3225
Sök

Oljeplugg så gott som rund.

177 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
Skulle byta olja och oljefilter på farsans passat för första gången sedan vi köpte den. Upptäcker att pluggen är så gått som rund. Testar att lossa på den med 17 mm hylsa men den är för skadad. ( pluggen )
Ska åka och köpa ny plugg. Har lite tänger hemma så tänkte försöka få bort pluggen. Har ni tips och idér hur man på bästa sätt tar bort en oljeplugg i detta skick?

Hjälp och tips önskas.

Tack.

Galen
849 Inlägg
27 juli 2009
Polygrip skulle jag testa  först om inte det går så ta något att slipa kanterna på pluggen så den får en kantig form så du kan få dit en skiftnyckel

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

429 Inlägg
27 juli 2009
En sk. papegojtång borde funka. Vet inte vart man köper en sån men använder en sån tång på jobbet när bultar är rundade(där man kommer åt) och funkar mycket bra.
Fast pluggen är väl lite in sänkt i oljetråget? Så som det finns en liten kant runt halva pluggen är det på nyare har jag för mig.
Isåfall så är det att svetsa dit en mutter eller så på mindre hyls 16mm men akta som inte tråget spricker...

59 Inlägg
27 juli 2009
Huggmejsel o hammare!!! med lite försiktighet.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
27 juli 2009
Rörtång.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
27 juli 2009
Wanegardh skrev:
Rörtång.

Håller med!

Jonas

2 021 Inlägg