2714
Sök

HJÄLP!!! Bilen Startar INTE (1998 Saab 9-3)

Gasglad
3 244 Inlägg
23 juni 2009
te_wik skrev:
Jag är MYCKET tveksam på att arbetet skulle kosta bara 900 kr med tanke på att de flesta verkstäder har en fast summa för att bara ta in bilen, och dessutom om det är en märkersverkstad kan dem ha kring tusenlappen i timmen.
Njäe, ska bli intressant att se hur detta slutar.

Mvh Tommy

Aa precis, det är jag också! Det är ej en märkesverkstad. Är märkesoberoende, dock aktoriserad verkstad. Men 900:- tror jag inte på!

Tar minst 15min att tömma tanken. ca. 1tim att plocka ned tanken, upp till 30min att byta pump, 1tim att sätta upp tanken igen. Sen ska tanken fyllas igen samt att bränslemätaren ev. måste kalibreras.
Vi snackar en tid på ca. 3tim. 3tim jobb för 900:- låter tveksamt.
Vi får se vad han gör, ska bli kul att se slutnotan.

Någon som vet vad dessa pumpar ligger på i nypris hos GM/Saab ?
Den bilverkstaden hävdar att de hittat en pump som är billigare än Saab´s egna pump med armatur.

//Carfreak

86 Inlägg
23 juni 2009
MrCarfreak skrev:
te_wik skrev:
Jag är MYCKET tveksam på att arbetet skulle kosta bara 900 kr med tanke på att de flesta verkstäder har en fast summa för att bara ta in bilen, och dessutom om det är en märkersverkstad kan dem ha kring tusenlappen i timmen.

Mvh Tommy

Aa precis, det är jag också! Det är ej en märkesverkstad. Är märkesoberoende, dock aktoriserad verkstad. Men 900:- tror jag inte på!

Tar minst 15min att tömma tanken. ca. 1tim att plocka ned tanken, upp till 30min att byta pump, 1tim att sätta upp tanken igen. Sen ska tanken fyllas igen samt att bränslemätaren ev. måste kalibreras.

Den bilverkstaden hävdar att de hittat en pump som är billigare än Saab´s egna pump med armatur.

så lång tid tar det väll inte för att ta ner tanken??? verkar konstigt när jag själv gjort det på en 900 -94
och det tog inte 3tim(bilen endast upplyft på domkraft). iof e det ju en 9-3 -98 vi snackar om yikes.......skillnad på bilarna

glömde säga,det är nog soppapumpen, väldigt vanligt fel,men det brukar gå och lyssna till sig om det är fel om man lyfter på baksätet wink
Senast redigerat av acix (24 juni 2009)

Bly fot? Nej bara tung på gasen

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
23 juni 2009
Har jag fattat helt fel nu? trodde problemet var att det inte hände något när han vred på nyckeln?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

8 156 Inlägg
23 juni 2009
marwin_of_sweden skrev:
Har jag fattat helt fel nu? trodde problemet var att det inte hände något när han vred på nyckeln?

Bilen var ju inte helt död när han vred på nyckeln, men den startade inte.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

401 Inlägg
23 juni 2009
min bil dog sådär huxflux,,bärgade den t verkstan o min mek "såg" direkt att det va bpumpen,,gick på 2k nånting totalt

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
23 juni 2009
Jaha aj då. då ber ja om ursäkt:P

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Gasglad
3 244 Inlägg
26 juni 2009
acix skrev:
MrCarfreak skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

så lång tid tar det väll inte för att ta ner tanken??? verkar konstigt när jag själv gjort det på en 900 -94

och det tog inte 3tim(bilen endast upplyft på domkraft). iof e det ju en 9-3 -98 vi snackar om yikes.......skillnad på bilarna

glömde säga,det är nog soppapumpen, väldigt vanligt fel,men det brukar gå och lyssna till sig om det är fel om man lyfter på baksätet wink

Man kan räkna med den tiden på dessa, dels det att banden väldigt lätt går sönder och att nya slangklämmor säkerligen behövs samt att man får oftast klippa isär dem.
9-3:an är nog den dummaste saaben rent meck mässigt.

Klockan början ticka direkt när man får bilnyckeln tills man lämnar den vet ni väll wink *skämt åsido*

//Carfreak

5 Inlägg
26 juni 2009
Kan vara värt att läsa igenom denna lite snabbt.. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=137854

Sök