3157
Sök

V8 trimning samt vxl

42 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
#21
Okey okey...
Hittade in på NorrlandsCustom hemsida och där hade dem bra mycket delar och bra priser vad jag räknat ut med skillnad från tex summit.... inte så mycket dyrare på norrlands....

Vad kan man plocka ur för hästar/nm i en 305/350?

Tänker själv ett motor recept som ser ut så här:
högkomps kolvar
balanserad vev, vägning av stakar kolvar...
porta topp med större ventiler, tips?
rpm insug 1500-6500 med typ edelbrock 6-700cfm förknasare
Edelbrock rpm kam 1500-6500...
Headers typ slimmad mot block på grund av lite plats
tändning?
Kamdrivning?

42 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#22
Nå vakna nu v8 kunniga personer och svara på min fråga smile
Vad tror ni det landar på ungefär?

Meister
6 763 Inlägg
26 juni 2009
#23
RoBBanV70 skrev:
Nå vakna nu v8 kunniga personer och svara på min fråga smile
Vad tror ni det landar på ungefär?

Kolla på norrlands och räkna ihop det?


42 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
#24
Hmm hur menar du nu? Har dem nån typ av tabell eller hur menar du?

Meister
6 763 Inlägg
26 juni 2009
#25
RoBBanV70 skrev:
Hmm hur menar du nu? Har dem nån typ av tabell eller hur menar du?

Opps. Jag var nog lite trött när jag läste de där. Jag trodde att du undrade vad det kostade.


42 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
#26
camaro67 skrev:
RoBBanV70 skrev:
Hmm hur menar du nu? Har dem nån typ av tabell eller hur menar du?

Opps. Jag var nog lite trött när jag läste de där. Jag trodde att du undrade vad det kostade.

Hehe okey smile Ja det ser man ju där på norrlands big_smile
Du har ingen koll på vad som ger bra/och det som ger mindre då?

135 Inlägg
27 juni 2009
#27
Jag tycker att du ska försöka satsa på en 350 istället för en 305 om du ska göra det hela seriöst, vad är det för bil egentligen?


206 Inlägg
27 juni 2009
#28
Försök leta upp ett par c-d ports alu toppar och en uppsättning trw12,5 samt ett team-G liknande insug, montera rullvippor rull lyft/rull kam , håll dig runt 600/620 i lyft vid 0,50 duration och maxvarv runt 7000+-200rpm . samt montera headers från valfri lev med ca 2,5 - 3,0 " kolektorer  toppa den med en holly 750dp el 800vac Leta reda på någon beg MSD tändning typ 6AL el 7AL2  Men som sagt jag hade nog satsat på en 350 istället för 305 eller en 400smallblock! Som låda funkar en JW preppad 350/400 och en bak axel utv på 4,88 alt 5,0   El 4,56 om du e mer för att puttra. Kanske du skulle ha en 8tums tci turbin som stallar 3300 nånstans! Detta blir en maskin som går att puttra runt med och som går utmärkt att bränna bakdäck på alla växlar om du inte har en blysläde då! Om det är en 350 i grund så kan du nog räkna med 400+hk på 98okt och ett bra register med gott om vrid


42 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#29
Porsche935 skrev:
Försök leta upp ett par c-d ports alu toppar och en uppsättning trw12,5 samt ett team-G liknande insug, montera rullvippor rull lyft/rull kam , håll dig runt 600/620 i lyft vid 0,50 duration och maxvarv runt 7000+-200rpm . samt montera headers från valfri lev med ca 2,5 - 3,0 " kolektorer  toppa den med en holly 750dp el 800vac Leta reda på någon beg MSD tändning typ 6AL el 7AL2  Men som sagt jag hade nog satsat på en 350 istället för 305 eller en 400smallblock! Som låda funkar en JW preppad 350/400 och en bak axel utv på 4,88 alt 5,0   El 4,56 om du e mer för att puttra. Kanske du skulle ha en 8tums tci turbin som stallar 3300 nånstans! Detta blir en maskin som går att puttra runt med och som går utmärkt att bränna bakdäck på alla växlar om du inte har en blysläde då! Om det är en 350 i grund så kan du nog räkna med 400+hk på 98okt och ett bra register med gott om vrid

Det där lät trevligt big_smile
Alltså jag ska konvertera en äldre volvo och jag tror gränsen för nm ligger på 305....
En volvo 164 är det som ska konverteras! På börjad rivning orginal motor och låda såld nyligt.. så nu letar jag febrilt efter ett lämpligt motor! Bilen kommer lättas och få lite plast på sig...

Kanske man kan stoppa ner en 350-400 och säga att det är en 305?....
Vad har ni för tips??
Bilen kommer bli reggad som ombyggt fordon!

206 Inlägg
27 juni 2009
#30
Ja det går alltid att mygla lite med motor volymen!. Samt e det helt riktigt att du balancerar vev med stakar och allt viktade med kolvar så du får en stabil botten!  Gå in på nitroz.se , där kan du göra mycket fynd bland jänke delar! El snacka med Erland Cox i malmö trakten så har han nog färdiga toppar liggandes från nån gammal race maskin! Då är du på säkra sidan med fjäderbrunnarna för en rullkam! Så du slipper göra så mkt maskin arb! Sen e det ingen fara att ha en maskin som varvar upp mot 7400 med vanliga stålstakar! Skulle tro att du kan köra den på 34-36 graders tändning utan att vara orolig för spikning , med rätt best i förg!


42 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#31
Hej igen Porche935 smile
Varit in på nitroz och där fanns det ju massor av roliga prylar... Samt har mailat Erland!
Planen är att bilen ska vara reggnings klar till nästa sommar!
En kanske dum fråga men vad är det för skillnad på 2bult och 4 bult? frågar man inte så får man ju inte veta smile
Hur brukar man göra när man "myglar" med vad det är för motor?

Meister
6 763 Inlägg
27 juni 2009
#32
RoBBanV70 skrev:
Porsche935 skrev:
Försök leta upp ett par c-d ports alu toppar och en uppsättning trw12,5 samt ett team-G liknande insug, montera rullvippor rull lyft/rull kam , håll dig runt 600/620 i lyft vid 0,50 duration och maxvarv runt 7000+-200rpm . samt montera headers från valfri lev med ca 2,5 - 3,0 " kolektorer  toppa den med en holly 750dp el 800vac Leta reda på någon beg MSD tändning typ 6AL el 7AL2  Men som sagt jag hade nog satsat på en 350 istället för 305 eller en 400smallblock! Som låda funkar en JW preppad 350/400 och en bak axel utv på 4,88 alt 5,0   El 4,56 om du e mer för att puttra. Kanske du skulle ha en 8tums tci turbin som stallar 3300 nånstans! Detta blir en maskin som går att puttra runt med och som går utmärkt att bränna bakdäck på alla växlar om du inte har en blysläde då! Om det är en 350 i grund så kan du nog räkna med 400+hk på 98okt och ett bra register med gott om vrid

Det där lät trevligt big_smile
Alltså jag ska konvertera en äldre volvo och jag tror gränsen för nm ligger på 305....
En volvo 164 är det som ska konverteras! På börjad rivning orginal motor och låda såld nyligt.. så nu letar jag febrilt efter ett lämpligt motor! Bilen kommer lättas och få lite plast på sig...

Kanske man kan stoppa ner en 350-400 och säga att det är en 305?....
Vad har ni för tips??
Bilen kommer bli reggad som ombyggt fordon!

de kollar motornummret så det går inte. ska du trimma så här mycket behöver du nog iaf en besiktningsmotor


42 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#33
de kollar motornummret så det går inte. ska du trimma så här mycket behöver du nog iaf en besiktningsmotor

Nja men har hört att man kan göra eget intyg på att det är den motorn man säger...

Tror du jag måste ha det? vad är det jag kan få nedslag på?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
27 juni 2009
#34
RoBBanV70 skrev:
vad är det för skillnad på 2bult och 4 bult?

Antar att du syftar på ramlager, en 2bult är som du hör 2 bultat som vilken motor som hällst en 4bultad har 2 bultar till/ramlager men ska du inte trimma mkt hårdare än vad du skrev så klarar du dig med 2bult

RoBBanV70 skrev:
de kollar motornummret så det går inte. ska du trimma så här mycket behöver du nog iaf en besiktningsmotor

Nja men har hört att man kan göra eget intyg på att det är den motorn man säger...

Tror du jag måste ha det? vad är det jag kan få nedslag på?

Det är ju inte speciellt svårt att få reda på vad det är för motor genom att kolla på numret, alla besiktningsmän är inte födda bakom flötet så visst kan det bli problem, speciellt när de ska provköra (jag tror att 400pollar gör sitt i en 164 om man säger så). Räkna med att du behöver en besmotor
Senast redigerat av TenZer (27 juni 2009)

Rock'n Roll


Sök