Herald skrev:Rquired skrev:Herald skrev:3 ggr så dyr att underhålla?!?! hahahaha, nej verkligen inte..Ta inte i så du kräks. Skiljer minimalt. Har letat efter den informationen och den existerar inte ens. Det enda testet i teknikens värld som jag kan se närmast bilarna du nämner är när dom testar en massa bilar, bla då Volvo S60, Bmw Z4 & Ford sportka.
Ett annat test http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml
S60 som dom säger "övertygar i de flesta grenar och norpar totalsegern" mitt framför näsan på Mercedes & Bmw 330xi. Volvon är snabbare till 100 km/h tex osv.
Är inte hemma och kan inte leta upp tidningen, men kan göra så om du önskar. Det var inte ett test mellan olika modeller, utan ett stort test där TV jämförde alla modeller som såldes i Sverige och vad de kostade i underhåll över x antal mil. En Bmw E46 med 6a kostade 5500:- och en Volvo S60 15500:-, för övrigt samma pris som en Mercedes C200. Ovanstående Bmw "vann" dessutom tillsammans med Ford Ka.
Bmw vinner stort på billigare underhåll, service och att de drar avsevärt mindre. Delarna är lika dyra men Volvo tar igen lite på att Bmws ofta är dyrare att försäkra. I alla fall de svagare versionerna, för de starka Volvo-modellerna är lika populära busbilar som motorstarka Bmws. Alltså är en motorstark bmw inte dyrare att försäkra än en motorstark Volvo, men en Bmw 318 dyrare att försäkra än en Volvo S60 2.4.
Resultatet blir att en "dyr/fin" Bmw är lika dyr eller ibland billigare att ha än en "vanlig sketen" Volvo.
Fast det är ju klart, en Bmw kan inte vara billigare än en Volvo. Så det är säkert fel nånstans...
Tillbaka till topic:Peebo skrev:Men jag har kollat upp bmw som du sa förut och det finns ju en hel del snygga fast då får man lägga till lite och 4wd var ju ett plus men inget måste. Så jag ska nog kolla runt lite på bmw imorgon.
Ok, du är på rätt väg
Volvos starka sidor är att dom bra bra eller medelbra på allting, det är därför dom vinner dom flesta testerna också, Bmw kanske är exotiskt och kul för dig medans det är en inte så snygg, ägarna kör som fan med dom (hur blir det med driftsäkerheten då?). Har uppenbarligen gott om svagheter då dom alltid förlorar på något verkar det som? Du säger delarna är lika dyra och försäkringarna lika, tar Volvo så mycket mer i arbetskostnad eller? Så mycket högre skatt? Drar Volvon 1 liter mer per mil? Förstår inte var dom där 10000 kr kommer ifrån. Helt orealistiskt.
Sen att benägenheten att få böter i en Bmw när du kört för fort (vilket alla bmw-ägare kör) än om du kör en Volvo är rätt mycket större också , känns som att polisen vill "sätta åt" Bmw-ägarna. Dock lite förståeligt. Har haft både Bmw och Volvo, SAMMA polis stannade mig, (han kom inte ihåg mig). Vart mycket otrevligare när jag körde Bmwn än med Volvon, då blev det böter dessutom. Med Volvon blev de mer, "du körde lite fort sakta ner"
Hur driftsäkerheten påverkas när ägarna kör som fan, är självklart åt det negativa hållet. Men menar du att Volvoägare inte kör hårt? Bara skitsnack, det finns en hel del chippade turbovolvos som är totalt slutkörda också.
Bmw förlorar verkligen inte alla tester för det första, för det andra skrev jag att Bmw oftast är dyrare att försäkra än en Bmw och det är där Volvo tar igen. Jag varken kan eller tänker rabbla upp alla skillnader mellan Bmw och Volvo, men en av dem är att Bmw kör med kamkedja. Bara där sparar man tusenlappar om året, säg att ett rembyte går på 5k och man behöver byta var annat/var tredje år...
Dessutom ligger Volvo rätt genomgående högre i förbrukning än motsvarande Bmw. Det finns en del fall där man kan argumentera om det verkligen är motsvarande, i fallet Bmw 118D vs. C30 Drive. Är C30 en konkurrent till 1-serien? I så fall är drivE snålare, men å andra sidan är Bmwn 40hp starkare och snabbare? Är det verkligen rätt att jämföra då? etc
Sen tycker jag rent ut sagt att du håller en jävligt låg nivå, kör verkligen alla Bmw ägare för fort? Är verkligen alla Bmw fula jämfört med Volvo? Detta har du ingen som helst grund för, för det är klart som fan att där finns Bmw-förare som håller hastigheten. Du saknar också belägg för att alla poliser skulle försöka sätta dit Bmw ägare hårdare än Volvo ägare...
Edit:
Den här tråden handlar inte om vilket märke som är bäst, att på en trevlig nivå diskutera för och nackdelar med olika märken tycker jag är ok. Men att på sandlådenivå slänga fram argumet som "bmw är fulare än volvo" eller "alla bmw-ägare kör för fort" är inget jag vill sänka mig till, därför ger jag fan i att svara på fler sådana inlägg.
Skriv så mycket skit och fördommar om Bmw du vill, jag hoppas bara TS har vett nog att läsa mellan raderna och ignorera det.
Senast redigerat av Rquired (29 juli 2009)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
0
0
0
0