3088
Sök

sugtrim samt motorfrågor b230a?

29 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
#21
Tack igen för att ni är så hjälpsamma, Kanske ni kan reda ut för mig vilka motorer som är av den "klenare" modellen och den kraftigare modellen?
Senast redigerat av Nikk0 (23 januari 2009)


Sidledesförare
268 Inlägg
15 november 2007
#22
Nikk0 skrev:
Vet att farbror har 2 st volvoblock i garaget, kanske en hel motor också, ska kolla med han först vad det är för någonting.

Tack igen för att ni är så hjälpsamma, Kanske ni kan reda ut för mig vilka motorer som är av den "klenare" modellen och den kraftigare modellen?

Bottendelar med 3 siffror, t.ex. B200, B230 är lågfriktionsmotorer, därav smalare lagerbanor och generellt sett svagare komponenter.

Bottendelar med 2 siffror, t.ex. B21, B23 är de äldre vanliga motorerna med grövre lagerbanor och generellt sett stadigare komponenter.

Komponenterna varierar utöver det starkt beroende på årsmodell och modellbeteckning för kringutrustning, t.ex. A, E och F

Man vet aldrig, före man vet

29 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
#23
Kika förbi på skroten efter en b23 då, kan du rekomendera vilken jag ska välja? b23a med förgasare är väl enklast då jag slipper joxa med elen till sprutet, mekaniskt sprut kanske är okej? Skriv gärna vilken motor som jag ska leta efter, skulle ju vara bra om jag vet vilken modell som har 531/405 topp std, hur ser man skillnad på topparna?
Senast redigerat av Nikk0 (15 november 2007)


Sidledesförare
268 Inlägg
15 november 2007
#24
Nikk0 skrev:
Kika förbi på skroten efter en b23 då, kan du rekomendera vilken jag ska välja? b23a med förgasare är väl enklast då jag slipper joxa med elen till sprutet, mekaniskt sprut kanske är okej? Skriv gärna vilken motor som jag ska leta efter, skulle ju vara bra om jag vet vilken modell som har 531/405 topp std, hur ser man skillnad på topparna?

Det är inte så avancerade kabelstammar på B23-motorerna oavsett om det är insprutaren eller förgasarmotorerna så det bör inte göra något problem. Vad som är bra med B23 är ju att det sitter M-stakar i dom som är de starkaste orginalstakarna, med något undantag.

Jag är osäker vilka motorer som har topparna med svanhalsinsugskanaler (405/531), men det brukar handla om motoer från Volvo 240 GLT. Kollar du ovanför avgaskanalerna mitt på topppen så kommer det stå ett nummer med en massa nollor som slutar på antingen 160, 398, 405, 530, 531 eller 631. På 405/531 ser man dessutom på insugssidan en rak centrerad sträng mellan packningsytorna.
Senast redigerat av Wezzli (15 november 2007)

Man vet aldrig, före man vet

29 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
#25
Tackar så mycket för all hjälp wezzli.


Sidledesförare
268 Inlägg
15 november 2007
#26
Nikk0 skrev:
Tackar så mycket för all hjälp wezzli.

Jåjå, inga problem, du kan dra iväg ett PM ifall du har mer frågor och inte vill dra upp tråden i onödan.

Man vet aldrig, före man vet

905 Inlägg
15 november 2007
#27
Wezzli skrev:
Nikk0 skrev:
Vet att farbror har 2 st volvoblock i garaget, kanske en hel motor också, ska kolla med han först vad det är för någonting.

Tack igen för att ni är så hjälpsamma, Kanske ni kan reda ut för mig vilka motorer som är av den "klenare" modellen och den kraftigare modellen?

Bottendelar med 3 siffror, t.ex. B200, B230 är lågfriktionsmotorer, därav smalare lagerbanor och generellt sett svagare komponenter.

Bottendelar med 2 siffror, t.ex. B21, B23 är de äldre vanliga motorerna med grövre lagerbanor och generellt sett stadigare komponenter.

Komponenterna varierar utöver det starkt beroende på årsmodell och modellbeteckning för kringutrustning, t.ex. A, E och F

dom senare b230(940) är det också med smalare lagerbanor? har fått för mig att detta gällde enbartb230 och detta bara dom första åren.

Sidledesförare
268 Inlägg
15 november 2007
#28
loffe007 skrev:
Wezzli skrev:
Nikk0 skrev:
Vet att farbror har 2 st volvoblock i garaget, kanske en hel motor också, ska kolla med han först vad det är för någonting.

Tack igen för att ni är så hjälpsamma, Kanske ni kan reda ut för mig vilka motorer som är av den "klenare" modellen och den kraftigare modellen?

Bottendelar med 3 siffror, t.ex. B200, B230 är lågfriktionsmotorer, därav smalare lagerbanor och generellt sett svagare komponenter.

Bottendelar med 2 siffror, t.ex. B21, B23 är de äldre vanliga motorerna med grövre lagerbanor och generellt sett stadigare komponenter.

Komponenterna varierar utöver det starkt beroende på årsmodell och modellbeteckning för kringutrustning, t.ex. A, E och F

dom senare b230(940) är det också med smalare lagerbanor? har fått för mig att detta gällde enbartb230 och detta bara dom första åren.

På de nyare B230 hade man bredare lagerbanor och stadigare stakar men fortfarande inte som i B23. Lågfriktionsmotor kallas det egentligen inte på dessa nyare B230, men i brist på ord att kalla dem. Så det stämmer nog det du säger.

Man vet aldrig, före man vet

120 Inlägg
20 november 2007
#29
Wezzli skrev:
v4_backram skrev:
De går inte med vanlig förgasare för hela förgasaridéen är uppbygd på att det är UNDERTRYCK så att bensinen sugs med in i motorn.
Man bör nog skaffa ett turbogrenrör JA.

Det är så tur att det verkligen finns personer som kan det här, som du t.ex. som än inte lyckats förstå att vi alltid kommer ha ett tryck genom förgasaren och det undertrycket du talar om helt enkelt är ett tryck lägre än atmosfärtrycket. Oavsett om man enbart har detta basala tryck eller 1 bar extra tryck spelar det liksom ingen roll så länge som att alla anslutningar i förgasaren får samma tryck och bränsletrycket är högre än laddtrycket. Då kommer det fortfarande bli ett undertryck jämfört med resterande systemets tryck som drar in bränslet. Så snacka mindre skit.

Connsann skrev:
hej hej. var lite nyfiken på detta. men som tips så köp en redan trycktätad stromberg 175CD på misab kostar 2.500 och då kan du använda choken vilket du inte kan om du tryck tätar en orginalförgasare(blir svårt vintertid när den kanske inte startar:P)

Grenrören: kolla runt på skroten efter skrotade  volvos med B230FT och ET och FK då kan du ta turbo,grenrör

Övringt bränsle: Skaffa en fungerande huvud soppa pump från en B23 familjen med insprutning och en Ställbar linjär BTR(Bränsletrycksregulator)

Motor övrigt: Du måste få ner kompet i motorn för att kunna ladda noge nämnvärt. gört du genom att gröpa ur en topp och monterar dit en lite tjockare packning med va heter de skärringar?? så de landar runt 7,5:1 då kan du ladda CA 0.9-1.2 bar i ladd tryck. och så måste du tillverka lite tryckrör intercooler är inte ett måste.

Den som lägger 2500kronor på att kunna använda choken när det finns guider på mer potenta bilforum om hur du trycktätar Stromberg Zenith, SU-förgasare för kanske 10 kronor, så vem i hellvete lägger ner 2500kr på att göra det? Det finns lösningar för choke ochså för dem som verkligen behöver den

Ursäkta om jag inte hade hört om de tidigare då herr mister besserwisser som kan allt. okej de låter troligt när du säger de, men klanka inte ner på personer du inte känner! Du är en dålig människa!

Visste jag vart du fanns så skulle du få en stor j*vla sm*ll!
Senast redigerat av v4_backram (20 november 2007)

Sidledesförare
268 Inlägg
20 november 2007
#30
v4_backram skrev:
Wezzli skrev:
v4_backram skrev:
De går inte med vanlig förgasare för hela förgasaridéen är uppbygd på att det är UNDERTRYCK så att bensinen sugs med in i motorn.
Man bör nog skaffa ett turbogrenrör JA.

Det är så tur att det verkligen finns personer som kan det här, som du t.ex. som än inte lyckats förstå att vi alltid kommer ha ett tryck genom förgasaren och det undertrycket du talar om helt enkelt är ett tryck lägre än atmosfärtrycket. Oavsett om man enbart har detta basala tryck eller 1 bar extra tryck spelar det liksom ingen roll så länge som att alla anslutningar i förgasaren får samma tryck och bränsletrycket är högre än laddtrycket. Då kommer det fortfarande bli ett undertryck jämfört med resterande systemets tryck som drar in bränslet. Så snacka mindre skit.

Connsann skrev:
hej hej. var lite nyfiken på detta. men som tips så köp en redan trycktätad stromberg 175CD på misab kostar 2.500 och då kan du använda choken vilket du inte kan om du tryck tätar en orginalförgasare(blir svårt vintertid när den kanske inte startar:P)

Grenrören: kolla runt på skroten efter skrotade  volvos med B230FT och ET och FK då kan du ta turbo,grenrör

Övringt bränsle: Skaffa en fungerande huvud soppa pump från en B23 familjen med insprutning och en Ställbar linjär BTR(Bränsletrycksregulator)

Motor övrigt: Du måste få ner kompet i motorn för att kunna ladda noge nämnvärt. gört du genom att gröpa ur en topp och monterar dit en lite tjockare packning med va heter de skärringar?? så de landar runt 7,5:1 då kan du ladda CA 0.9-1.2 bar i ladd tryck. och så måste du tillverka lite tryckrör intercooler är inte ett måste.

Den som lägger 2500kronor på att kunna använda choken när det finns guider på mer potenta bilforum om hur du trycktätar Stromberg Zenith, SU-förgasare för kanske 10 kronor, så vem i hellvete lägger ner 2500kr på att göra det? Det finns lösningar för choke ochså för dem som verkligen behöver den

Ursäkta om jag inte hade hört om de tidigare då herr mister besserwisser som kan allt. okej de låter troligt när du säger de, men klanka inte ner på personer du inte känner! Du är en dålig människa!

Visste jag vart du fanns så skulle du få en stor j*vla sm*ll!

Ja, man skulle ju kunna säga att prova duger, men längre än så skulle det förmodligen inte gå. Vad man kan fundera över är ju om det är bättre att klanka ner på personer man känner än personer man inte känner?

Det jag egentligen menar med hela mitt inlägg är att det egentligen inte handlar om frågeställninegn ifall du har hört något om det tidigare eller ej utan mer om frågeställningen ifall du själv förstår att du är osäker i ämnet och kanske därmed ochså lägger till det som en fotnot. Vad är egentligen poängen med att svara på en fråga med allt sitt självförtroende om man inte är är fullt utbildad på ämnet, samt är bombsäker på att det stämmer, annars slutar det ju bara med att man ger någon annan felaktig information. Skulle du istället subtilt ha lagt till att du faktiskt inte är fullt säker på att det du skrivit stämmer eller helt enkelt inte skrivit alls så skulle det kunna uppfattas som respektabelt.

Varför tar man åt sig? Hur mår du?
Senast redigerat av Wezzli (20 november 2007)

Man vet aldrig, före man vet

120 Inlägg
20 november 2007
#31
Wezzli skrev:
v4_backram skrev:
Wezzli skrev:
v4_backram skrev:
De går inte med vanlig förgasare för hela förgasaridéen är uppbygd på att det är UNDERTRYCK så att bensinen sugs med in i motorn.
Man bör nog skaffa ett turbogrenrör JA.

Det är så tur att det verkligen finns personer som kan det här, som du t.ex. som än inte lyckats förstå att vi alltid kommer ha ett tryck genom förgasaren och det undertrycket du talar om helt enkelt är ett tryck lägre än atmosfärtrycket. Oavsett om man enbart har detta basala tryck eller 1 bar extra tryck spelar det liksom ingen roll så länge som att alla anslutningar i förgasaren får samma tryck och bränsletrycket är högre än laddtrycket. Då kommer det fortfarande bli ett undertryck jämfört med resterande systemets tryck som drar in bränslet. Så snacka mindre skit.


Den som lägger 2500kronor på att kunna använda choken när det finns guider på mer potenta bilforum om hur du trycktätar Stromberg Zenith, SU-förgasare för kanske 10 kronor, så vem i hellvete lägger ner 2500kr på att göra det? Det finns lösningar för choke ochså för dem som verkligen behöver den

Ursäkta om jag inte hade hört om de tidigare då herr mister besserwisser som kan allt. okej de låter troligt när du säger de, men klanka inte ner på personer du inte känner! Du är en dålig människa!

Visste jag vart du fanns så skulle du få en stor j*vla sm*ll!

Ja, man skulle ju kunna säga att prova duger, men längre än så skulle det förmodligen inte gå. Vad man kan fundera över är ju om det är bättre att klanka ner på personer man känner än personer man inte känner?

Det jag egentligen menar med hela mitt inlägg är att det egentligen inte handlar om frågeställninegn ifall du har hört något om det tidigare eller ej utan mer om frågeställningen ifall du själv förstår att du är osäker i ämnet och kanske därmed ochså lägger till det som en fotnot. Vad är egentligen poängen med att svara på en fråga med allt sitt självförtroende om man inte är är fullt utbildad på ämnet, samt är bombsäker på att det stämmer, annars slutar det ju bara med att man ger någon annan felaktig information. Skulle du istället subtilt ha lagt till att du faktiskt inte är fullt säker på att det du skrivit stämmer eller helt enkelt inte skrivit alls så skulle det kunna uppfattas som respektabelt.

Varför tar man åt sig? Hur mår du?

var einstein säker på att han hade gjort rätt?? Svar: NEJ!

Du skrev: "Vad man kan fundera över är ju om det är bättre att klanka ner på personer man känner än personer man inte känner?"
Mitt svar: Jo man är riktigt jävla feg om man sätter sig på en person man inte känner! Men om du känner en persom som betersog som en översittare kan behöva lite kritik för att komma ner på jorden!

till dina andra frågor.
Ja! Jag tar åt mej för att du skriver att jag är dum i huvudet för att jag inte visste om en sak, och vör att du inte kunde axeptera de ungefär som om du vore nån jävla hitler eller nått.

Ja! Jag mår dåligt för att du inte kan be om ursäkt! Jag sa inget otrevligt till dej!

Mvh Emil

Sidledesförare
268 Inlägg
20 november 2007
#32
Ta nu detta över PM istället så slipper vi dra upp denna tråden något mer. Jag ska förklara för dig precis vad du missuppfattat.

Man vet aldrig, före man vet

905 Inlägg
20 november 2007
#33
v4_backram skrev:
var einstein säker på att han hade gjort rätt?? Svar: NEJ!

Du skrev: "Vad man kan fundera över är ju om det är bättre att klanka ner på personer man känner än personer man inte känner?"
Mitt svar: Jo man är riktigt jävla feg om man sätter sig på en person man inte känner! Men om du känner en persom som betersog som en översittare kan behöva lite kritik för att komma ner på jorden!

till dina andra frågor.
Ja! Jag tar åt mej för att du skriver att jag är dum i huvudet för att jag inte visste om en sak, och vör att du inte kunde axeptera de ungefär som om du vore nån jävla hitler eller nått.

Ja! Jag mår dåligt för att du inte kan be om ursäkt! Jag sa inget otrevligt till dej!

Mvh Emil

happ om eistein inte var säker så skulle han inte hållt så hårt på vissa av sina teorier som till och med visade sig vara fel? då skulle han väl accepterat att han kanske hade felt och inte disskuterat om olika teorier och försökt bevis dessa från olika håll? är inte så jävla insatt i eistein men som jag uppfattat det så var det att han höll stenhårt på sina teorier och gjorde allt i hans makt för att kunna bevisa dom.
Senast redigerat av loffe007 (20 november 2007)

8 Inlägg
17 juni 2009
#34
Wezzli skrev:
v4_backram skrev:
De går inte med vanlig förgasare för hela förgasaridéen är uppbygd på att det är UNDERTRYCK så att bensinen sugs med in i motorn.
Man bör nog skaffa ett turbogrenrör JA.

Det är så tur att det verkligen finns personer som kan det här, som du t.ex. som än inte lyckats förstå att vi alltid kommer ha ett tryck genom förgasaren och det undertrycket du talar om helt enkelt är ett tryck lägre än atmosfärtrycket. Oavsett om man enbart har detta basala tryck eller 1 bar extra tryck spelar det liksom ingen roll så länge som att alla anslutningar i förgasaren får samma tryck och bränsletrycket är högre än laddtrycket. Då kommer det fortfarande bli ett undertryck jämfört med resterande systemets tryck som drar in bränslet. Så snacka mindre skit.

Connsann skrev:
hej hej. var lite nyfiken på detta. men som tips så köp en redan trycktätad stromberg 175CD på misab kostar 2.500 och då kan du använda choken vilket du inte kan om du tryck tätar en orginalförgasare(blir svårt vintertid när den kanske inte startar:P)

Grenrören: kolla runt på skroten efter skrotade  volvos med B230FT och ET och FK då kan du ta turbo,grenrör

Övringt bränsle: Skaffa en fungerande huvud soppa pump från en B23 familjen med insprutning och en Ställbar linjär BTR(Bränsletrycksregulator)

Motor övrigt: Du måste få ner kompet i motorn för att kunna ladda noge nämnvärt. gört du genom att gröpa ur en topp och monterar dit en lite tjockare packning med va heter de skärringar?? så de landar runt 7,5:1 då kan du ladda CA 0.9-1.2 bar i ladd tryck. och så måste du tillverka lite tryckrör intercooler är inte ett måste.

Den som lägger 2500kronor på att kunna använda choken när det finns guider på mer potenta bilforum om hur du trycktätar Stromberg Zenith, SU-förgasare för kanske 10 kronor, så vem i hellvete lägger ner 2500kr på att göra det? Det finns lösningar för choke ochså för dem som verkligen behöver den

hahaha.. de gillar vi, vem fan vill betala för ngt man kan få gratis



Sök