3515
Sök

Vad gör man när en verkstad slarvar och ej tar ansvar?

739 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
har haft bilen inne på verkstad å reparerat olje lekage för 12000:- får till baka bilen å det läcker fortfarande ..dom påstår att det är ett nytt lekage!!?? ja hade aningar om vart det läckte det sa ja innan ja lämnade in den ,bakre vevaxeltätning ,tror ni att dom bytt det ?? not !! bytt massa andra pakningar å skit som inte var något fel på .
någon månad senare pajade bränsle pumpen lämnade in på samma verkstad dom bytte å gav mig en faktura på 4500:- 4 dagar senare hände samma sak igen pumpen stendog!! in med bilen igen och dom gjorde i ordning den igen fick en faktura till på 4500:- (har inte betalat faktura 2  än).
och nu igen vad fan är det frågan om 3 gånger på loppet av en månad verkstaden vägrar ge någon garan ti ändå är det inom meca koncernen.
vad tycker ni ja ska gör ?
finns det något å göra?

tacksam för svar börjar tröttna nu på dessa jävla verktäder som inte gör vad dom ska!!

40 Inlägg
1 juni 2009
Ring till kommunen och fråga efter råd hos den kommunala konsumentrådgivaren. Lyssna på vad de säger, i första hand. Innan dess förresten, ge verkstaden en chans til fixa felen å hör med dom. Om ej ring till kommuen.

Sitter lite i samma sits med en saknad spec på ett toppjobb för 14,000 kr....sad

Finns så mkt oseriösa firmor som drar ner övriga som sköter sig tyvärr...

Mvh Christoffer

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 juni 2009
Klart det finns garanti på jobbet de gjort, det skall det vara enligt konsumentköpslagen väl? Beter de sig såhär så skriv ut vilka jävlarna är så ingen annan anlitar dom och byt sedan till en annan firma...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 050 Inlägg
2 juni 2009
Tycker hela storyn låter som ett mkt dåligt Aprilskämt lol Det finns väl ingen auktoriserad verkstad som debiterar kunden för byte av bränslepump två gånger 4,500:- (9000:-)inom loppet av fyra dgr?

Antingen så skojar du med oss eller så har du själv råkat ut för ena riktiga storskojare..lol
Har du inte ifrågasatt "GARANTI" på arbete och delar?

Eller använder du kanske egna mixade bensinblandningar, så att garantin faller bort? roll

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

4 001 Inlägg
2 juni 2009
agadiffen skrev:
har haft bilen inne på verkstad å reparerat olje lekage för 12000:- får till baka bilen å det läcker fortfarande ..dom påstår att det är ett nytt lekage!!?? ja hade aningar om vart det läckte det sa ja innan ja lämnade in den ,bakre vevaxeltätning ,tror ni att dom bytt det ?? not !! bytt massa andra pakningar å skit som inte var något fel på .
någon månad senare pajade bränsle pumpen lämnade in på samma verkstad dom bytte å gav mig en faktura på 4500:- 4 dagar senare hände samma sak igen pumpen stendog!! in med bilen igen och dom gjorde i ordning den igen fick en faktura till på 4500:- (har inte betalat faktura 2  än).
och nu igen vad fan är det frågan om 3 gånger på loppet av en månad verkstaden vägrar ge någon garan ti ändå är det inom meca koncernen.
vad tycker ni ja ska gör ?
finns det något å göra?

tacksam för svar börjar tröttna nu på dessa jävla verktäder som inte gör vad dom ska!!

Vad är det dom har bytt för packningar när det kostar 12k och dom ändå inte bytt bakre packboxen? den är ju bland det första man byter!

Du ska ha garanti (har för mig det är 6 månader på arbetet och 2 år på prylarna) på både prylarna och arbetet i bägge fallen OM det nu är som du beskrivit och inte kör omkring med spillolja i både motor & bensintank

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

739 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
servar blien enligt servicbok och med tanke på att den läcker så är det ju alltid fin olja i motorn !!
kör med mobil1 helsyntet.
och ja tror inte att en bensinare går så bra på spillolja i tanken ,därför tankar ja blyfri 95 på bensinstationen.
och dom har bytt typ block packning helt onödigt!
oljepump bytt anledning till detta enligt dom var att det var den som tryckte söndre packningarna gav för högt tryck ,,vilket ja tror är skit snack .
ja lovar värre kalle anka verkstad finns inte

2 014 Inlägg
2 juni 2009
Hota med konsumentombudsmannen...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

1 050 Inlägg
2 juni 2009
Vad är det för bil det handlar om, ny eller beggad, märke & modell?
Är samtliga arbeten utförda med gällande kvitto? (inga svartjobb)
Har verkstaden tillhandahållit reservdelarna?

Vad sades i samband med att den nya bränslepumpen gick sönder efter endast fyra dgr? krävde du garantiutbyte då? eller vart du nekad detta, iså fall varför?

Är det en auktoriserad Mekonomenverkstad det handlar om? Har du iså fall klagat hos den ansvarige verkmästaren? big_smile

Edit: 12 månaders garanti gäller på både reservdelar samt utfört arbete, om verkstaden skall kunna neka dig garantiutbyte på delar och arbete, så krävs det att du misskött bilen. Tex: tankat med felaktigt bränsle osv. Vad det sedan gäller vevaxelpackningen som ej byttes ut trots att du som kund påpekade detta, den kostnaden får nu istället verkstaden stå för. big_smile
Senast redigerat av E-30 (2 juni 2009)

Supraman
2 300 Inlägg
2 juni 2009
ring till mecas huvudkontor och be att få tala med ansvarig.
Det kan sätta lite eld i röven på verkstaden

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

1 050 Inlägg
2 juni 2009
Tala om exakt vilken bilverkstad det gäller inom Meca koncernen, så ska jag personligen kontakta Mecas vd Hans Krondahl.

Försök även att redgöra över hela händelseförloppet. Vad har du beställt för arbeten samt vad har utförts?
Kundbemötande, nekande av garanti osv.

Vill Du inte skriva öppet här på forumet, så kan du istället skicka ett PM till mig.
Senast redigerat av E-30 (2 juni 2009)

739 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
E-30 skrev:
Tala om exakt vilken bilverkstad det gäller inom Meca koncernen, så ska jag personligen kontakta Mecas vd Hans Krondahl.

Försök även att redgöra över hela händelseförloppet. Vad har du beställt för arbeten samt vad har utförts?
Kundbemötande, nekande av garanti osv.

Vill Du inte skriva öppet här på forumet, så kan du istället skicka ett PM till mig.

är precis uppe i diskutioner ang detta och blir det ingen vettig lösning hör ja av mig till dig E30.
ja vill i nu läget inte säga här i forumet exakt vilken verkstad i fall det skadar mig på något sätt men tack för alla svar nu har ja lite att gå på tack alla ännu en gång

498 Inlägg
2 juni 2009
Återigen hör man skit om audis 2,4l 6:a.
Ska tydligen vara dyra servicekostnader , stor oljetörst och mycket problem överhuvudtaget på den.
Ett helt ärligt tips vore väl att sälja den.

739 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
enpatte skrev:
Återigen hör man skit om audis 2,4l 6:a.
Ska tydligen vara dyra servicekostnader , stor oljetörst och mycket problem överhuvudtaget på den.
Ett helt ärligt tips vore väl att sälja den.

ja håller med dig ang v6.an 2,4 sämsta skiten dom gjort tror ja,,den drar ingen olja del läcker olja big_smile den är till salu!!!

739 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
ja lyfter denna tråd lite och berättar vad som har hänt !!!
verkstaden tar ej något ansvar,,,fine det får ja väl ta då, vad ska man göra??
nu till det roliga ja meckade isär tank amaturen för att kolla om det skulle kunna gå att använda sig av en annan pump . och vad är det ja ser en stor spricka i slangen mellan amatur och pump, ja kortar av slangen 2cm och bilen går som ett skott.
tror ni att ja betalat verkstaden för att byta pump när slangen vart trasig?
jaja vilket fall är ja jävligt glad att det kosta mig 45min och en slangklämma //agadiffen

1 353 Inlägg
29 juni 2009
Kan bara säga att dom flesta meca verkstäder jag varit till har varit skit, rent ut sagt.

Dom bakom disken har inte vetat vad dom pratat om / vad dom sålt för någonting
dom pratar väldigt högt om sin garanti osv osv, men när det väl kommer till att utnyttja garantin så slåss dom med nävar och klor för att slippa, även om det så rör sig om under 100 lappar..

säger inte att alla meca verkstäder är så, men många av dom, det finns undantag som med allt annat smile

There's no replacement for displacement

1 050 Inlägg
30 juni 2009
Batta skrev:
Kan bara säga att dom flesta meca verkstäder jag varit till har varit skit, rent ut sagt.

Dom bakom disken har inte vetat vad dom pratat om / vad dom sålt för någonting
dom pratar väldigt högt om sin garanti osv osv, men när det väl kommer till att utnyttja garantin så slåss dom med nävar och klor för att slippa, även om det så rör sig om under 100 lappar..

säger inte att alla meca verkstäder är så, men många av dom, det finns undantag som med allt annat smile

Jag kan dessvärre bara hålla med föregående skribent. "fullständig inkompetens" verkar vara biljetten för att få anställning inom bl,a verkstadsbranschen. Flera stora verkstäder tar numera sitt folk direkt från gatan. Arbetsförmedlingen står för 90% av lönen, bara personen i fråga får en provanställning.
Sedan sätter de den provanställde att "laga sönder" bilar i 400tk klassen, fast han/hon ej ser skillnad på skruv eller spik? Slutade att lämna in mina bilar hos stora auktoriserade bilverkstäder för ca 10 år sedan.

Allt fler kunder väljer idag mindre verkstäder typ: "Nisse på hörnet" där får de personlig kontakt med Nisse själv, samt att arbetet utförs med ansvar. Eller så lagar man själv, det brukar bli bäst då big_smile

blacken
30 juni 2009
E-30 skrev:
Vad är det för bil det handlar om, ny eller beggad, märke & modell?
Är samtliga arbeten utförda med gällande kvitto? (inga svartjobb)
Har verkstaden tillhandahållit reservdelarna?

Vad sades i samband med att den nya bränslepumpen gick sönder efter endast fyra dgr? krävde du garantiutbyte då? eller vart du nekad detta, iså fall varför?

Är det en auktoriserad Mekonomenverkstad det handlar om? Har du iså fall klagat hos den ansvarige verkmästaren? big_smile

Edit: 12 månaders garanti gäller på både reservdelar samt utfört arbete, om verkstaden skall kunna neka dig garantiutbyte på delar och arbete, så krävs det att du misskött bilen. Tex: tankat med felaktigt bränsle osv. Vad det sedan gäller vevaxelpackningen som ej byttes ut trots att du som kund påpekade detta, den kostnaden får nu istället verkstaden stå för. big_smile

Packboxen på veven kan faktiskt vara bytt; men antagligen så är det skadat på vevens anliggningsyta för packboxen. kan bli ett spår eller flera efter den gamla packboxen. Är det det så kommer det att börja pinka olja ifrån den ganska så snabbt igen..

Sök