg till mina 2 basar, och det pumpar på fint smile

/A

956 Inlägg
15 juni 2009
aturai88 skrev:
Vi säger såhär, om du har 2 basar så behöver du ett slutsteg med TVÅ kanaler, dvs, EN bas PER KANAL.

Själv kör jag bryggat på ett 2 kanaligt steg till mina 2 basar, och det pumpar på fint smile

/A

Vad?? Varför ska man behöva ett steg med 2 kanaler till 2 basar?
Om man använder ett steg med fler än 1 kanaler till en eller flera basar så bör man bryggkoppla det, för man vill inte ha basarna att spela i stereo, vilket dom kommer att göra om man kör dom på en varsin kanal. Så det man vill är att basarna ska spela i mono läge.

Vilket steg man väljer beror helt på vad man ska driva och vad man prestera med det!!

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

4 693 Inlägg
15 juni 2009
luunggan skrev:
aturai88 skrev:

/A

Vad?? Varför ska man behöva ett steg med 2 kanaler till 2 basar?
Om man använder ett steg med fler än 1 kanaler till en eller flera basar så bör man bryggkoppla det, för man vill inte ha basarna att spela i stereo, vilket dom kommer att göra om man kör dom på en varsin kanal. Så det man vill är att basarna ska spela i mono läge.

Vilket steg man väljer beror helt på vad man ska driva och vad man prestera med det!!

Jag har ett steg till 6 st basar, går hur bra som helst smile

Booyakasha!

Amatör
320 Inlägg
15 juni 2009
Ber om ursäkt!

/A

6 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
Jaja, nu blev det bara en stor diskussion men kan någon länka ett bra slutsteg som driver min 800w bas och 2 högtalare som bara spelar röst 5*3 ligger på 90 w per högtalare

Ajäämän!

4 693 Inlägg
15 juni 2009
MustangBagge skrev:
Jaja, nu blev det bara en stor diskussion men kan någon länka ett bra slutsteg som driver min 800w bas och 2 högtalare som bara spelar röst 5*3 ligger på 90 w per högtalare

Fattar inte riktigt vad 5*3 betyder. Vill du ha ett steg till alla högtalarna?

Booyakasha!

6 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
Softis skrev:
MustangBagge skrev:

Fattar inte riktigt vad 5*3 betyder. Vill du ha ett steg till alla högtalarna?

Femtreor (storleken) jag ska ha ETT slutsteg som ska driva allt

Ajäämän!

1 435 Inlägg
GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 juni 2009
Hur mycket är du beredd att lägga då? Nytt eller begagnat?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
15 juni 2009
5x3" alltså? Som en 6x9" fast mindre? Visste inte ens att det fanns sådana.

Booyakasha!

1 045 Inlägg
16 juni 2009
eller så menar han 5.25, hört en del säger fem treor till dom, men kan även jag ha fel,
till dom förmodar framhögtalare så funkar cd spelaren, eller bara ett mindre billigt steg, (2 kanaligt)

sen skulle jag köpa ett mindre monoblock till basen,
annars kan du även köpa ett 4 kanaligt steg och använda 2 kanaler fram, och sen brygga dom andra 2 kanalerna till basen, förmodar den är enkel 4ohm

6 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Hur mycket är du beredd att lägga då? Nytt eller begagnat?

Spelar ingen roll om det är nytt eller beg, bara jag får ett steg som driver bas jäveln bra! 1000 och neråt

Ajäämän!

Sök