3828
Sök

Tror inte trim fungerar, Saab 9-3 aero -00

313 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#1
Som ämnet är, tror inte mitt trim fungerar till bilen,

Trimmad hos speedpart, steg 2, ca 250hästar och ska ladda strax under 1.4 enligt han som trimmade.
På vägen hem från uddevalla skulle vi testa lite, kompisen körde min gamla bmw 530, v8 på 220hästar plus att den väger 100-200KG mer än saaben jag har. Dessa två gick jämnt. Redan det tyckte jag var konstigt, sedan saker som att orginalladdtrycksmätaren inte gick upp på rött, aldrig.

Har vart uppe hos speedparts två gånger och bett dom kolla över det. Första gången kopplade dom in laddtrycksmätare och konstaterade att den laddade riktigt. Andra gången gick dom in i motorn och kolla lite, tror dom bytte en backventil i något vevhus. Den går kanon sa han.

Kan inte minnas att bilen gick så mycket sämre innan jag trimmade den, när vi plockade ut den efter trimmning så var det ju 3" avgas på den med så man lurades med ljudet, "TUFFT VA DEN LÅTER USCH VAD DEN GÅR BRA".

Speedparts säger turbon ska ladda riktigt och min interna turbomätare är kass, fungerar bara dit gult slutar menar dom. Hopp. Skickar in bilen till en verkstad, ber dom kolla igenom motorn. Obs detta är kanske ett halvår efter senaste speedpartsbesöket. Dom kollar, hittar >>>trasig backventil i vevhuset<<< (Jag är okunnig och vet inte hur många det finns där men som jag förstod det 1st). Dom testade också fall systemet var fritt från luftleckage, eller tryckleckage, vad det nu kallas, så att turbotrycket inte går till spillo nån stans. Inget leckage, dom testar ny luftmassemätare. Inget fel, ända felet han konstaterade var backventilen. Och bilen gick självklart bättre nu när jag plockade ut den..enligt honom, bilverkstaden.

Och nu är ja sjukt deprimerad och trött och vill bara kasta en fakkin glödhet turbo i båda deras pannben, ursäkta mig.. Blir så arg bara.

Vad ska jag göra? Och föresten, något som skulle gjort mig glad är om någon med en orginal Saab 9-3 aero, 205 hästars Tri7 motor skulle vilja ställa upp och bara köra ett test, sida vid sida på en motorväg, samma växel, och dra, bara så att jag får se om det är någon skillnad. Ersätter gärna med bensin om ni vill. Men skulle blitt jätteglad om man kunde köra några tester. Tror det är en början iallafall.

Jättetacksam för svar.
MVH
*Daniel

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 maj 2009
#2
jag har tyvärr ingen aning om de problemen du har sad men jag tänkte på om du lånar en saab 9-3 från saab, o säger att du ska testköra den, så tar du med en kompis o kör, är iaf en sak du kan testa, men jag hoppas verkligen att du får ordning på det, ska ju inte vara sådär! Lycka till! smile

Mvh Patrik


888 Inlägg
8 maj 2009
#3
Eftersom det är BSR:s programvara speedparts har så finns tider på nätet som du kan jämföra.

http://sv.bsr.se/products/t987/

313 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#5
vart nyss ute och klockade och enligt klockan så fungerar trimmet, fan blev glad igen smile

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
8 maj 2009
#6
Ett trim ska väl ändå kännas och inte behöva klockas ??

En grej med trimmet är ju att det ska adapteras när du har installerat det, gjorde du det som man ska göra ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

7 275 Inlägg
9 maj 2009
#7
Inte ovanligt att backventilerna ger upp och då får du ett väldigt lågt ladd.
Finns 2st och man brukar byta bägge när man ändå håller på.


313 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#8
ursekta att ja drar upp tråden igen, vännen har nyss köpt en Volvo s40 t4 så vi var ute och testade lite och kom fram till att det gick väldigt jämt. Så vi la oss på 70, 3an och drog. Och bilarna gick bannemei precis jämte varandra.

Kan det stämma att hans orginal t4motor på 200hk ska gå lika bra som min Aeromotor på typ 250hk?

Tack för svar.

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

#2573
1 489 Inlägg
25 juni 2009
#9
mrdanjel skrev:
ursekta att ja drar upp tråden igen, vännen har nyss köpt en Volvo s40 t4 så vi var ute och testade lite och kom fram till att det gick väldigt jämt. Så vi la oss på 70, 3an och drog. Och bilarna gick bannemei precis jämte varandra.

Kan det stämma att hans orginal t4motor på 200hk ska gå lika bra som min Aeromotor på typ 250hk?

Tack för svar.

Prova i högre hastighet också så ska du få se..

• Även den starka måste ta i när han skiter

Cambrant
25 juni 2009
#10
Det kan nog stämma väldigt bra. Har ju med laddtryck, vikt, nm, och även koppling och låda att göra också. Nån som kan bekräfta mina teorier då jag inte kan så mycket om det där?

379 Inlägg
25 juni 2009
#11
rätta mig om jag har fel nu....
men chiptrimmning bruka väll ta några mil innan motorn vänjer sig?
lästa de på gorg forum en gång faktiskt
mvh

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
25 juni 2009
#12
Man ska lixom inte sticka ut å prova att GASA på direkt när man har fått trim i bilen. Man ska köra "normalt" ibörjan i någon dag. Sen kan du dra på!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Saabvilde!
1 708 Inlägg
25 juni 2009
#13
emijl skrev:
Man ska lixom inte sticka ut å prova att GASA på direkt när man har fått trim i bilen. Man ska köra "normalt" ibörjan i någon dag. Sen kan du dra på!

Det man ska göra är att adaptera den nya styrboxen (chiptrimmet) Speedparts boxar ska man köra på 4an från 70 till 140 vill jag minnas, tre gånger. Sen är boxen adapterad.

Mvh Michael

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

735 Inlägg
25 juni 2009
#14
mrdanjel skrev:
ursekta att ja drar upp tråden igen, vännen har nyss köpt en Volvo s40 t4 så vi var ute och testade lite och kom fram till att det gick väldigt jämt. Så vi la oss på 70, 3an och drog. Och bilarna gick bannemei precis jämte varandra.

Kan det stämma att hans orginal t4motor på 200hk ska gå lika bra som min Aeromotor på typ 250hk?

Tack för svar.

Tänk på att du har en cab. Väger ofta 100-150kg mer än en vanlig coupe och vikten gör mer än vad du tror... En S40 t4 väger under 1400kg och din aero väger 1550kg. Dessa 150kg gör att ni kör jämt skull jag tro. Förmodligen går din bil precis som den ska!
Som test kan ni ju packa in 2 snubbar a 75kg i s40n, hastigt och lustigt kommer bilarna åka med samma förutsättningar. Och gissa om volvon kommer få pisk wink
Senast redigerat av tobee (25 juni 2009)

313 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#15
tobee skrev:
mrdanjel skrev:
ursekta att ja drar upp tråden igen, vännen har nyss köpt en Volvo s40 t4 så vi var ute och testade lite och kom fram till att det gick väldigt jämt. Så vi la oss på 70, 3an och drog. Och bilarna gick bannemei precis jämte varandra.

Kan det stämma att hans orginal t4motor på 200hk ska gå lika bra som min Aeromotor på typ 250hk?

Tack för svar.

Tänk på att du har en cab. Väger ofta 100-150kg mer än en vanlig coupe och vikten gör mer än vad du tror... En S40 t4 väger under 1400kg och din aero väger 1550kg. Dessa 150kg gör att ni kör jämt skull jag tro. Förmodligen går din bil precis som den ska!
Som test kan ni ju packa in 2 snubbar a 75kg i s40n, hastigt och lustigt kommer bilarna åka med samma förutsättningar. Och gissa om volvon kommer få pisk wink

Ja det kan man ju faktiskt testa big_smile
Tänkte inte på att vikten gjorde så mycket, kollade nyss bsr hemsida, spec för s40 t4 och hur den ska prestera mellan olika hastighetsintervall.

Och där verkar det stämma ganska bra faktiskt, även det att min bil presterar bättre i höga hastigheter. Men varför blir det så, att den går mycket bättre när man kommer upp i högre fart?

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig


Sök