3582
Sök

Fartkamera eller vad?

8 Inlägg
15 juli 2009
Finns dom som säger att man aldrig ska erkänna att man kört för fort eller andra förselser heller, man har alltid rätt till en gratis fri prövning i rätten och det är inte helt ovanligt att du frias om det ens blir en rättegång resp polis kan tycka det är för besvärligt för honom/henne eller att han/hon har för dåliga bevis... Och som sagt straffet blir inte värre om man låter det gå till rätten...som jag sa har alla rätt till en fri gratis prövning. alla poliser borde verkligen låta resp person få veta detta men icke tvärtom gör dom. det kan finnas många anledningar till att dom har fel eller inte har calibrerade mätare...dessutom kanske inte ens du är säker på om du verkligen körde för fort du kan ju tex komma på det senare efter du erkännt.. och man ska väll inte erkänna något man inte är säker på ?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
15 juli 2009
MilleN skrev:
Rquired skrev:
Inte om det är en mobil fartkamera?

Jo det med.

Du har helt rätt, men däremot så har dom börjat "fula" sig när det gäller just mobila, sätta skylten snett bakom en brevlåda, vid en buske, just på det avståndet kameran tar, vilket mer eller mindra är förståeligt till viss del men ack så fult.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juli 2009
nikon skrev:
man har alltid rätt till en gratis fri prövning i rätten och det är inte helt ovanligt att du frias om det ens blir en rättegång.

Jag upplever precis motsatta saken. Har du någonsin hört talas om någon som nekat och vunnit i rätten vad gäller hastighetsrelaterade brott? Även om man har bevis så åker man dit så det smäller om det.  Tingsrätten är "amatörer" och lyssnar extremt mycket på polisens ord. (polisman behöver inte ens infinna sig i rättssalen)   Man är till största sannolikhet rökt om polisen bestämt sig för det. Oavsett om du stannar eller ej.

Här för jag en diskussion med polisen, det framgår tydligt hur deras tänk snurrar. Grundtanken verkar vara att de känner på sig om du är skylig eller ej och bevisning från din sida anses snarare som motsatsen, alltså eftersom du letar fram bevis mot polisen så försöker du fly från något son du gjort.

Notera speciellt fallet där min kamrat hamnat i knipa då polisen tror sig sett honom smita från en kontroll.

http://www.zatzy.com/peter-sundfeldts-k … ost4201293

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juli 2009
discokapten skrev:
MilleN skrev:
Rquired skrev:

Jo det med.

Du har helt rätt, men däremot så har dom börjat "fula" sig när det gäller just mobila, sätta skylten snett bakom en brevlåda, vid en buske, just på det avståndet kameran tar, vilket mer eller mindra är förståeligt till viss del men ack så fult.

Polisen gör precis som de vill. Säger dem att skylten satt uppe så gjorde den det oavsett vad man säger.

nån som känner igen tänket att vill man tillräkligt mycket så är det sant?

http://klotband.files.wordpress.com/2009/03/repmanad.jpg

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 Inlägg
15 juli 2009
Skapar ivf besvär och lite bekymmer för polismannen och som jag sa det blir inte dyrare, samt om du erkänner så har du ju erkännt och åker dit direkt varför bjuda dom på det ??, du kan ju tex bli av med körkortet i vissa fall så om du inte erkänner så får du ju en andra chans och det kan ju öka dina chanser...
Så varför ska man erkänna på platts ???

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juli 2009
nikon skrev:
du kan ju tex bli av med körkortet i vissa fall så om du inte erkänner så får du ju en andra chans och det kan ju öka dina chanser...

Fel, de tar ditt kort på plats ändå.  Min kamrat fick sitt körkort indraget utan att polisen ens stoppat honom i en kontroll. De är inte ens säkra på att det är han som körde. (läs länken till yatzy ovan)

Skriver man inte på så har man ju sin prövning, men räkna in att du måste ta ledigt från jobbet, åka till rätten etc. (kan kosta flera tusen totalt)  det är alltså inte gratis det heller + att du med största sannolikhet ändå blir fälld.

Jag tycker väl ungefär som du att tetas dem med mig så kan man ju neka som hämd, men samtidigt så blir det ju dyrare att göra så även om prövningen är gratis som sådan.

8 Inlägg
15 juli 2009
Ja det är klart dom tar det på plats om det är befogat men om du får rätt får du ju tillbaka det. du kan ju ta semester en dag för att njuta lite i rätten wink, dessutom så är det så att om du har varit av med körkortet så blir du straffad på fler sätt tex dyrare försäkring på nästa bil du ska försäkra. vilket är helt sjukt

8 156 Inlägg
15 juli 2009
MilleN skrev:
Rquired skrev:

Jo det med.

Inte ofta som du har fel wink
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p1729519

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980150.HTM

Så här står det i direktiven om kameravägmärket som polisen/vägverket tillsammans gett ut (2006)
Vägmärket bör även användas när mobila trafiksäkerhetskameror används.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

4 005 Inlägg
15 juli 2009
MilleN skrev:
Rquired skrev:

Jo det med.

Instämmer!

Däremot gäller det inte vid sedvanlig hastighetsuppmätning med Laser eller triptrack såklart.

1 482 Inlägg
15 juli 2009
Bah fartkameror.. vilket fjant. Hittills har ingen vart i bruk när jag kört förbi iaf.

Undra vad som händer om hela svenska befolkningen skiter i att betala vägtull och böter. dvs allihop. Vad händer då? smile

BLT Service
Theracords Music Label

832 Inlägg
15 juli 2009
Noxxer skrev:
Bah fartkameror.. vilket fjant. Hittills har ingen vart i bruk när jag kört förbi iaf.

Undra vad som händer om hela svenska befolkningen skiter i att betala vägtull och böter. dvs allihop. Vad händer då? smile

Hela sveriges befolkning kan söka jobb hos kronis kanske tongue

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Fri fart för ett fritt folk!
14 256 Inlägg
15 juli 2009
Noxxer skrev:

alla får betalningsanmärkning..

om alla därimot vägrade erkänna utan drar det till rätten
skulle alla som kört 10-20km/h för fort klara sig från böterna eftersom dom skulle ha så förbannat med mål att dom aldrig skulle hinna med dessa töntiga överträdelser

med andra ord skull det gynna alla om ingen erkände smile

Kör fort så hinner inget hända...

Darth Vader
1 644 Inlägg
15 juli 2009
Growe skrev:
Noxxer skrev:

med andra ord skull det gynna alla om ingen erkände smile

Och varenda mål och dess kringkostnader skall finansieras med våra skattepengar...

Braaaaap?

8 156 Inlägg
15 juli 2009
linuslinje skrev:
MilleN skrev:
Rquired skrev:

Jo det med.

Instämmer!

Däremot gäller det inte vid sedvanlig hastighetsuppmätning med Laser eller triptrack såklart.

3 § Upplysning om allmän kameraövervakning skall lämnas genom tydlig skyltning eller på något annat verksamt sätt. Om ljud kan avlyssnas eller tas upp vid övervakningen skall särskild upplysning lämnas om detta.
   Upplysningsplikten enligt första stycket inträder när övervaknings-utrustningen sätts upp.

4 § Upplysning enligt 3 § behöver inte lämnas
1. om allmän kameraövervakning sker för att skydda en anläggning eller ett område som enligt 4 § 2-6 eller 5 § lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. har förklarats utgöra skyddsobjekt eller
2. vid allmän kameraövervakning som en polismyndighet utför vid automatisk hastighetsövervakning.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök