Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt bennythebear.
Skillnaden mellan en GT (GC8) och en WRX (GDx) är karossen, inredning och allt sånt jox som blir på en ny generation av en bil, resten är ungefär samma-lika förutom vissa små uppdateringar här och där. Dessutom väger en WRX 200-300kg mera än en gammal GT pga bättre säkerhet och ljudisolering mm. Med andra ord en tröttare, tråkigare och fulare bil.
Det är WRX _STI_ som är den roliga bilen, där är allt mycket bättre än på både GT och WRX, det är för mycket skillnader att skriva ner..
Sen undrar jag vad du menar med "japanmotor" benny? Alla Imprezor har väll japanmotorer eftersom dom är byggda där.. Förutom USDM bilar som jag tror byggs i USA. Imprezor som endast är avsedda för japanska marknaden (JDM) har dock roligare spec än andra med tex twinscroll turbo, extraktorgrenrör, andra kolvar och stakar mm och även lite annat jox som automatisk IC spray, vindrutetorkare bak osv, detta gäller newage bilar då.
En GT med phase 2 motor (99-00) har 218hk och 290nm org
En GT med phase 1,5 motor (97-98) har 211hk, vridmoment vet jag inte.
Phase 1 har också 211hk tror jag men en sån gammal ska du inte köpa (93-96)
En WRX STi har 265hk/343nm* (2002-2005), 280hk/400nm (2006-2007) och 300hk/?nm (2008-2009)
*kan ha fel där..
en WRX har 218hk fram tills 2003 om jag minns rätt, sen tror jag den fick 223hk och när 2,5l motorn kom 2006 tror ja den fick 230hk.
Observera att jag är osäker på effekten på nyare WRXer, men dom första hade samma effekt och vrid som GTn.
Ska man köpa nånting att ha som en busbil är det GT eller WRX STi som gäller, satsa helst på en 99-00 GT för dom har bättre spec än dom tidigare. Dock är det svårt att hitta fina exemplar tyvärr.. Ska man köpa en STI är nog DCCD kul att ha och då är det 2004 eller nyare som gäller, observera att endast Petter Solberg Edition 2004or har DCCD.
Edit: Eller hämta en STI version av gammelhöken (GC8) i England, dom är näst intill gratis där.
Edit2: Hahaha nu har Bennythebear tagit bort sitt inlägg, snacka om att vara feg.
Senast redigerat av ImprezaGC8 (18 juli 2009)