3596
Sök

Varför är det så många som demonterar airbagsrattar?

1 268 Inlägg
1 augusti 2006
Trådstartare
Varför är det så många som demonterar airbagsrattar och ersätter med sportratt?

om det inte vore för säkerhetens skull så skulle dom inte bygga bilarna med airbags?

airbagen har ju trots allt räddat en hel del liv sen den kom.

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
1 augusti 2006
jag tycker körglädjen höjs med sportratt men sant som du säger klart den är bra att ha

1 268 Inlägg
1 augusti 2006
Trådstartare
okej äldre bilar förstår jag men inte nyare bilar...

Fisketokig
2 997 Inlägg
1 augusti 2006
Idiotiskt tycker jag.

Skulle aldrig byta bort min ratt mot någon annan, är ju den som är snyggast i hela interiören.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 268 Inlägg
1 augusti 2006
Trådstartare
Martin 9-3 skrev:
Idiotiskt tycker jag.

Skulle aldrig byta bort min ratt mot någon annan, är ju den som är snyggast i hela interiören.

den ratten du har e ju en av dom snyggare jag sett på 9-3 smile så behåll den å du gör det enda rätta isåfall wink

1 436 Inlägg
1 augusti 2006
Jag har orginalratt, mest för att den följer inredningen. Att stoppa i en treektrad sportratt som inte alls fungerar med resten av bilen känns bara krystat. Då lägger jag hellre den energin på en rejäl tvätt och waxning av bilen.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

272 Inlägg
1 augusti 2006
Det finns ett uttryck.. ska man vara fin får man lida pin.. Inte för att jag har sportratt men endå..

66 Inlägg
1 augusti 2006
Tänkte sätta i en sportratt med (har en liggandes) i Hyundaien som inte har någon snygg originalratt. Men har på senare tid insett att jag hellre har en "airbagratt" framför mig än en spinkigare sportratt. Tycker att det självklart är snyggare med sportratt, men värdesätter säkerheten mer nu.

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
1 augusti 2006
Jag har någon typ av sportratt i min, men de e för att jag inte hade servo så jag hade en sån stor ful bussratt i den.. går tungt att svänga nu kan jag säga er.. smile men som mr_loffe sa: "ska man vara fin får man lida pin" eller möjligtvis "det kostar att ligga på topp" kostar massa energi att vrida på ratten.. smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

1 268 Inlägg
1 augusti 2006
Trådstartare
som sagt bilar där det inte finns någon airbagsratt från början kan ja förstå om man byter till Sportratt

men bilar som har airbagsratt från fabrik kan jag inte förstå.... det händer många olyckor idag... det är ju en av anledningen till att tillverkarna satsat på att behålla airbagsrattarna i sina bilar....

4 571 Inlägg
1 augusti 2006
Det beror lite på det där ska man bygga en ren showbil så åker standardratten med airbag bort

Om man har sportstolar och 4p bälten så behövs ju inte airbag.

Köper man en "ny" bil som skall användas till vardags så låter man ratten vara som den är, alternativt byter till sportmodellen som tillverkarna brukar ha på airbagsrattar.

Om man inte har airbag från start så slår jag hellre skallen mot en MOMO ratt än standardratten wink

1 268 Inlägg
1 augusti 2006
Trådstartare
haha okej... så kan man ju oxå se på saken =P

Sök