3702
Sök

Xenonkonvertera extraljus

ubbeeh
21 juni 2009
Trådstartare
#1
Funderar på att sätta i xenon 50w i mina hella rally 3000 compact. Frågan är dock om man får plats med de lamporna för jag tror de är djupare än vanliga halogen. Någon som gjort detta och har erfarenhet av det?

Tacksam för tips och ideer.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
21 juni 2009
#2
Om det kan hjälpa, här är lite upplysning om vad som gäller med xenon konvertering.
Detta är en lånad text
Här är vad som gäller vid besiktningen.
lånad text, läs detta innan du gör någonting med konvertering.

Hej alla biltokar!
Jag har tagit reda på vad lagen säger om eftermonterat xenon på halogens lampor.
Detta är ett mail från vägverket där de berättar om reglementet

Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkänna bilar som tagits i bruk.

Enligt 21 kap. Om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.

Av mailet kan vi då utläsa att all konvertering av helljus- och/eller halvljusstrålkastare kräver godkännande av ECE-reglementet och sedan en registreringsbesiktning.
Detta mail behandlar dock inte frågan om dimljus, har kollat upp det och Eu-regler förbjuder det på alla bilar, även nyare, därför du aldrig sett det fabriksmonterat heller.
Extraljus är dock helt lagligt och ha xenon lampor i, då man endå stänger av dem vid möten.
Nu till straff för de som ignorerar reglerna, mailade till trafikpolischefen i Kronoberg Lars-Erik Nilsson.
Mitt scenario var då att du åker på en flygande besiktning, kör med ej typgodkända konverterade HID hel/halvljus på bilen som Inte bländar och inte är någon direkt trafikfara för tillfället.
Hans svar blev följande:
Hej!
Påföljden blir böter (500:-) samt kontrollbesiktning (bedömning 2) med körförbud som påföljd om denna ej utförs inom föreskriven tid!
Hälsningar
Lars-Erik Nilsson
Trafikpolischef

Så nu när vi rett ut detta kan man då se följande, kör du ej typgodkända lampor konverterat finns risken att du får 500 kr i böter och får plocka av allt för besiktning på 300 kr.
Mitt råd är att låta bli hel/halvljuset och montera extraljus om du är ute efter ljuset, tycker du bilen ser bättre ut med xenon får man helt enkelt chansa eller lagligt konvertera för 7 000-15 000kr.

Hoppas du blivit klokare, det har jag iallafall!

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

ubbeeh
21 juni 2009
Trådstartare
#3
Mycket bra och läsvärd information! Stort tack. Det går bli att konvertera extraljusen i så fall, bara att hoppas xenon lamporna får plats i extraljusen.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
21 juni 2009
#4
Konvertera extraljusen och helljuset om du har separata lampor till hel/halv.

Jag har kört rätt länge med xenon i helljuset och det har aldrig varit några problem med snuten när man blivit stoppad osv.

Dock har jag inte besiktigat med det ännu men jag ska besiktiga snart så jag tar nog och chansar på att låta det sitta kvar i helljuset (xenonet i halvljuset åker bort däremot).

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

ubbeeh
21 juni 2009
Trådstartare
#5
Jo det ska jag / vill men det intressanta är hur "djupa" xenonlamporna är så de inte tar i lykthuset på extraljusen. Tror de är längre än halogen lampor.

205 Inlägg
23 juni 2009
#6
Jag har xenon i mina Bosch Big Knick och det är inga problem med utrymmet iaf smile

Har även xenon i helljuset och bilprovningen anmärkte inte på dem även om dem såg dem...

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

739 Inlägg
23 juni 2009
#7
ja har i alla mina ljus halvljuset åker bort sämt säkringen till dimljusen sen är det bara besiktiga

hella ljusen du har är det dom stora runda så så ska det passa därimot dom mindre rektangulära hella ljusen blir för trånga ,,det vet ja av egen erfarenhet



Sök