2834
Sök

Köpråd: Nissan, Mazda, Toyota

201 Inlägg
5 juni 2009
#21
wink Jovisst är det så.... men jag har nog (vill inte skryta på mig något)... men jag har sätt endel JAP och BMW- bilar i backspegeln som bara har "försvunnit" där bak... Kul på sitt sätt... Men jag är ingen "rödljusmarodör". Till historien hör också detta till; min f.d. GTV 3.0 TB var det vi kan kalla "moddad" til ung 470 hk... så lite fegt va det ju (inkl lättad på det mästa... och ett KW väghållningskit som gjorde sitt). Vägreggad som en roadsportbil...
Dock! Nej,jag tror att jag ville få vissa problem om den hade varit standard (typ)... Men, det var en superkul bil... nu går den enbart på bana i en tysk serie och har ett bra liv der nere... wink

Be A Part Of The Driving Force

Galen
849 Inlägg
5 juni 2009
#22
Jag tycker det beror på vad du ska göra med bilen. Ska du ha den som lekbil köra bana åka till lokala bilträffar så är s13 ett jätte bra altenativ då den är billig i inköp och delar, det behövs inte göras mycket för att det ska bli en kul och snygg bil. ska du åka längre sträckor motorväg... så rekomenderar jag supra. har en polare som har en mk3 och den är hur skön som helst att åka långt i, och mycket tystare, bekvämare än min s13 men när det gäller soppaförbrukning och lek så är nog s13 roligare. Eller så köper du en s14 som är bekvämare än s13 och inte mycket tyngre än s13.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Brap Brap Brap
149 Inlägg
7 juni 2009
#23
yakozan skrev:
RX7an är den bil av ovan nämnda som går bäst i originalform. Riktigt pigg rackare. Jämför man min 99% original skyline jag hade tidigare mot min 90% original RX7a jag har nu så är Mazdan mer sportbil medans Skyline mer lutar åt GT vagn. Dock drar mazdan lite mer sås än Skyline. I mitt fall ca 2-4dl per mil mer. RX7an är också väldigt mycket mindre inuti och baksätet kan man knappt lägga grejer i ens. Vi har suttit 3 pers i min RX7a i ca 1 km. Då låg personen i baksätet ned över sätena och båda fram hade stolarna framskjutna. dvs ingen satt bra. 2st. går att åka utan problem. Tyvärr så är inte ratten ställbar åt något håll så det kan bli problem med körningen beroende på hur man är uppbyggd. För vissa tar benen i ratten.

Psst. vill du köpa RX7 så är min till salu big_smile
http://www.blocket.se/stockholm/Mazda_R … 11&w=1

Måste säga emot Paul lite smile Jag har faktiskt haft användning för mitt baksäte ett flertal gånger. Dels har polare åkt med och dom var runt 180-185cm långa. Sedan var jag ute en heldag med tjejen och en flikka till, dom är juh lite kortare så det funkade kanon... Baksättet är nog anpassat för att plocka upp tjejer wink

I övrigt så måste jag nog säga att ska du köpa mellan 50-100k och vill modda bilen så ska du nog välja bort sjuan. Även om det är en bil med grymt bra prestanda och motorkaraktär från fabrik...

Och alla som har hört att wankelmotorn är och fungerar si och så kan jag berätta att det är som på alla bilar, det beror på hur du hanterar och sköter om dom. Jag kan personligen säga att hade jag köpt en Japansk sportbil vars motor som har gått över 10000 mil hade jag räknat in en renovering i priset, oavsätt märke. Och då är wankelmotorn billig i sammanhanget.
Senast redigerat av Levinsson (7 juni 2009)


Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
7 juni 2009
#24
Stefan_s : tjena jag skulle välja mellan nissan S13 eller en nissan S14 , de e mitt förslag , lycka till vad de blir för bil du köper

Nissan Silvia

22 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
#25
tobbeh78: Heheh, okej. Är väl en vanesak. Det känns som att den högra armen är främst lämpad för att dra i handbromsen, inte vänster. Förlorar man nämnvärt mycket mer då man säljer en högerstyrd bil?

Rquired: Hur gammal måste bilen vara för att få "fria tyglar" vid modifikationer?

handydan: Tyvärr så faller designen mig inte i smaken wink

Frippe08: Har kollat runt på ett antal S13, verkar vara en rätt så bra bil.

Levinsson: Då kan vi ändå konstatera att RX7:an har ett bra baksäte och att motorn i sig är pålitilig? smile

s12: Jag kollar väldigt mycket på S14 & a mm. Verkar vara en riktigt trevlig bil.


Jag har tittat på dessa bilar:
http://www.pistonheads.com/sales/1033533.htm
http://www.pistonheads.com/sales/1001529.htm
http://www.pistonheads.com/sales/1069501.htm
http://www.pistonheads.com/sales/1040113.htm
Senast redigerat av Stefan_s (7 juni 2009)

Brap Brap Brap
149 Inlägg
8 juni 2009
#26
Stefan_s skrev:
Levinsson: Då kan vi ändå konstatera att RX7:an har ett bra baksäte och att motorn i sig är pålitilig? smile

Hehe, om baksätet är bra vet jag inte "men det funkar", som Dr. Alban hade sagt.

Om du ska ta hem en bil från UK hade jag räknat in en renovering i priset. I och med att bilen i sig är så mkt billigare kan du juh faktiskt hitta bil och få hem den och regga + renovering för under 100k om du har tur.
Lite riktpriser, lämnar du in till en motorbyggare (!) kostar en renovering ungefär från 28k - 43k beroende på vilken trimningsgrad.

Lycka till!


677 Inlägg
8 juni 2009
#27
Rushman skrev:
50-100k tycker jag absolut du ska ta skyline gts-t eller 200sx s14

Driftsäkerhet är inget som kännetecknar wankelmotorerna, supra mk4 med turbo, som jag antar är ett måste får du inte för dom pengarna, mk3 är för gammal helt enkelt...

s14 är riktigt snygg enligt min personliga åsikt, överladdad 2 liters motor som går att trimma en del.
Men nu har ju Skyline R33 GTS-T raaaaaasat i pris de senaste, jag hann precis köpa min svindyrt innan hela sverige börja importera sånna...

Skyline (i bra skick!!!) är driftsäkrare, med botten, topp, låda och drivlina som håller för 400-450hk utan problem lågt räknat, möjligen att kopplingen börjar tramsa efter lite hårdkörning.
En S14 får du lägga något lägre om dom ska hålla (gissar jag utan att veta)

Den enligt många stora fördelen med s14 mot Skyline är väl att dom finns att tillgå vänsterstyrda.

Nu vill jag inte låta dryg men Mk3 gammal? senast jag kollade var den lika gammal som 200 s13 och nästan lika ny so R32 gts?

Min polare har en 200sx, jag en Mk3 och två andra kör bmw ( 325 o 328)
Mk3 är potent bil men är väldigt svår och dyr meckad!! Men är kapabel till stora effekter... det är svårt att tygla effekten.

Köp en bil som du tycker är värd pengarna, årsmodell har mindre betydlelse. Se till bara att bilen är i bra skick o är antingen nyrenoverad eller liknande!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 juni 2009
#28
Stefan_s skrev:
tobbeh78: Heheh, okej. Är väl en vanesak. Det känns som att den högra armen är främst lämpad för att dra i handbromsen, inte vänster. Förlorar man nämnvärt mycket mer då man säljer en högerstyrd bil?

Rquired: Hur gammal måste bilen vara för att få "fria tyglar" vid modifikationer?

handydan: Tyvärr så faller designen mig inte i smaken wink

Frippe08: Har kollat runt på ett antal S13, verkar vara en rätt så bra bil.

Levinsson: Då kan vi ändå konstatera att RX7:an har ett bra baksäte och att motorn i sig är pålitilig? smile

s12: Jag kollar väldigt mycket på S14 & a mm. Verkar vara en riktigt trevlig bil.


Jag har tittat på dessa bilar:
http://www.pistonheads.com/sales/1033533.htm
http://www.pistonheads.com/sales/1001529.htm
http://www.pistonheads.com/sales/1069501.htm
http://www.pistonheads.com/sales/1040113.htm

Hur menar du med "fria tyglar"?

Menar du en motor utan vanosen så är det en tidig 320 eller 325 du skall ha, gärna en -91a smile
Finns sätt att se om där sitter vanos eller ej, kommer inte ihåg för tillfället men på autopower.se står det säkert. annars bara att fråga att forumet smile ( *På autopower alltså)
Senast redigerat av Rquired (8 juni 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
22 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
#30
Rquired skrev:
Stefan_s skrev:
tobbeh78: Heheh, okej. Är väl en vanesak. Det känns som att den högra armen är främst lämpad för att dra i handbromsen, inte vänster. Förlorar man nämnvärt mycket mer då man säljer en högerstyrd bil?

Rquired: Hur gammal måste bilen vara för att få "fria tyglar" vid modifikationer?

handydan: Tyvärr så faller designen mig inte i smaken wink

Frippe08: Har kollat runt på ett antal S13, verkar vara en rätt så bra bil.

Levinsson: Då kan vi ändå konstatera att RX7:an har ett bra baksäte och att motorn i sig är pålitilig? smile

s12: Jag kollar väldigt mycket på S14 & a mm. Verkar vara en riktigt trevlig bil.


Jag har tittat på dessa bilar:
http://www.pistonheads.com/sales/1033533.htm
http://www.pistonheads.com/sales/1001529.htm
http://www.pistonheads.com/sales/1069501.htm
http://www.pistonheads.com/sales/1040113.htm

Hur menar du med "fria tyglar"?

Menar du en motor utan vanosen så är det en tidig 320 eller 325 du skall ha, gärna en -91a smile
Finns sätt att se om där sitter vanos eller ej, kommer inte ihåg för tillfället men på autopower.se står det säkert. annars bara att fråga att forumet smile ( *På autopower alltså)

Ok, ska ta mig en titt där.

22 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
#31

Heeh, jag vet. Det är därför man inte kommer någonstans just nu.

428 Inlägg
8 juni 2009
#32
Stefan_s , PM:a mig om du vill ha tips angående import från UK. Har Tagit hem både min supra och GTR från pistonheads wink

22 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
#33
Go_sideways skrev:
Stefan_s , PM:a mig om du vill ha tips angående import från UK. Har Tagit hem både min supra och GTR från pistonheads wink

Tack för det. Jag kommer garanterat att höra av mig.

22 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#34

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 juni 2009
#35
Stefan_s skrev:
Har kollat runt lite på dessa. Kan Bmw:n vara något att satsa på?

http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_m54 … 14&w=3

Nissan 200 och Skyline

http://www.blocket.se/vastmanland/Nissa … 14&w=3

http://www.blocket.se/kronoberg/Nissan_ … 14&w=3

Bmwn gav jag dig lite råd om i svaret på mail smile

Men av de båda japanarna är ju Skyline definitivt den coolare, vad jag hade valt i alla fall!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök