3483
Sök

Hur gör jag för att kolppla in ett extra battteri?

186 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
Hej. Tänkte höra hur jag gör för att sätta in ett extra batteri för att spela på en liten strandfest i helgen, mitt batteri som är i nu är inte jätte bra och tänkte därför om det går att köpa ett typ biltema batteri och ha som reserv, eller rent av bara spela med hjälp av det... Kommer det räcka för att spela på ganska hög volym en kväll? Och hur gör jag för att koppla in ett till batteri?
Säg gärna till om jag är ute o cyklar, men inga onödiga inlägg om att min idé är skit och "köp dej en bärbar stereo"big_smile

mvh

Avstängd
50 Inlägg
15 juni 2009
plus mot plus minus från batteriet till det andra batteriet sen till minus

186 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
Men drar det inte ur från båda battterierna då?

Amatör
320 Inlägg
15 juni 2009
Är det inte så du vill ha det?

/A

Amatör
320 Inlägg
15 juni 2009
Eller kopplar du loss det "gamla" batteriet och kopplar in de nya, så har du ett batteri så du kan starta bilen sen, eller så kör du slut på båda batterierna och puttar igång bilen sen, så gjorde jag efter fest förra sommaren smile

/A

186 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
hehe något sånt kanske det blir... Nej vill alltså bara köpa ett batteri för runt 500 hundringen för att kunna köra stereon på det för en kväll. Men att det inte drar ur ström från båda batterierna

4 074 Inlägg
15 juni 2009
addea1 skrev:
hehe något sånt kanske det blir... Nej vill alltså bara köpa ett batteri för runt 500 hundringen för att kunna köra stereon på det för en kväll. Men att det inte drar ur ström från båda batterierna

du lär ju ha laddning från generatorn till batteriat annars kommer det inte funka länge!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

186 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
jo det är ju sant, men om jag kopplar ihop batterierna belastar jag dom båda lika hårt då?

4 074 Inlägg
15 juni 2009
addea1 skrev:
jo det är ju sant, men om jag kopplar ihop batterierna belastar jag dom båda lika hårt då?

grejen är att du lär ha rätt lika batterier,ampere mm och dom lär vara lika bra båda två annars kommer dom bara upp i kapacitet som det sämsta batteriet! generatorn kommer ladda båda det är inget problem,det som kan bli problem är om batterien är för olika...

186 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
okej då vet jag!

4 074 Inlägg
15 juni 2009
addea1 skrev:
okej då vet jag!

fint! lycka till... smile

Bingolotto elller !
79 Inlägg
15 juni 2009
Köp ett fritidsbatteri, dom är gjorda för att klara strömuttag under längre tid.. Slit väck ditt startbatteri och sätt dit det andra som nån sa tidigare här..
Såg billiga fritidsbatterier nu på Mekonomen för typ 600:- .. Det borde ju funka..
Ju mer amperetimmar dom är på desto längre kan du spela..

Har du jätteslutsteg och annat böös i bilen kanske du ska satsa på ett elverk för nån tusing.. Dom kan leverera 12 volt och ladda batteriet...
Sen when the party is over så säljer du elverket billigt till mig wink

Edit:
ojj så många andra svar det kom medans jag skrev...roll
Senast redigerat av hellrejjser (15 juni 2009)

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 juni 2009
chessecake skrev:

Så du tycker inte det är lite onödigt att slänga ut pengar på 5m kabel extra för att dra minus mellan batterierna? Räcker väl ändå att jorda bakre batteriet i chassit, precis som det främre är? :S

Amatör
320 Inlägg
16 juni 2009
Du kan ju köra slut på båda batterierna och putta igång bilen som ja sa tidigare, precis som man gör med äldre mopeder utan startknapp.

Mitt batteri håller i 4 timmar när jag körde på 75% volym när jag meckade med en polares bil :p Sen dog systemet, och det var bara att putta igång smile

/A

stahre
16 juni 2009
aturai88 skrev:
Du kan ju köra slut på båda batterierna och putta igång bilen som ja sa tidigare, precis som man gör med äldre mopeder utan startknapp.

Mitt batteri håller i 4 timmar när jag körde på 75% volym när jag meckade med en polares bil :p Sen dog systemet, och det var bara att putta igång smile

/A

Djupa urladdningar är väl inte det bästa....

Jävel
2 018 Inlägg
16 juni 2009
du får ju dra kablar mellan batterierna så att båda laddas upp, o sen sätta en diod på kabeln så att bara det ena batteriet dras ur när bilen inte är igång, så hade jag i min epa för att kunna spela stereo på grillkvällar.
Finns även en bättre grej än en diod att sätta på kabeln men kommer inte ihåg va den hette..

You got to risk it, to get the biscuit :)

ljudfantast
1 372 Inlägg
16 juni 2009
aturai88 skrev:
Eller kopplar du loss det "gamla" batteriet och kopplar in de nya, så har du ett batteri så du kan starta bilen sen, eller så kör du slut på båda batterierna och puttar igång bilen sen, så gjorde jag efter fest förra sommaren smile

/A

riktigt dumt att dra ur ett batteri för det första, putta igång den är idiotiskt.

Gräftmannen ser dig.
51 Inlägg
16 juni 2009
_DamnIt skrev:
chessecake skrev:

Så du tycker inte det är lite onödigt att slänga ut pengar på 5m kabel extra för att dra minus mellan batterierna? Räcker väl ändå att jorda bakre batteriet i chassit, precis som det främre är? :S

Startkablar!!

Att styla en Volvo är som att sminka en gris!!!!!!

Sök