3517
Sök

sugtrim samt motorfrågor b230a?

29 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
#1
.....
Senast redigerat av Nikk0 (18 juli 2009)


67 Inlägg
14 november 2007
#2
Hej kul med nya projekt, vet inte om det går att köra med originalgrenrör vid turbokonvertering, gissar på att det inte går. En sak vet jag dock, trimma sugmotor så räknar man med 1000kr per hästkraft.

120 Inlägg
14 november 2007
#3
De går inte med vanlig förgasare för hela förgasaridéen är uppbygd på att det är UNDERTRYCK så att bensinen sugs med in i motorn.
Man bör nog skaffa ett turbogrenrör JA.

Men de är inte helt sant med trimning av sugmotorer att 1hk kostar 1000 kr för jag har trimmat min gamla förgasar saab 99a från 82 å trimmet kostade mej ca 1500 kr å ja skulle gissa på att ja har ca 10-20 hk mer än orginal iaf och mer lär de bli om jag bygger ett extraktorgrenrör (nästan gratis att bygga de).

De är nog bättre du köper dej en saab å konverterar till bakhjulsdrift om de är de du är ute efter! wink de är ju inte varje dag man får köra ett bakhjulsdrivet flygplan, ellerhur?! smile
Senast redigerat av v4_backram (14 november 2007)

The one and only
1 091 Inlägg
14 november 2007
#4
Orginalgrenröret går att använda om du bygger en addapter till turbon. Förgasaren går att trycktäta och nålen bör slipas ner lite för att soppan ska räcka till.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

29 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
#5
Hm, glömmer nog det där med turbo då... En bekant till brorsan kör rally och har en 240 med en b230 med ca 230 hk i, utan turbo. Tänkte höra om han kanske har dubbla webrar, insug och grenrör.


teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
14 november 2007
#6
230hk ur en B230 är inte gratis om man går den hårda vägen med sugtrimning. Satsa du på en turbokonvertering. Går det att turbokonvertera gamla B20s med förgasare för några tusenlappar går det nog lika bra med B230. Såeciellt som du redan har aggregat och intercooler.

Läs in dig på http://www.savarturbo.se, både på artiklarna och i forumet. Finns mycket matnyttigt där.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

74 Inlägg
14 november 2007
#7
hej hej. var lite nyfiken på detta. men som tips så köp en redan trycktätad stromberg 175CD på misab kostar 2.500 och då kan du använda choken vilket du inte kan om du tryck tätar en orginalförgasare(blir svårt vintertid när den kanske inte startar:P)

Grenrören: kolla runt på skroten efter skrotade  volvos med B230FT och ET och FK då kan du ta turbo,grenrör

Övringt bränsle: Skaffa en fungerande huvud soppa pump från en B23 familjen med insprutning och en Ställbar linjär BTR(Bränsletrycksregulator)

Motor övrigt: Du måste få ner kompet i motorn för att kunna ladda noge nämnvärt. gört du genom att gröpa ur en topp och monterar dit en lite tjockare packning med va heter de skärringar?? så de landar runt 7,5:1 då kan du ladda CA 0.9-1.2 bar i ladd tryck. och så måste du tillverka lite tryckrör intercooler är inte ett måste.


120 Inlägg
14 november 2007
#8
Nej ingen turbo de låter så så inni h-vete mycke skönare med dubbla weber! De ljudet är oslagbart!

29 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
#9
Vet ni vart jag kan köpa dubbla webrar och insugsrör? Länka gärna.


120 Inlägg
14 november 2007
#10
blocket eller köp å sälj här. folkraceshop.se mm..

905 Inlägg
15 november 2007
#11
resultatservice.com

sugmotor räknar dom på 1000kronor/hk på en sugmotor med sug motor trim betydligt billigare turbokonvertera.

bara skaffa orginal turbogrenrör och turbo från nån 740 och släng på och tryck in i en cd175, enklare än så blir det inte. det man behöver är väl grenrör, turbo( helst med inbyggd wg), btr, elpump, trycktätad cd175 (gör man själv av orginal efter guide på savarturbo.se) Dump och ic är sånt man kan uppgradera med sen. annars kostar en bosch plastdump inet så mycket hos saab.

detta kostar inte många pengar men förstår dig om du vill sug trimma. smile


http://www.marty.nu/nyronen/index.php?node_id=5

2,5 liters kit till en b23 smile sen nån weber 45or eller 48or till det och en ordentligt portad topp det är juh bara porr smile
Senast redigerat av loffe007 (15 november 2007)

29 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
#12
Tackar för svaren!
Har läst att b230a är en "lågfriktionsmotor" med mindre lager än en b23a tex. stämmer det? Om jag nu renoverar motorn, håller den också en längre tid utan att bli tokslut om jag trimar?

Det där 2.5 liters kitet lär ju inte passa i mitt block då!?

Edit: Skulle vara tacksam om någon vet vilken topp som sitter på b230a och om ett block från en annan motor (det "grova" blocket med större lager) passar till allt annat på b230a?
Senast redigerat av Nikk0 (15 november 2007)


699 Inlägg
15 november 2007
#13
Varför inte sattsa på en 240 turbo direkt? Blir ju mycket billigare om du ändå ska trimma..

Bilgalen elektriker :)

29 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
#14
För att jag har köpt en 244 b230a nu. Jag frågade inte vilken bil jag skulle ha köpt wink
Senast redigerat av Nikk0 (15 november 2007)


Sidledesförare
268 Inlägg
15 november 2007
#15
v4_backram skrev:
De går inte med vanlig förgasare för hela förgasaridéen är uppbygd på att det är UNDERTRYCK så att bensinen sugs med in i motorn.
Man bör nog skaffa ett turbogrenrör JA.

Det är så tur att det verkligen finns personer som kan det här, som du t.ex. som än inte lyckats förstå att vi alltid kommer ha ett tryck genom förgasaren och det undertrycket du talar om helt enkelt är ett tryck lägre än atmosfärtrycket. Oavsett om man enbart har detta basala tryck eller 1 bar extra tryck spelar det liksom ingen roll så länge som att alla anslutningar i förgasaren får samma tryck och bränsletrycket är högre än laddtrycket. Då kommer det fortfarande bli ett undertryck jämfört med resterande systemets tryck som drar in bränslet. Så snacka mindre skit.

Connsann skrev:
hej hej. var lite nyfiken på detta. men som tips så köp en redan trycktätad stromberg 175CD på misab kostar 2.500 och då kan du använda choken vilket du inte kan om du tryck tätar en orginalförgasare(blir svårt vintertid när den kanske inte startar:P)

Grenrören: kolla runt på skroten efter skrotade  volvos med B230FT och ET och FK då kan du ta turbo,grenrör

Övringt bränsle: Skaffa en fungerande huvud soppa pump från en B23 familjen med insprutning och en Ställbar linjär BTR(Bränsletrycksregulator)

Motor övrigt: Du måste få ner kompet i motorn för att kunna ladda noge nämnvärt. gört du genom att gröpa ur en topp och monterar dit en lite tjockare packning med va heter de skärringar?? så de landar runt 7,5:1 då kan du ladda CA 0.9-1.2 bar i ladd tryck. och så måste du tillverka lite tryckrör intercooler är inte ett måste.

Den som lägger 2500kronor på att kunna använda choken när det finns guider på mer potenta bilforum om hur du trycktätar Stromberg Zenith, SU-förgasare för kanske 10 kronor, så vem i hellvete lägger ner 2500kr på att göra det? Det finns lösningar för choke ochså för dem som verkligen behöver den
Senast redigerat av Wezzli (15 november 2007)

Man vet aldrig, före man vet

699 Inlägg
15 november 2007
#16
Nikk0 skrev:
För att jag har köpt en 244 b230a nu. Jag frågade inte vilken bil jag skulle ha köpt wink

ok, tänkte bara eftersom det stod att du skulle köpa en i helgen..

Toppen som sitter på heter förmodligen 530.. Jag skulle sattsat på en 405 eller 531 topp.. Själv kör jag med en Kg 003 kam på min 240, den drar väldigt fint smile
Sen är ju frågan hur mycket effekt du sattsat på?
Finns ju lite olika förgasare att välja på.
Jag kör med en weber 38/38, ska räcka till typ 160hk..

Bilgalen elektriker :)

29 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
#17
Ska betala och hämta bilen i helgen, annars är köpet klart.

Jag satsar på 150 hk i runda slängar.
Ang topparna, eftersom topplockpackningen har gått så kanske det blir enklare och billigare att hämta en ny från skroten. Vilka modeller sitter det 405/531 topp på?
Till gamla frågan, är en b230a klenare än en b23a tex? För då kanske det ät bättre att hitta en "ny" motor.


Sidledesförare
268 Inlägg
15 november 2007
#18
Nikk0 skrev:
Ska betala och hämta bilen i helgen, annars är köpet klart.

Jag satsar på 150 hk i runda slängar.
Ang topparna, eftersom topplockpackningen har gått så kanske det blir enklare och billigare att hämta en ny från skroten. Vilka modeller sitter det 405/531 topp på?
Till gamla frågan, är en b230a klenare än en b23a tex? För då kanske det ät bättre att hitta en "ny" motor.

Ja, B230 är generellt sett klenare B23 i många avséenden, men allt är relativt. Ska du en bara köra sugmotor så kommer det inte vara något problem att använda B230 bottendel så länge som den är i skick. Detta påstående grundar jag på följande: Håller stakarna och kolvarna för 1 bar laddtryck och spikning för mig så håller dom garanterat för sugmotor effekt för dig.

Man vet aldrig, före man vet

29 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
#19
Okej då håller det iaf. Men en annan bottendel är i stort sett bara att slänga på om man är på det humöret?


Sidledesförare
268 Inlägg
15 november 2007
#20
Nikk0 skrev:
Okej då håller det iaf. Men en annan bottendel är i stort sett bara att slänga på om man är på det humöret?

Ja, det ska ju inte vara något problem i varje fall. Specificera dig gärna så kan vi ta och titta närmare på det.

Man vet aldrig, före man vet


Sök