3178
Sök

Byte av orginalsterio i Saab 9-3 SS -03

4 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
Tjena.
Jag undrar om det är någon som har lite tips hur man byter orginalsterion i en saab 9-3 årsmodell 03? har läst lite om det i Saabs "gör det själv" handbok, vilket inte var till så stor hjälp. neutral

Tack på förhand
/den lite okunnige:/

Amatör
320 Inlägg
12 juni 2009
Jag antar att det är som alla andra bilar, att man behöver ett speciellt verktyg för just originalstereon för just det bilmärket..

Rätta mig om jag har fel..

/A

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 juni 2009
Det går inte, snabbt och enkelt svar. Eller ja visst det går men det är inte värt jobbet helt enkelt. smile Sök lite här eller på STCS så hittar du en massa information om det hela. Men anledningen är i korta drag den att ljudsystemet kommunicerar via en optisk (fiber) buss, om en enhet inte finns på bussen så fungerar ingen av enheterna. Problemet som då blir ifall du plockar bort stereon är att du mister ljudet för backvarnare och blinkers, samt andra varningsljud. Enligt vissa (obekräftade källor) så går inte bilen heller att starta om man tar bort huvudenheten.

Däremot så kan det gå att bygga vidare på systemet, beroende på vad du har för nåt i bilen nu. Är det SS1 (Popular 70), SS2 (Premium 150) eller SS3 (Prestige 300)? Alltså har du bara två högtalare och två fram (SS1), eller har du även ett par i dörrarna och en center fram (SS2) eller även ett par 6x9" basar i hatthyllan och diskanter runt om (SS3)?

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Avstängd
50 Inlägg
12 juni 2009
hammare?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 juni 2009
chessecake skrev:
hammare?

Oseriös?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Avstängd
50 Inlägg
12 juni 2009
jag försöker vara seriös för det är det lättaste sättet man kan göra

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 juni 2009
Ja, exakt... Väldigt seriös idé där du! Då kanske du kan prova den metoden i din bil också då för att få bort knastrandet?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Avstängd
50 Inlägg
13 juni 2009
ChriZtoffer skrev:
Ja, exakt... Väldigt seriös idé där du! Då kanske du kan prova den metoden i din bil också då för att få bort knastrandet?

big_smile

4 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
Svar till ChriZtoffer:

Jo jag har märkt att det är förjävligt helt enkelt. Men min orginal cd-spelare krånglar väldigt mycket alltså den har svårt att läsa in cd-skivorna, kanske på tionde försöket läser den in. (detta gäller både köpta och brända skivor). men så jag köpte mig en alpine huvudenhet och ska koppla in den istället. Man får även dra separat ström till enheten och skarva in den i isokabeln från enheten. vi får se om all skit är värt det. Det med backsensorerna har jag också hört och det stämmer, väldigt synd men så får det bli.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juni 2009
Isåfall så får du nog gömma den i handskfacket och dra separata kablar för den, och sen klippa dom som går till original HUn (högtalarkablarna då). Men jag skulle nog ändå vilja föreslå att du letar reda på en begagnad läsare på nån skrot eller kopplar in en mp3 spelare via AUX ingången. Väldigt mycket jobb för att få en annan HU att fungera i bilen, ett jobb som inte jag tycker är värt. Om du ska ha den i mittkonsollen så ser det ju också förjävligt ut, och du har ingen nytta av varken rattknappar eller displayen på instrumentbrädan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
så det finns en aux ingång? på baksidan av cd-spelaren eller? det har jag aldrig hört

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juni 2009
Ja det finns en AUX på baksidan, men det är inte en vanlig 3,5mm. Däremot så finns det en kabelsats för att få 3,5mm AUX in som monteras under armstödet, så kolla om du har nån kontakt där. Annars så kan man fixa till en sån själv med lite kabel och en kontakt, men jag skulle råda dig att köpa kabelsatsen som kostar 350kr. Sen så måste du dock in med bilen för att få AUXen påslagen med en TECH2.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
14 juni 2009
det går inte att byta ut orginal huvudenhet mot en orginal huvudenhet heller om ni inte redan visste det.
då måste man gå in med tec2 och "gifta" om den som det så fint heter. dem är nämligen ihopkodade eller hur man ska säga med retsen av elektroniken.

så att bara köpa en begagnad orginal kommer inte funka utan verkstadsbesök heller tyvärr.
men det visste säkert alla redan smile så det var kanske onödig info som vanligt

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juni 2009
Ja det är sant, fast nu är det ju inte huvudenheten som krånglar utan CD-spelaren. smile Men även den måste man nog gifta om för att det ska fungera, tror jag.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
Nu är cd-spelaran äntligen ute så nu fattas bara lite kablar som ska dras i mon. sen kan man börja spela igen. vi får la se hur detta blir.

Sök