hej. Jag har köpt ny olja då jag ska göra ett olja byte. min golf 3:a ska ha 15-40 olja men jag råkade av misstag köpa 10-40. kan jag köra på denna oljan eller måste jag byta den?
Viscositeten blir som sagt lägre med 10W.. än med 15W! Med vad är det för kvalitetsklass? SG/CD (tror jag) är en ganska vanlig klassning. Och är det mineral, delsyntet eller helsyntet?
Viskositeten är väl oljans trögflutenhet? dvs hur lång sträcka oljan flyter på en viss tid vid en viss temperatur? Ju högre viskositet, trögflutenhet, desto trögare blir oljan när det är kallt = mindre lämpligt på vintern? Eller har jag snurrat allt bakofram nu igen =P
Viskositeten är väl oljans trögflutenhet? dvs hur lång sträcka oljan flyter på en viss tid vid en viss temperatur? Ju högre viskositet, trögflutenhet, desto trögare blir oljan när det är kallt = mindre lämpligt på vintern? Eller har jag snurrat allt bakofram nu igen =P
Det är väl egentligen bara bra med lite tunnare olja nu när hösten / vintern börjar närma sig?
Pessimist.. Hehe!
Hahaha. Jag som försökte vara optimist (Jag funderade på att skriva någonting om att det kanske bara är jag som är pessimistisk och känner att sommaren håller på att ta slut...)
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Mm, kan vara skönt att inte vara dyngsur i pannan o resten av kroppen förståss. åsså roligt väglag.. Alla årstider har ju sina fördelar (och nackdelar)