3193
Sök

VW Passat V5 4-Motion

24 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#1
Tänkte höra om det är någon som skulle rekommendera mig att köpa en 01:as VW Passat V5 4-Motion.
12300 mil


Kom med synpunkter.

/Lantto
Senast redigerat av Sewger (12 juli 2009)

VW Ägare
1 011 Inlägg
12 juli 2009
#2
Passaten är en grymt skön bil att köra.

Kan du hitta en V6 istället med 4 motion så hade jag hellre satsat på den. V5 är en motor som inte har någon vidare karaktär. Ganska tråkig över hela registret.

Annars är Passat oftast ett bra köp som man får mycket bil för pengarna.

Henrik Eberlund

24 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#3
OKej, vad menar du med att motorn har ingen vidare karaktär? vet du hur de ligger i bensin förbrukning?
Är det dyra försäkringar på passat?

/Lantto
Senast redigerat av Sewger (12 juli 2009)

Gorgilus addictus
4 754 Inlägg
12 juli 2009
#4
Eberlund skrev:
Passaten är en grymt skön bil att köra.

Kan du hitta en V6 istället med 4 motion så hade jag hellre satsat på den. V5 är en motor som inte har någon vidare karaktär. Ganska tråkig över hela registret.

Annars är Passat oftast ett bra köp som man får mycket bil för pengarna.
Tråkig karaktär är lite att överdriva tycker jag....
Tycker min drar på fint genom hela. 

Sewger:

V5:ans förbrukning ligger runt 1 liter vid blandad körning. Men går att få ner till runt 0.75 på landsväg smile.

Allt för den där jävla hatten!

24 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#5
THEBADGUY skrev:
Eberlund skrev:
Passaten är en grymt skön bil att köra.

Kan du hitta en V6 istället med 4 motion så hade jag hellre satsat på den. V5 är en motor som inte har någon vidare karaktär. Ganska tråkig över hela registret.

Annars är Passat oftast ett bra köp som man får mycket bil för pengarna.
Tråkig karaktär är lite att överdriva tycker jag....
Tycker min drar på fint genom hela. 

Sewger:

V5:ans förbrukning ligger runt 1 liter vid blandad körning. Men går att få ner till runt 0.75 på landsväg smile.
Okej, jag hittade en fin passat på blocket som jag blev mycket sugen på.
http://www.blocket.se/varmland/VW_Passa … _8&w=3

Tyck till.

/Lantto

Gorgilus addictus
4 754 Inlägg
12 juli 2009
#6
Sewger skrev:
THEBADGUY skrev:
Eberlund skrev:
Passaten är en grymt skön bil att köra.

Kan du hitta en V6 istället med 4 motion så hade jag hellre satsat på den. V5 är en motor som inte har någon vidare karaktär. Ganska tråkig över hela registret.

Annars är Passat oftast ett bra köp som man får mycket bil för pengarna.
Tråkig karaktär är lite att överdriva tycker jag....
Tycker min drar på fint genom hela. 

Sewger:

V5:ans förbrukning ligger runt 1 liter vid blandad körning. Men går att få ner till runt 0.75 på landsväg smile.
Okej, jag hittade en fin passat på blocket som jag blev mycket sugen på.
http://www.blocket.se/varmland/VW_Passa … _8&w=3

Tyck till.

/Lantto
Ser trevlig ut! smile.
Verkar vara välutrustad också för den delen.

Allt för den där jävla hatten!

24 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#7
THEBADGUY skrev:
Sewger skrev:
THEBADGUY skrev:

Tråkig karaktär är lite att överdriva tycker jag....
Tycker min drar på fint genom hela. 

Sewger:

V5:ans förbrukning ligger runt 1 liter vid blandad körning. Men går att få ner till runt 0.75 på landsväg smile.
Okej, jag hittade en fin passat på blocket som jag blev mycket sugen på.
http://www.blocket.se/varmland/VW_Passa … _8&w=3

Tyck till.

/Lantto
Ser trevlig ut! smile.
Verkar vara välutrustad också för den delen.
OKej, kul att höra:D tack för tyckandet tongue

huh?
10 427 Inlägg
12 juli 2009
#8
THEBADGUY skrev:
Tråkig karaktär är lite att överdriva tycker jag....
Tycker min drar på fint genom hela.
Är det inte det som kan betraktas som lite halvtråkig karaktär?
Dvs ingen spets nånstans.. Eller? smile

Sewger, är det en 01:a så är det ju antagligen 20V V5:an på 170hk också.
Lär ju vara lite trevligare än 10v antar jag! cool


Gorgilus addictus
4 754 Inlägg
12 juli 2009
#9
steifan skrev:
THEBADGUY skrev:
Tråkig karaktär är lite att överdriva tycker jag....
Tycker min drar på fint genom hela.
Är det inte det som kan betraktas som lite halvtråkig karaktär?
Dvs ingen spets nånstans.. Eller? smile

Sewger, är det en 01:a så är det ju antagligen 20V V5:an på 170hk också.
Lär ju vara lite trevligare än 10v antar jag! cool
Beror ju på hur man vill ha det, eller hur? wink

Och ja, 20v är den som sitter i passaten i annonsen. Och dom går rätt skapligt tongue.

Allt för den där jävla hatten!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 juli 2009
#10
V5an har tråkig karaktär men är lika törstig som V6an, det är vad tester kommit fram till i alla fall. Passat V6 4-Motion är ett bättre val, då får du värstingen för liknande pengar...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

VW Ägare
1 011 Inlägg
12 juli 2009
#11
Vet att när Passaterna kom med V5:an i slutet av 90talet så skevs det om att det var ett ganska meningslöst motoralternativ eftersom 1,8T var en roligare motor och ville man ha mer prestanda var det bättre att hoppa upp till V6an då det var en mycket bättre motor.

Fördelen med V6 modellen är att få av dom var lågt utrustade. Som min den har det mesta man kan tänkas behöva och plus lite till som man kommer fram till är ganska bra att ha. smile

Henrik Eberlund

Dieselgypsy
538 Inlägg
12 juli 2009
#12
Nu ett svar från någon som faktiskt äger och kör en V5 4motion dagligen:

V5-motorn är tyvärr för klen för en Passat 4-motion. Den räcker tyvärr inte till för att dra bilen nog fort, dock så är motorn en pärla när det gäller driftsäkerhet!

V5 är en VR6 - 1 cylinder, och dom enda svagheterna som man egentligen har är känsliga LMM och överkänsliga tändspolar (har bytt 4 av 5 hos min). Kamkedjan har jag inte hört talas om att dom rasar på löpande band som hos VR6 12v, men detta beror nog mest på att man kör mycket lugnare i en passat.

Bränsleförbrukningen är en sak som inte heller talar för bilen. I 90 km/t med climatronic avslagen kommer jag ner i 0,85. I 110 km/t är förbrukningen ungefär 1-1,1 L/mil. I stadstrafik är den däremot relativt snål, och är man enbart upp i 1,3L/mil med vanlig körning! Vid hård stadskörning är det ungefär 1,45 L/mil.
Min blandade förbrukning är 0,95-1,0L/mil.

Mitt rekord i snålkörning med denna bil är 0,8. Bränsledeklarationen är helt enkelt ett skämt som troligen ingen någonsin har kommit ner i!
Senast redigerat av TheDeadDorkster (12 juli 2009)

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

24 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#13
TheDeadDorkster skrev:
Nu ett svar från någon som faktiskt äger och kör en V5 4motion dagligen:

V5-motorn är tyvärr för klen för en Passat 4-motion. Den räcker tyvärr inte till för att dra bilen nog fort, dock så är motorn en pärla när det gäller driftsäkerhet!

V5 är en VR6 - 1 cylinder, och dom enda svagheterna som man egentligen har är känsliga LMM och överkänsliga tändspolar (har bytt 4 av 5 hos min). Kamkedjan har jag inte hört talas om att dom rasar på löpande band som hos VR6 12v, men detta beror nog mest på att man kör mycket lugnare i en passat.

Bränsleförbrukningen är en sak som inte heller talar för bilen. I 90 km/t med climatronic avslagen kommer jag ner i 0,85. I 110 km/t är förbrukningen ungefär 1-1,1 L/mil. I stadstrafik är den däremot relativt snål, och är man enbart upp i 1,3L/mil med vanlig körning! Vid hård stadskörning är det ungefär 1,45 L/mil.
Min blandade förbrukning är 0,95-1,0L/mil.

Mitt rekord i snålkörning med denna bil är 0,8. Bränsledeklarationen är helt enkelt ett skämt som troligen ingen någonsin har kommit ner i!
Så skulle du rekommendera mig att köpa en VW Passat V5 4-Motion 01:a som gått 12300mil. Finns på blocket. Blir så jäkla förvirrad när alla säger att motorn är för svag för att dra något med 4-Motion.

Tyck till gärna.

/Lantto

24 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#14
Sewger skrev:
TheDeadDorkster skrev:
Nu ett svar från någon som faktiskt äger och kör en V5 4motion dagligen:

V5-motorn är tyvärr för klen för en Passat 4-motion. Den räcker tyvärr inte till för att dra bilen nog fort, dock så är motorn en pärla när det gäller driftsäkerhet!

V5 är en VR6 - 1 cylinder, och dom enda svagheterna som man egentligen har är känsliga LMM och överkänsliga tändspolar (har bytt 4 av 5 hos min). Kamkedjan har jag inte hört talas om att dom rasar på löpande band som hos VR6 12v, men detta beror nog mest på att man kör mycket lugnare i en passat.

Bränsleförbrukningen är en sak som inte heller talar för bilen. I 90 km/t med climatronic avslagen kommer jag ner i 0,85. I 110 km/t är förbrukningen ungefär 1-1,1 L/mil. I stadstrafik är den däremot relativt snål, och är man enbart upp i 1,3L/mil med vanlig körning! Vid hård stadskörning är det ungefär 1,45 L/mil.
Min blandade förbrukning är 0,95-1,0L/mil.

Mitt rekord i snålkörning med denna bil är 0,8. Bränsledeklarationen är helt enkelt ett skämt som troligen ingen någonsin har kommit ner i!
Så skulle du rekommendera mig att köpa en VW Passat V5 4-Motion 01:a som gått 12300mil. Finns på blocket. Blir så jäkla förvirrad när alla säger att motorn är för svag för att dra något med 4-Motion. Så den är helt meningslös.

Tyck till gärna.

/Lantto

Dieselgypsy
538 Inlägg
13 juli 2009
#15
Jag rekommenderar egentligen inte, den enda motorn jag rekommenderar hos en passat är dock 130 hk TDI-motorn. Hellre skulle jag faktiskt skaffa en Audi A6 1,8TQ avant om du letar efter en bensinare med fyrhjulsdrift.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

24 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#16
TheDeadDorkster skrev:
Jag rekommenderar egentligen inte, den enda motorn jag rekommenderar hos en passat är dock 130 hk TDI-motorn. Hellre skulle jag faktiskt skaffa en Audi A6 1,8TQ avant om du letar efter en bensinare med fyrhjulsdrift.
Men då hamnar prislappen på en helt annan höjd, är som sagt inte miljon.. big_smile

181 Inlägg
13 juli 2009
#17
Sewger skrev:
TheDeadDorkster skrev:
Jag rekommenderar egentligen inte, den enda motorn jag rekommenderar hos en passat är dock 130 hk TDI-motorn. Hellre skulle jag faktiskt skaffa en Audi A6 1,8TQ avant om du letar efter en bensinare med fyrhjulsdrift.
Men då hamnar prislappen på en helt annan höjd, är som sagt inte miljon.. big_smile
Kolla blocket ska du se att du får en fin a6 1.8tq för samma peng wink visst, de flesta ligger inte på samma utrustningsnivå säkert, men det är en mycket trevligare motor smile



Sök