4273
Sök

2,3T Motor i Saab Ng900? NY FRÅGA!

199 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#1
Hej gott folk!

Efter ett motorras på min Saab ng900 -94 så tänkte jag uppgradera motorn till en 2,3t från Saab 9000 CDE -96.

Är det några stora modifikationer eller är det hyffsat smärtfritt?


Ny fråga!

Är det inte lättare att flytta över Vevaxel , Vevstakar samt kolvar från 2,3L motorn till min 2,0L motor för att konvertera upp den till 2,3L ?
Eftersom det är samma bottenblock så måste ju dom passa rakt av.

MVH
Senast redigerat av PaZZe (12 juli 2009)


promo
10 juni 2009
#2
Finns ju antal ng900 med 2,3t . Sök här på garaget så lär du nog finna någon som gjort detta så du kan fråga hur just han gått till väga, men tror dock inte det är jätte avancerat allt är ju dock relativt smile

WestCoast!
86 Inlägg
10 juni 2009
#3
Bara att hinka över.
Häng på ditt egna grenrör och insug, men använd topp & block från 2.3an så ska du se att det går bra wink

Mitsubishi Lancer Evo VIII MR -04
Kia Sorento CRDi -07

"Unloaded"
1 557 Inlägg
10 juni 2009
#4
Viggen-wannabe tongue Hoppas motorbytet går bra smile

"When innovation meets passion!"

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 juni 2009
#5
sätt på en 2.0 kåpa, så fattar inte besiktningsmännen att de sitter en 2.3 motor i wink


199 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#6
Har inte ens tänkt på det där med Viggen faktiskt smile
En vän som säljer sin CDE som jag får för ett förmånligt pris.

Tack för alla svar Gubbs! smile

MVH


If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
10 juni 2009
#7
Ska nog bara vara till att byta tror jag.
Kan vara någon givare som inte stämmer men jag tror dem är samma.

Oftast när man bygger 2.3L motor i ng900 så tar man vevaxel och stakar från en 2.3:a och kör med original 2.0L kolvar i 2.0L blocket.

/Påsen
Senast redigerat av påsen (10 juni 2009)

PÅSEN RACING

199 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#8
påsen skrev:
Ska nog bara vara till att byta tror jag.
Kan vara någon givare som inte stämmer men jag tror dem är samma.

Oftast när man bygger 2.3L motor i ng900 så tar man vevaxel och stakar från en 2.3:a och kör med original 2.0L kolvar.

/Påsen

Ger detta en kompsänkning eller några andra fördelar?

MVH
Senast redigerat av PaZZe (10 juni 2009)


2 164 Inlägg
10 juni 2009
#9
PaZZe skrev:
påsen skrev:
Ska nog bara vara till att byta tror jag.
Kan vara någon givare som inte stämmer men jag tror dem är samma.

Oftast när man bygger 2.3L motor i ng900 så tar man vevaxel och stakar från en 2.3:a och kör med original 2.0L kolvar.

/Påsen

Ger detta en kompsänkning eller några andra fördelar?

MVH

De är andra kolvar, stakar och vev i en 2,3T.
Om du ska hiva över en 2,3T måste du först byta till rätt svänhjul.
Sen ska du ha annan transmitions kåpa och annan sump som passar för att de ska funka.
Sen är de annat grenrör med turbo och helst en bättre IC med.

Bäst är med andra ord att byta kolvar, stakar och vev i en befintlig 2,0T

MVH


199 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#10
Fredrik-79 skrev:
De är andra kolvar, stakar och vev i en 2,3T.
Om du ska hiva över en 2,3T måste du först byta till rätt svänhjul.
Sen ska du ha annan transmitions kåpa och annan sump som passar för att de ska funka.
Sen är de annat grenrör med turbo och helst en bättre IC med.

Bäst är med andra ord att byta kolvar, stakar och vev i en befintlig 2,0T

MVH

Jo så mycket att det är andra kolvar vev etc.. i en 2,3 vet jag.

Jag har mitt 2,0t block, dock rasat.
Så du menar att jag bara behöver hiva över vevaxel, vevstakar kolvar etc.. från 2,3t till min 2,0t motor för att nå upp till 2300cc istället för att byta hela fadderullan?

MVH
Senast redigerat av PaZZe (10 juni 2009)


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 juni 2009
#11
PaZZe skrev:
Fredrik-79 skrev:
De är andra kolvar, stakar och vev i en 2,3T.
Om du ska hiva över en 2,3T måste du först byta till rätt svänhjul.
Sen ska du ha annan transmitions kåpa och annan sump som passar för att de ska funka.
Sen är de annat grenrör med turbo och helst en bättre IC med.

Bäst är med andra ord att byta kolvar, stakar och vev i en befintlig 2,0T

MVH

Jo så mycket att det är andra kolvar vev etc.. i en 2,3 vet jag.

Jag har mitt 2,0t block, dock rasat.
Så du menar att jag bara behöver hiva över vevaxel, vevstakar kolvar etc.. från 2,3t till min 2,0t motor för att nå upp till 2300cc istället för att byta hela fadderullan?

MVH

Det som ger den extra slagvolymen är vad jag vet veven och kortare (?) vevstakar, borret är detsamma.

Så kort och gott: ja.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 062 Inlägg
10 juni 2009
#12
Det är samma block! Däremot så har 900/og9-3 en annan transmissionskåpa så den får du flytta över från fin rasade motor, om den är fräsch.
Turbon är samma men grenröret skiljer så det får du också flytta över lixom svänghjulet för att 900.ans växellåda ska passa.
Passa på att uppgradera kopplingen på samma gång, en 9-3Viggenlär passa.
2,0 kolvar i en 2,3T blir pankaka.

M.V.H.


199 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
#13
AndreasPlars skrev:
Det är samma block! Däremot så har 900/og9-3 en annan transmissionskåpa så den får du flytta över från fin rasade motor, om den är fräsch.
Turbon är samma men grenröret skiljer så det får du också flytta över lixom svänghjulet för att 900.ans växellåda ska passa.
Passa på att uppgradera kopplingen på samma gång, en 9-3Viggenlär passa.
2,0 kolvar i en 2,3T blir pankaka.

M.V.H.

Så jag ska använda mig utav 2,3t kolvarna?

MVH


131 Inlägg
11 juni 2009
#14
Ja du kan använda bottendelen från 9000 med kolvar.... Men som AndreasPlars  skriver får du flytta över tranmissionskåpan från den rasade motor...

I drive I laugh and I Conquer

199 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
#15
Speed_Advanced skrev:
Ja du kan använda bottendelen från 9000 med kolvar.... Men som AndreasPlars  skriver får du flytta över tranmissionskåpan från den rasade motor...

Tack så mycket! smile
Tänkte använda mig utav 900ans växellåda då den tydligen ska tåla mera.
Bra eller dålig idé ?

MVH


Inläggskritiker
990 Inlägg
11 juni 2009
#16
PaZZe skrev:
Speed_Advanced skrev:
Ja du kan använda bottendelen från 9000 med kolvar.... Men som AndreasPlars  skriver får du flytta över tranmissionskåpan från den rasade motor...

Tack så mycket! smile
Tänkte använda mig utav 900ans växellåda då den tydligen ska tåla mera.
Bra eller dålig idé ?

MVH

Den håller bättre än 9000 lådan, men du hade nog inte tänkt stoppa i en 9000 låda i en 900, onödigt jobb. smile

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

199 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
#17
Hammarslag skrev:
Den håller bättre än 9000 lådan, men du hade nog inte tänkt stoppa i en 9000 låda i en 900, onödigt jobb. smile

Jag kör med 900ans växellåda. smile

Något mer jag kan åtgärda förbättra utöver det vi har pratat om redan?
Koppling och sånt vet jag , men något mer?

MVH


1 062 Inlägg
11 juni 2009
#18
9000 och 900 har ju i princip samma låda! Det är mest sprängkåpan som har gjorts "kortare" för att få plats med låda/motor i den smala 900/9-3.
Och självklart ska en 2,3l turbo ha kolvar som är till 2,3T och inte till 2,0t/T då kompet annars blir för högt.
Toppen är samma, även kammar så det som man får byta förutom låda är transkåpa, oljetråg, insug och grenrör och säkert lite småtjaffs.

M.V.H.


199 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
#19
AndreasPlars skrev:
9000 och 900 har ju i princip samma låda! Det är mest sprängkåpan som har gjorts "kortare" för att få plats med låda/motor i den smala 900/9-3.
Och självklart ska en 2,3l turbo ha kolvar som är till 2,3T och inte till 2,0t/T då kompet annars blir för högt.
Toppen är samma, även kammar så det som man får byta förutom låda är transkåpa, oljetråg, insug och grenrör och säkert lite småtjaffs.

M.V.H.

Det blir inga problem , har 2 kompletta motorer. En är 2.0t och den andra en 2.3t , bara att mixta och trixa så löser sig allt ! smile

MVH


199 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#20
Ny fråga!



Sök