3672
Sök

Volvo 740 GLE -84 Många problem

49 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Tja!
Tänkte höra om någon har en aning om va de kan va för fel på min 740 GLE -84 ska säga alla symptomer.
1. Tar lång tid att starta (får dra på starten LÄNGE)

2. Orkar inte på höga varv, har kollat så att motorn är nollad å de är den men den vägrar va igång när tändningen står rätt så ja har fått ställa tändningen så att den går som bäst (30grader fel) förmodligen därför den inte går på höga varv

3. Drar ca 1,2-1,5l/milen

Har kört me startgas överallt (nästan) i motorutrymmet men ingen ökning på varvtalet.
Kollat gnistan den är bra men ja vet ju inte hur den är på högre varv

Har bytat:
1. Bensinfilter
2. Rotor
3. Fördelare
Men ingen skillnad
Va ska man kolla mer hade vart coolt om nån visste va de kunde vara för fel.

Tack på förhand..
MVH Jocke
Senast redigerat av fyllebubben (25 juni 2009)

Forummoderator
26 373 Inlägg
25 juni 2009
Så du har kollat att den är nollad, men du måste ha den ställd fel för att gå någorlunda bra? Är det så du menar..?
Har remmen hoppat någon kugg - vilket inte är allt för ovanligt - så stämmer symptomen in rätt bra på detta.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

49 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Motorn är nollad. Yes det är så ja menar. Amen om remmen hoppat borde den ju inte vara nollad?!
Lr har jag fel.. Har ändå kollat så att de stämmer (riktigt noga).

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
25 juni 2009
liknar ett symptom som jag hade när min BTR va kass... kan vara värt att kolla?

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 juni 2009
hmm låter rätt skumt de där.. för om du ställer tändningen fel så mycekt så är risken stor att du pajjar ventilerna, om jag inte har fel. Men hur beter sig motorn när den är 0:ad och hur längr får du dra på start innan de händer något?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Forummoderator
26 373 Inlägg
26 juni 2009
fyllebubben skrev:
Motorn är nollad. Yes det är så ja menar. Amen om remmen hoppat borde den ju inte vara nollad?!
Lr har jag fel.. Har ändå kollat så att de stämmer (riktigt noga).

Jo men det påminner om när en kompis nu senast fick montera min kamrem då den gamla hade hoppat och stökat på. Han trodde den var ordentligt nollad också men ändå var det missat nånstans, för den gick som en påse skit när den skulle igång. Så nu är tändningen ställd så att den går någorlunda som den ska.
Detta skall dock ordnas upp igen när toppen skall bytas.
Är det INTE detta problem du har - dvs att kamremmen ändå står rätt - då vet inte jag vad du har för problem. Lät bara som att du hade exakt samma problem smile

49 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
Tog ner hela skiten igår. avisst va va fel remmen hade hoppat givetvis. Har ändå kollat de men jag hade inte lossat på remmhjulet innan.. starta bilen efteråt utan att ändra nått på tändningen den hoppa igång på dom första varven (helt sjukt) innan fick man säkert stå i 5-10sek innan den hoppa igång
Tack för alla svar
MVH: Jocke

Forummoderator
26 373 Inlägg
26 juni 2009
fyllebubben skrev:
Tog ner hela skiten igår. avisst va va fel remmen hade hoppat givetvis. Har ändå kollat de men jag hade inte lossat på remmhjulet innan.. starta bilen efteråt utan att ändra nått på tändningen den hoppa igång på dom första varven (helt sjukt) innan fick man säkert stå i 5-10sek innan den hoppa igång
Tack för alla svar
MVH: Jocke

Bra att det löste sig smile
Senast redigerat av AirOne (26 juni 2009)

Sök