2161
Sök

Blir det vakum framför turbon i en turbomotor??

324 Inlägg
29 juli 2006
Trådstartare
#1
Jag har en liten fundering..

I en turbomotor, var finner man vakum i den? när turbon laddar?

Det är så att jag har just köpt en bränsletrycksregulator som är linjär(Tror den hette så)=Bränsletrycket ökar ju mer turbon laddar. Och då ska en vakumslang kopplas till den.??
Var finner jag vakum.??

Och en sak till. Vakumslangen till bromsservon ska den sitta före turbon?

Tack på  hand

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

10 287 Inlägg
30 juli 2006
#2
Nej, du har inte vakuum framför turbon.

Och dina vakuumslangar skall anslutas till insuget efter spjället. Bränsletrycksregulatorn behöver känna av laddtrycket som motorn känner för att kunna reglera soppatrycket korrekt och bromsservon innehåller en backventil så att den matas med laddtryck när du gasar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

146 Inlägg
30 juli 2006
#3
Ska du ladda mycket och behålla vakumservot till bromsarna så kan det vara läge att montera en vakumpump.

324 Inlägg
30 juli 2006
Trådstartare
#4
Sharky:
Okej.  men där jag köpte den sa dom att det skulle kopplas vakuum till regulatorn. så att den får mer soppa när turbon laddar,men jag tyckte också att det lät konstigt.

Så då ska slangen till servon sitta kvar där den sitter då?

dstr:
Nej. jag ska max ladda 0.5 till att börja med.

Glömde nämna att det var en förgasarmotor jag håller på med.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

10 287 Inlägg
30 juli 2006
#5
Ja precis. Då känner ju regulatorn av rätt tryck = insugstrycket, så att den reglerar upp soppatrycket när du laddar.

/Göran

Audikrille skrev:
Sharky:
Okej.  men där jag köpte den sa dom att det skulle kopplas vakuum till regulatorn. så att den får mer
soppa när turbon laddar,men jag tyckte också att det lät konstigt.

Glömde nämna att det var en förgasarmotor jag håller på med.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 juli 2006
#6
Sharky skrev:
Nej, du har inte vakuum framför turbon.

Och dina vakuumslangar skall anslutas till insuget efter spjället. Bränsletrycksregulatorn behöver känna av laddtrycket som motorn känner för att kunna reglera soppatrycket korrekt och bromsservon innehåller en backventil så att den matas med laddtryck när du gasar.

/Göran

Jo det blir visst lite vakum mellan filter och turbo även om det i detta fall är fel vakum...


12 086 Inlägg
30 juli 2006
#7
bumpe skrev:
Sharky skrev:
Nej, du har inte vakuum framför turbon.

Och dina vakuumslangar skall anslutas till insuget efter spjället. Bränsletrycksregulatorn behöver känna av laddtrycket som motorn känner för att kunna reglera soppatrycket korrekt och bromsservon innehåller en backventil så att den matas med laddtryck när du gasar.

/Göran

Jo det blir visst lite vakum mellan filter och turbo även om det i detta fall är fel vakum...

Sen kan man väl knappast kalla det vakuum? Undertryck skulle jag vilja formulera det..

324 Inlägg
30 juli 2006
Trådstartare
#8
Sharky skrev:
Ja precis. Då känner ju regulatorn av rätt tryck = insugstrycket, så att den reglerar upp soppatrycket när du laddar.

/Göran

Audikrille skrev:
Sharky:
Okej.  men där jag köpte den sa dom att det skulle kopplas vakuum till regulatorn. så att den får mer
soppa när turbon laddar,men jag tyckte också att det lät konstigt.

Glömde nämna att det var en förgasarmotor jag håller på med.


Okej! Då vet ja. Tack för svaret!

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

5 710 Inlägg
31 juli 2006
#9
O skall man vara jobbig är det inte helt vacum i insuget heller......

MVH Jonas
..............

324 Inlägg
31 juli 2006
Trådstartare
#10
Men hur blir det då igentligen med vakumet till Broms servon??

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
31 juli 2006
#11
Audikrille skrev:
Men hur blir det då igentligen med vakumet till Broms servon??

Inte ofta man har laddtryck och bromsar i normala fall wink


12 086 Inlägg
31 juli 2006
#12
Audikrille skrev:
Men hur blir det då igentligen med vakumet till Broms servon??

Tror du menar ang vakuumsnacket?
Isf så fungerar den fortf med hjälp av undertrycket.. ordet "Vakuum" är ju egentligen en beteckning på totalt tomrum, alltså utrymme helt utan materia. Vilket alltså ett insug sällan är i närheten av! smile

Iofs är de massor ord man använder som igentligen har en annan exakt mening så är väl inget att haka upp sig på kanske.

324 Inlägg
31 juli 2006
Trådstartare
#13
Okej! Det är nog så att man kanske gör det ja..
men ang.  bromsarna. Så var det nån som sa att man måste flytta slangen till bromsservon till innan turbon, men det måste ju då bara vara helt fel..om jag förstår det hela.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

50 Inlägg
31 juli 2006
#14
Bromsservoslangen behöver du inte röra alls... Låt den vara där den är. Du ska ändå aldrig bromsa på samma gång som du har laddtryck i insuget (ifall du inte burnar förstås).

Angående slangen till tryckregulatorn så ska den vara mellan turbon och förgasaren (antar att du har förgasaren på trycksidan). Annars trycker den tillbaka bränslet när du släpper gasen och får vacuum i insuget.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
31 juli 2006
#15
jonTe skrev:
O skall man vara jobbig är det inte helt vacum i insuget heller......

Tack för sympatin smile
Audikrille skrev:
Okej! Det är nog så att man kanske gör det ja..
men ang.  bromsarna. Så var det nån som sa att man måste flytta slangen till bromsservon till innan turbon, men det måste ju då bara vara helt fel..om jag förstår det hela.

Bromsservoslangen kan sitta där den sitter... När turbon laddar och man sätter en slang i samma riktning så skapas undertryck... Vet inte varför det blir så men de kan säkert nån fysiker tala om...



Sök