3693
Sök

Koppla 2 basar till monosteg

157 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
Hej,
Jag är väldigt grön när det kommer till detta med billjud men självklart vill man ju försöka smile Jag har köpt in 2 st 12" basar (väldigt billiga Mutant X). Byggt egen låda på 100L med egen design osv. Trodde allt var frid och fröjd tills jag pratade med en polare under kvällen då vi snackade lite om koppling av högtalare.

Jag ritade upp lite för att underlätta min fråga:
http://public_files.vebut.se/koppling.jpg

Som ni ser är det 2 olika kopplingsscheman och jag har tänkt och påbörjat kopplingen enligt Schema #1, men min kompis säger att jag borde koppla enligt Schema #2.

Skulle behöva en snabb liten "gör så" på hur jag ska koppla. Basarnas "promo" finns här. Det är då 12" jag har. Slutsteget jag har är ett SSL 1200w från MDS

Hur borde jag koppla?
MvH
Daniel

Edit: Jag tror min kompis menade enligt #2, är inte helt 100% men det var så jag förstod honom.
Senast redigerat av Figgy (4 juli 2009)

812 Inlägg
4 juli 2009
ta reda på vad basarna har för ohm tal och sedan skriver du inn det på sidan jag länkade

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp

Designer.
1 260 Inlägg
4 juli 2009
Jag skulle köra på  "schema #1".
Senast redigerat av MIKK0 (4 juli 2009)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

21 761 Inlägg
4 juli 2009
Det blir samma belastning på steget oavsett vilken av kopplingarna du väljer, du kan lika gärna koppla enligt schema #1 om du vill. smile

st200_timpa
4 juli 2009
Hmm......du har ju kopplat likadant ju lollollollol

157 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
Det var precis det jag trodde, att det inte är någon sörre skillnad på dem. Tittar jag på sidan som aakesson länkade till så visar #1 på 4ohm (lika som min nuvarande lösning). Så jag fortsätter på det. Jag ställer mitt steg på 2ohm vilket blir 4ohm vid basarna (som deras spec säger att det ska vara).

Tackar för svar!

2 665 Inlägg
4 juli 2009
Elektriskt sätt så är både schema samma inkoppling.

Men jag skulle välja nr1. Eftersom båda får lika långa kablar istället för nr2 när ena basen får dubbelt så lång kabel ungefär.

Men om du har steget långt ifrån baslådan så är nr2 enklare att koppla.
SÅ båda funkar ju men nr1 är att föredra!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

157 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
Slutsteget sitter skruvat på lådan så det handlar om ca. 50cm kabel totalt från steg till högtalare. Men jag har fått ihop lådan nu enligt #1 och det dunkar som f*n smile Mycket nöjd med resultatet.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 juli 2009
Swedenrockers skrev:
Ja fast steget är ju inget man ställer in på en viss impedans vad jag vet.
Det är inkopplingen av högtalarna och dess impedans som bestämmer lasten på steget.
Figgy skrev:
Det var precis det jag trodde, att det inte är någon sörre skillnad på dem. Tittar jag på sidan som aakesson länkade till så visar #1 på 4ohm (lika som min nuvarande lösning). Så jag fortsätter på det. Jag ställer mitt steg på 2ohm vilket blir 4ohm vid basarna (som deras spec säger att det ska vara).

Tackar för svar!

Har sett ett fåtal steg där man väljer läge för impendans.
Soundstream, Phase Linear och jag tror att Audison har det med på ett steg.
Beror på om man vill ha "high current" eller "high power" som de hänvisade till, och endera läget så kan man inte gå under ett visst motstånd. Minns ej vart gränsen gick för dem men tja....
Se det som samma sak för en del hemmaförstärkare. En inställning för 6-8 Ohm och en för 4 Ohm som en del har. smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
4 juli 2009
Lonefox skrev:
Swedenrockers skrev:
Ja fast steget är ju inget man ställer in på en viss impedans vad jag vet.
Det är inkopplingen av högtalarna och dess impedans som bestämmer lasten på steget.
Figgy skrev:

Tackar för svar!

Har sett ett fåtal steg där man väljer läge för impendans.
Soundstream, Phase Linear och jag tror att Audison har det med på ett steg.
Beror på om man vill ha "high current" eller "high power" som de hänvisade till, och endera läget så kan man inte gå under ett visst motstånd. Minns ej vart gränsen gick för dem men tja....
Se det som samma sak för en del hemmaförstärkare. En inställning för 6-8 Ohm och en för 4 Ohm som en del har. smile

stämmer bra. har det för mitt hemmabruk.. smile

Sök