3399
Sök

Seriekoppla eller paralellkoppla stereon?

94 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
Om man har en bilstereo med ex. 4x45w ut på. Men man bestämmer sig för att bara använda sig av 2 kanaler. Kan man då låta framsystemets kanaler ta hjälp av baksystemets kanaler för att få ut mera effekt ur fram systemet?

Kopplingsexempel:

Vänster frams + och - kopplas ihop med vänster baks + och -. ( + med + och - med - ) Och båda + och - går till respektive anslutning på högtalaren. Alltså paralellkoppling.

eller

Vänster fram + till högtalaren, vänster fram - kopplas ihop med vänster bak + och vänster bak - går till högtalaren. (Seriekoppling).

Vilket är rätt koppling för att få ut mera "kräm" till högtalaren utan att bränna stereon?

Svar önskas snarast

Mvh - Pelle

21 761 Inlägg
11 juli 2009
Du vill alltså bryggkoppla stereons kanaler, det är inte bra. I princip alla bilstereoapparater tål inte att kopplas på det sättet, det finns någon enstaka stereo som man kan göra så på men i så fall ska det stå i manualen. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 juli 2009
Drönirettab skrev:
Du vill alltså bryggkoppla stereons kanaler, det är inte bra. I princip alla bilstereoapparater tål inte att kopplas på det sättet, det finns någon enstaka stereo som man kan göra så på men i så fall ska det stå i manualen. smile

NGn enstaka?
Pioneer har eller har iaf haft en hel del där man kunnat brygga bakre kanalerna.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
11 juli 2009
Vad är det för stereo du har, namn och modellnr?
Senast redigerat av Softis (11 juli 2009)

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 juli 2009
Läste igenom lite mer noga avd du undrade över och det korta svaret är NEJ.

Du kan inte brygga på det vis du vill för att få ut mer effekt till bara två kanaler.
Har bara sett en funktion hos Pioneer nu på senare tid där man kan brygga de bakre kanalerna. (Rockford var bland de första på 90-talet med sina enheter).

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

94 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
synd tongue eftersom mina bakhögtalare inte behövs tänkte jag köra med kraftiga framhögtalare, men skulle se om jag klarar mig utan steg. får bli mindre bas och komplettera med en subba istället.

134 Inlägg
11 juli 2009
de ska inte gå att göra så men det går;) nu säger jag inte att du ska gå ut och koppla så för att det funnkar för dig kan jag inte vara säker på men i crossbussen jag och mina morbröder hade förr (har kvar den men inte använder längre) satte dom alla 4 kanalerna i 2 högtalare, alltså fyra kablar (++ --) in i en högtalare o de har funkat i över 10 år, och på brl har dom också testat att göra så o de hade funkat smile men frågan är om man vågar testa de, jag hade nog inte vågat göra så med min stereo då det enligt tillverkaren inte ska gå. så det går i vissa fall, men risken finns att stereon går sönder så det beror på om du tycker det är värt att riskera det

BilstereoNörd
576 Inlägg
11 juli 2009
Man kan aldrig brygga slutstegen i en bilstereo, de är redan bryggade...

Men vissa stereo har den finessen att man kan parallellkoppla tex de bakre utgångarna så att en kanal ger mer effekt vid lägre last...direct subdrive.
Vanligtvis tillåts inte detta av förstärkarkretsens kortslutningsskydd.

Men det enklaste alternativet är att använda högtalare med dubbla talspolar, då är det inga problem att koppla 4 kanaler till 2st högtalare..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

94 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
Jag ville inte paralellkoppla vänster och höger högtalare för att få en enda mono-högtalare. Utan paralellkoppla ihop vänster fram med vänster bak, samt höger fram med höger bak. för att få 2 kanaler med mera effekt.

Tänkte bara klargöra så ingen missförstod hur jag tänkte wink

BilstereoNörd
576 Inlägg
11 juli 2009
epoxxy skrev:
Jag ville inte paralellkoppla vänster och höger högtalare för att få en enda mono-högtalare. Utan paralellkoppla ihop vänster fram med vänster bak, samt höger fram med höger bak. för att få 2 kanaler med mera effekt.

Tänkte bara klargöra så ingen missförstod hur jag tänkte wink

Det blir samma sak, de flesta förstärkarkretsar tillåter inte att man kopplar ihop utgångarna, höger/vänster/fram/bak....

Även fast det skulle gå att koppla ihop tex vänster fram o vänster bak så vinner man inget på det ändå!!

Den enda fördelen ifall det skulle gå att parallellköra fram o bak är att tillsammans skulle de klara lägre last, men i 4ohm blir det ingen teoretisk effektökning...

Förstärkarkretsarna i bilstereo är som sagt redan bryggkopplade, så att det går inte på något sätt koppla för att få ut högre effekt i 4ohm.
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Sök