3181
Sök

Bygga ljud i slutet bagageutrymme

39 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
hej. jag har 2 stycken 10" basar i skuffen på min audi 100 c4 men jag har problem med ljudet. det är klen bas i bilen n'r alla dörrar är stängda men så fort jag öppnas bakluckan så får jag genast mycket bättre ljud i bilen.
jag har satt i 2 stycken 3" rör i hatthyllan men det verkar fortfarande som att det är för tätt när luckan är stängd, så då undrar jag om någon har en bra ide på hur jag kan får bra bas i bilen när bakluckan är stängd?

Tacksam för svar:)

1 435 Inlägg
12 juli 2009
Vad är det för basar? Hur är lådan byggd? Hur är lådan riktad? Vad har du för slutsteg? Har du skidlucka?

39 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
det är 2 stycken 10" F series MGR basar, vet ej hur många watt dom är på men spelar bra. dom sitter i en sluten låda som är byggd bara som vanlig en rektangulär låda som passar in mot ryggstödet mellan hjulhusen, basarna är riktade uppåt mot hatthyllan. jag har skidlucka, och sedan har jag ett GAS alpha 200w slutsteg

1 435 Inlägg
13 juli 2009
MGR F är egentligen inga bilbasar. Det du kan göra är att testa att vända lådan bakåt eller frammåt för att se vad som låter bäst.

Mr Roy
86 Inlägg
13 juli 2009
Testa med att vända lådan med basarna mot ryggstödet å öppna skidluckan å täta runt lådan så det blir tätt mot sätes ryggen så ljudet ej kan försvinna bakåt in i skuffen

:lol

39 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
jo jag ska prova att vrida lådan åt olika håll och se vilket som låter bäst... men tänkte börja med att bygga en baslåda som är anpassad efter basarna, och då undrar jag om det är någon som har länken till ett program som räknar ut hur många liter lådan ska vara på?

Tacksam för svar.smile

21 761 Inlägg
18 juli 2009
WinISD fungerar bra tycker jag, finns hos www.linearteam.dk

Om det är den F-serien som Ljudia har nu så passar de basarna bäst i sluten låda enligt parametrarna. smile

39 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
okej. man tackar:D

Hifi Freak
462 Inlägg
19 juli 2009
Montera basen fram så slipper du det problemet.

R1 driver!
5 128 Inlägg
19 juli 2009
T-RÖD skrev:

Hur ska han få plats med 2st 10" basar fram hade du tänkt? Alla kanske inte vill bygga basarna fram nämligen, så förstår inte riktigt varför du ska säga till alla att göra det och klaga när om inte vill?

Hifi Freak
462 Inlägg
19 juli 2009
Det va bara ett tips på o lösa hanns problem. Och sitter basen fram så spelar 1 10" bättre än 2st bak.  Men som sagt bara ett tips.

_DamnIt skrev:
T-RÖD skrev:

Hur ska han få plats med 2st 10" basar fram hade du tänkt? Alla kanske inte vill bygga basarna fram nämligen, så förstår inte riktigt varför du ska säga till alla att göra det och klaga när om inte vill?

2 665 Inlägg
19 juli 2009
Ingen har reagerat på att du byggd en sluten låda o sedan stoppat in 2 små rör i hatthyllan. Då har du byggt en en felaktig bandpasslåda.

En lösning kan vara att bygga en riktig bandpasslåda som bara har ett rör ut ur lådan som du drar upp i hatthyllan.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

39 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
haha jo men jag tror jag lyckades lösa det nu:D gasade nämligen lite för mycket när jag flyttade bilen när baslådan låg löst, då gled den mot bakluckan då fick jag bas i bilen:D ....

Sök