Fel forumsdel, inte direkt avancerade frågor
B20A - Enkel förgasare SU eller Stromberg -> 82hk
B20B - Dubbla dito -> 100hk
B20E - Insprutning -> 120hk
Sitter
A-kam i både A och B-motorerna om jag inte minns fel, kanske sitter
C-kam i B? Skitsamma, skitkammar att trimma med.
B20E har
D-kam fram till 73 och
K-kam -74, eller så var det tvärtom. Hugget som stucket då de är i princip identiska. Funkar bra med dubbla originalförgasare, enkel Weber 36/36 eller ännu hellre dubbla 45:or ihop med ett hemmafilat topplock som man tagit från en lite nyare B20 med 44-37-ventilerna.
R-kammen är volvos egna trimmprofil, slö upp till 3000 varv, sen kommer den som ett skott. Satt aldrig i nån svenssonbil från fabrik.
Både den och
F-kammen "kräver" ett seriöst filat topplock med större ventiler och dubbla 45:or, men de går att köra med Dubbla SU/Strombergare om man inte har ekonomin för Weber
Finns även en
S-kam men den är rätt extrem tydligen :>
Detta var då Volvos egna kammar, och dom börjar ju ha kring 40 år på nacken och under den tiden har det ju hänt en del. Finns en uppsjö av trimkammar från typ KG, Timo etc men då börjar det kosta pengar nå djävulskt då man måst börja byta till deras lyftare också för att garantin ska gälla ;|