Nu ett svar från någon som faktiskt äger och kör en V5 4motion dagligen:
V5-motorn är tyvärr för klen för en Passat 4-motion. Den räcker tyvärr inte till för att dra bilen nog fort, dock så är motorn en pärla när det gäller driftsäkerhet!
V5 är en VR6 - 1 cylinder, och dom enda svagheterna som man egentligen har är känsliga LMM och överkänsliga tändspolar (har bytt 4 av 5 hos min). Kamkedjan har jag inte hört talas om att dom rasar på löpande band som hos VR6 12v, men detta beror nog mest på att man kör mycket lugnare i en passat.
Bränsleförbrukningen är en sak som inte heller talar för bilen. I 90 km/t med climatronic avslagen kommer jag ner i 0,85. I 110 km/t är förbrukningen ungefär 1-1,1 L/mil. I stadstrafik är den däremot relativt snål, och är man enbart upp i 1,3L/mil med vanlig körning! Vid hård stadskörning är det ungefär 1,45 L/mil.
Min blandade förbrukning är 0,95-1,0L/mil.
Mitt rekord i snålkörning med denna bil är 0,8. Bränsledeklarationen är helt enkelt ett skämt som troligen ingen någonsin har kommit ner i!
Senast redigerat av TheDeadDorkster (12 juli 2009)
Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna