3394
Sök

Launch Control & Flat shift på megasquirt, skadligt ?

97 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#1
Nu e det dax att utöka mitt MS1 v3.57

Har läst om att folk säger att det är skadligt för turbon.
Någon som har fakta bakom detta ?
Senast redigerat av Gfunk (1 juli 2009)

EVOLUTION GARAGE
Taksänkt Volvo 240 projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287689
Sugtrimmad Volvo 960 projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
1 juli 2009
#2
FLAT SHIT lollol


Edit: Ja du eldar ju rakt ut i grenröret så turbon mår ju inte jättebra. Men det är ju värt det! Turboagg är inte så dyra. smile
Senast redigerat av FL3JM (1 juli 2009)


97 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#3
hehe. editerade rubiken wink

EVOLUTION GARAGE
Taksänkt Volvo 240 projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287689
Sugtrimmad Volvo 960 projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 juli 2009
#4
inte bara turbon utan avgasventiler mm blir väldigt varma när man använder launch control.  Något som i praktiken bara är en kul "pang pang" grej för de flesta.  Väldigt få använder det till något vettigt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

97 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#5
Okej, jag ska köra endel på strippen osv,så grejerna kommer defenetivt att användas.
Hmm.. så det blir så mycket varmare. Idag har ja rostfria ventiler i toppen. Känns som att det vore bra en bra idé att byta till natriumkylda på avgas iaf.

Någon som mätt med EGT och har några konkreta värden ?

EVOLUTION GARAGE
Taksänkt Volvo 240 projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287689
Sugtrimmad Volvo 960 projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 juli 2009
#6
Gfunk skrev:
Okej, jag ska köra endel på strippen osv,så grejerna kommer defenetivt att användas.
Hmm.. så det blir så mycket varmare. Idag har ja rostfria ventiler i toppen. Känns som att det vore bra en bra idé att byta till natriumkylda på avgas iaf.

Någon som mätt med EGT och har några konkreta värden ?

EGT stiger mycket högt eftersom du flyttar hela explosionen ut i avgaskanal/grenrör för att ge turbon energi.

exakta värden beror på vilket varvtal, laddtryck, bränsle etc.   0.3bar vid 5000rpm på launchen ger självklart mindre värme än 1.7bar vid 8000rpm

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

97 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#7
jo visst.
Är det någon som märkt att ni fått större slitage osv pga av Launch Controll ?

Jag ska iaf testa. Ska köra med en Holset H1E turbo och dom är ju ändå inte så dyra.

EVOLUTION GARAGE
Taksänkt Volvo 240 projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287689
Sugtrimmad Volvo 960 projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461


Sök