3413
Sök

Koaxialer 6x9" köp!

2 914 Inlägg
14 juni 2009
AiXoR skrev:
ChriZtoffer skrev:
Wrms är det intressanta, det är hur mycket högtalaren tål konstant (dock så brukar man kunna överskrida det om man har ren effekt). Om du ska driva dom på ett steg så ska du försöka få tag på ett kvalitetssteg som lämnar ungefär den RMS effekt som högtalarna tål, eller lite mer.

Wmax är inte så intressant då det är vad högtalaren tål en kort stund, skrivs väl mest ut för att det är coolt med höga siffror...

Tack nu blev det mycket klarare!

Är det inte vettigare att satsa på ett par "FANATIC GRAND PRIX GP600"? Dom har ju hela 250 WRMS till ett lågt pris. Eller är dess kvalite avvikande jämfört med de andra som länkades i tråden?

watten talar inte om hur bra grejjer låter.
en 6x9 som tål 100 watt rms kan låta bättre än en som tål 250 watt rms.
att den tål många watt är givetvis bra men du "måste" ha någonting som orkar driva med.
dom som tål många watt har ofta tunga koner och upphängning som orkar möta upp trycket som bildas. dvs den är oftast mer tungdriven.
vet du att du ska driva med "bara" stereon så röstar jag på en som tål lite watt för samma peng som en som har många watt.
kanske inte just denna men ungefär.
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317351

57 Inlägg
17 juni 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
AiXoR skrev:
ChriZtoffer skrev:
Wrms är det intressanta, det är hur mycket högtalaren tål konstant (dock så brukar man kunna överskrida det om man har ren effekt). Om du ska driva dom på ett steg så ska du försöka få tag på ett kvalitetssteg som lämnar ungefär den RMS effekt som högtalarna tål, eller lite mer.

Wmax är inte så intressant då det är vad högtalaren tål en kort stund, skrivs väl mest ut för att det är coolt med höga siffror...

Är det inte vettigare att satsa på ett par "FANATIC GRAND PRIX GP600"? Dom har ju hela 250 WRMS till ett lågt pris. Eller är dess kvalite avvikande jämfört med de andra som länkades i tråden?

att den tål många watt är givetvis bra men du "måste" ha någonting som orkar driva med.
dom som tål många watt har ofta tunga koner och upphängning som orkar möta upp trycket som bildas. dvs den är oftast mer tungdriven.
vet du att du ska driva med "bara" stereon så röstar jag på en som tål lite watt för samma peng som en som har många watt.

Har nyss köpt en huvudenhet med 50w output. Då slipper jag lägga ut mer pengar på ett steg.

Tack för hjälpen alla!cool

stahre
17 juni 2009
AiXoR skrev:
kalle_kalle skrev:
AiXoR skrev:

Har nyss köpt en huvudenhet med 50w output. Då slipper jag lägga ut mer pengar på ett steg.

vilket är kanske 10 rmsw om du har tur

57 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
stahre skrev:
AiXoR skrev:
kalle_kalle skrev:

Hur menar du då?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 juni 2009
AiXoR skrev:
stahre skrev:
AiXoR skrev:

Hur menar du då?

Att de 4x50" är angivna vid ungefär 10% distortion och vid användbar distortion så blir det runt 8-12W per kanal.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Driifter;)
1 630 Inlägg
20 juni 2009
gå in på ge-kås o köp de panasonic 6x9ora de säljer där.. köpte 4 st te forden nyss o kör dom direkt på stereon o de spelar ruskigt bra.. känns faktiskt som baslåda vore onödigt ihop med dessa.. de klart att hela bilen skakar juh inte men de spelar jäkla bra o rent för o kosta 400 spänn paret..

jäkligt prisvärda enligt mig iaf jag är toknöjd för de pengarna

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

57 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
Okej.. tack för svaren!

jobbar påre
751 Inlägg
21 juni 2009
helt klart kan du driva ett par 6"9 med huvudenheten fast de står 4x50watt:P men när du krämar på så kommer de tillslut att börja skrääna och ha sig...detta är varken bra för högtalaren eller för dina öron..

så jag hade köpt ett slutsteg och drivit dessa med..behövs iofs inte vara nå svindyrt slutsteg.bara ett slutsteg som har lite mer kräm än 4x50wattMAX.

lycka till:)

57 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
En sista fråga:
2 resp. 4 ohm, ställer man in det på slutsteget eller hur gör man?

jobbar påre
751 Inlägg
23 juni 2009
nejnej:) du har motstånd i högtalaren.. alltså har du två högtalare som är på 4ohm var.. så paralellkopplar du dessa två på samma kanal.då får du 2 ohm..

men ska du köra tex två 6"9 och vill ha dom på tex "left" och "right" channel så blir de MKT svårt att få 2ohm..smile

57 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
Okej! Har nämligen kollat på 6x9:or som klarar 100W i 2ohm. Kanske vettigare att satsa på ett par som har likvärdig rms och använder sig av 4 ohm. Men iof för sig så spelar det där "Höger" och "Vänster" inte så stor roll.

jobbar påre
751 Inlägg
23 juni 2009
men alltså:P om du tar två 6"9or som ar impedans 2ohm..då äre ju klart.bara koppla direkt på slutsteget så spelar dom i 2ohm:)

annat är de om du tar ett par i 4ohm.. då måste du paralellkoppla dom två 6"9orna på samma kanal för att de ska bli 2ohm.

enligt mig så hade ja nog tagit dom med 2ohm (OM jag har ett steg som är stabilt på 2ohm dvs...)

2ohms högtalare är "lättare" å driva osv:)

57 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Pro_fxr skrev:
men alltså:P om du tar två 6"9or som ar impedans 2ohm..då äre ju klart.bara koppla direkt på slutsteget så spelar dom i 2ohm:)

annat är de om du tar ett par i 4ohm.. då måste du paralellkoppla dom två 6"9orna på samma kanal för att de ska bli 2ohm.

enligt mig så hade ja nog tagit dom med 2ohm (OM jag har ett steg som är stabilt på 2ohm dvs...)

2ohms högtalare är "lättare" å driva osv:)

Haha.. råkade läsa lite fel tongue.

Steget klarar impedans ner till 1 ohm.

Sök