3747
Sök

Bytt kamrem på min volvo 850 men den startar inte?!?! vad är felet?

945 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#1
Ja som rubriken säger så har jag bytt kamrem på min volvo 850 men den startar inte när ja va klar, vad kan det vara för fel? Var mycket noga med att få hjulen rätt och jag gjorde även om det efter att den inte startade, men det startade inte då heller?

Kan det vara så att jag satt hjulen fel iaf? för på det ena kamhjulsdrevet är det 3 streck, det är ett sträck för sig och sen är det 2 st jämte varandra ca 5 kuggar efter det första?

Tack på förhand!
//
Dennis

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________

945 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#2
Ingen som vet vad det kan vara?? yikes

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________

35 Inlägg
25 juni 2009
#3
kan du inte lägga upp en bild så man ser hur du ställt dom nu??
Annars ska strecket på Dreven stå i Tio över och tio I märkningarna..
Står dom som du har på http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=692581 är det nästan hundra... men ser ingen bra bild på hur du ställt där nere kollar man på den du har av remskivan på ser det ut som den e fel för kilen brukar vara upp om märkningen är rätt nere på oljepumpen.
Senast redigerat av Wamp (25 juni 2009)

945 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#4
Wamp skrev:
kan du inte lägga upp en bild så man ser hur du ställt dom nu??
Annars ska strecket på Dreven stå i Tio över och tio I märkningarna..
Står dom som du har på http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=692581 är det nästan hundra... men ser ingen bra bild på hur du ställt där nere kollar man på den du har av remskivan på ser det ut som den e fel för kilen brukar vara upp om märkningen är rätt nere på oljepumpen.

Okeej, ja dreven där uppe står som det visar på bilden. och där nere ska det också vara en märkning som jag tror jag hittat och det är och det är som ett jack som är upphöjt eller vad man ska säga. kan det stämma att det är märkningen som är där nere? för isåfall har jag den rakt upp som den ska vara.. eller? hoppas du förstår kan tyvärr inte fixa någon bild på det drevet där nere nu då jag pajade kameran i garaget ikväll sad

Men kan det vara så att det är något annat fel? styrboxarna eller något som spökar, för jag hade nämligen borta dom för att komma åt lättare? för allting snurrar juh runt och det är gnista och allt.. Men som sagt så startar den ej. hmm
Senast redigerat av Sickan_ (25 juni 2009)

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________

Hojmek
748 Inlägg
25 juni 2009
#5
Sickan_ skrev:
Wamp skrev:
kan du inte lägga upp en bild så man ser hur du ställt dom nu??
Annars ska strecket på Dreven stå i Tio över och tio I märkningarna..
Står dom som du har på http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=692581 är det nästan hundra... men ser ingen bra bild på hur du ställt där nere kollar man på den du har av remskivan på ser det ut som den e fel för kilen brukar vara upp om märkningen är rätt nere på oljepumpen.

Okeej, ja dreven där uppe står som det visar på bilden. och där nere ska det också vara en märkning som jag tror jag hittat och det är och det är som ett jack som är upphöjt eller vad man ska säga. kan det stämma att det är märkningen som är där nere? för isåfall har jag den rakt upp som den ska vara.. eller? hoppas du förstår kan tyvärr inte fixa någon bild på det drevet där nere nu då jag pajade kameran i garaget ikväll sad

Du har ju ett märke på Oljepumpen som ska stämma med remskivan på vevaxeln, har du satt fel har du haft tur om du inte krökt någon ventil!

945 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#6
Bodegan skrev:
Sickan_ skrev:
Wamp skrev:
kan du inte lägga upp en bild så man ser hur du ställt dom nu??
Annars ska strecket på Dreven stå i Tio över och tio I märkningarna..
Står dom som du har på http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=692581 är det nästan hundra... men ser ingen bra bild på hur du ställt där nere kollar man på den du har av remskivan på ser det ut som den e fel för kilen brukar vara upp om märkningen är rätt nere på oljepumpen.

Okeej, ja dreven där uppe står som det visar på bilden. och där nere ska det också vara en märkning som jag tror jag hittat och det är och det är som ett jack som är upphöjt eller vad man ska säga. kan det stämma att det är märkningen som är där nere? för isåfall har jag den rakt upp som den ska vara.. eller? hoppas du förstår kan tyvärr inte fixa någon bild på det drevet där nere nu då jag pajade kameran i garaget ikväll sad

Du har ju ett märke på Oljepumpen som ska stämma med remskivan på vevaxeln, har du satt fel har du haft tur om du inte krökt någon ventil!

Okeej vad är det för märke då för jag har inte sett något. Och vart är märket på remskivan till vevaxeln?

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________

219 Inlägg
25 juni 2009
#7
Du ska ha en markering på oljepumps huset.ca:kl 12 och sedan så finns det en på vevaxeldrevet.

Kostar att ligga på topp

945 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#8
Okeej jag fick tag på en kamera nu så jag va ute och tog kort på hur remskivan på vevaxeln står
Och den står såhär. Och dom dreven där uppe står i läge.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/60112/693999_dtwci0.jpg
Är det rätt eller fel????

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________

219 Inlägg
25 juni 2009
#9
AnderL skrev:
Men titta på vevaxeldrevet.....

Kostar att ligga på topp

945 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#10
AnderL skrev:
AnderL skrev:
Men titta på vevaxeldrevet.....


Asså drevet innanför remskivan står rätt, så vad kan det vara för fel? :S

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________

35 Inlägg
25 juni 2009
#11
Sickan_ skrev:
AnderL skrev:
AnderL skrev:
Men titta på vevaxeldrevet.....


Asså drevet innanför remskivan står rätt, så vad kan det vara för fel? :S

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=692577
den stod inte så när du satte ihop den väl? i så fall borde inte märkningen va rätt..
skumt det här med styrboxarna tror dock inte det e felet om där nu e tändning/Bränsle...
Kolla märkningen en gång till wink

945 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#12
Wamp skrev:
Sickan_ skrev:
AnderL skrev:


Asså drevet innanför remskivan står rätt, så vad kan det vara för fel? :S

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=692577
den stod inte så när du satte ihop den väl? i så fall borde inte märkningen va rätt..
skumt det här med styrboxarna tror dock inte det e felet om där nu e tändning/Bränsle...
Kolla märkningen en gång till wink

Nej så stog det inte när ja skruvade ihop det då va ja tvungen att vrida det ca ett kvarts varv moturs för att få märkningarna att stämma. jag tror jag gjorde rätt iaf... hmm

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________

219 Inlägg
25 juni 2009
#13
Att du har  3 streck på ena drevet,låter konstigt.Brukar ju var ett körnslag på dom(en litten grop)

Kostar att ligga på topp

Smålänning
7 887 Inlägg
25 juni 2009
#14
Alltså... Har du gjort fel en gång är risken väldigt stor att du har minst en trasig ventil... Man nollar motorn innan man tar väck dne gamla remmen, har man ine gjort det på en twin-cam motor så kan det vara svårt att få det riktigt igen...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

945 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#15
AnderL skrev:
Att du har  3 streck på ena drevet,låter konstigt.Brukar ju var ett körnslag på dom(en litten grop)

Ja det tycker jag med är konstigt, blev väldigt förvirrad när jag såg det.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________

945 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#16
twin_cam skrev:
Alltså... Har du gjort fel en gång är risken väldigt stor att du har minst en trasig ventil... Man nollar motorn innan man tar väck dne gamla remmen, har man ine gjort det på en twin-cam motor så kan det vara svårt att få det riktigt igen...

Okeej jag kan inte så mycket om sånna här motorer så vad menar du med att man skulle nollat motorn? För jag skrev ut papper från ett program som bilverkstäder har där det står exakt hur man ska gå till väga och tydliga bilder på hur hjul m.m ska stå och jag har följt det till punkt och pricka, men det fungerar inte.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________


Sök