3217
Sök

Volvo 855 Sportluftfilter

197 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#1
Vet inte om jag postat rätt.

Då till problemet... slängde på ett sportluftfilter på bilen idag men den går bara på höga varv nu inte alls på låga.. Någon smidig inställning som ska göras eller är måste man koppla in det vanliga igen?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
2 augusti 2009
#2
plockade du bort luftburken?.. för lmm sitter nämligen i den

2slow

197 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#3
lmm?.... nej luftburken sitter kvar med orginalfiltret i för filtrering till kupén... dock köpte jag ju det filtret som är öppet på biltema.. kanske bättre att köpa det med täckt topp?

424 Inlägg
2 augusti 2009
#4
BioElite skrev:
lmm?.... nej luftburken sitter kvar med orginalfiltret i för filtrering till kupén... dock köpte jag ju det filtret som är öppet på biltema.. kanske bättre att köpa det med täckt topp?

Kollade precis bilden på din inkoppling och du har ju kvar LMM sittandes kvar i lyftburken och tejpat för den! Inte alls konstigt att bilen inte går klokt, du måste plocka loss grejen med en kontakt i sig i locket på original burken och sätta det öppna filtret där !!

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
2 augusti 2009
#5
joliba_01 skrev:
BioElite skrev:
lmm?.... nej luftburken sitter kvar med orginalfiltret i för filtrering till kupén... dock köpte jag ju det filtret som är öppet på biltema.. kanske bättre att köpa det med täckt topp?

Kollade precis bilden på din inkoppling och du har ju kvar LMM sittandes kvar i lyftburken och tejpat för den! Inte alls konstigt att bilen inte går klokt, du måste plocka loss grejen med en kontakt i sig i locket på original burken och sätta det öppna filtret där !!

haha såg ju fint ut det där lol

2slow

197 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#6
azid skrev:
joliba_01 skrev:
BioElite skrev:
lmm?.... nej luftburken sitter kvar med orginalfiltret i för filtrering till kupén... dock köpte jag ju det filtret som är öppet på biltema.. kanske bättre att köpa det med täckt topp?

Kollade precis bilden på din inkoppling och du har ju kvar LMM sittandes kvar i lyftburken och tejpat för den! Inte alls konstigt att bilen inte går klokt, du måste plocka loss grejen med en kontakt i sig i locket på original burken och sätta det öppna filtret där !!

haha såg ju fint ut det där lol

Nej det gör det inte har aldrig hållt på innan med sånt här så ngnstans ska man ju börja... någon får gärna förklara hur man ska gå tillväga.... frågar man inte får man inget veta... testar man inte får man heller inte veta..

197 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#7
Någon som vet vart man kan köpa "kn" filter till en 855:a?

121 Inlägg
2 augusti 2009
#8
Mekonomen har men säkert några andra firmor med..

Ja e inte trög...ja har bara otur när ja tänker:)

151 Inlägg
2 augusti 2009
#9
Ta bort filtret igen, ta bort tejpen & sätt tillbaka slangen. Ta sedan bort lmm från luftburken, tror den sitter med 2 st torx. Ta bort hela den gamla luftboxen eller behåll bara botten delen, (om det går?) lättast är att ta bort den helt, det gör du som du vill... Sedan sätter du det öppna filtret på Lmm istället så ska du se att den går bättre...
Senast redigerat av raliman08 (2 augusti 2009)

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

197 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#10
raliman08 skrev:
Ta bort filtret igen, ta bort tejpen & sätt tillbaka slangen. Ta sedan bort lmm från luftburken, tror den sitter med 2 st torx. Ta bort hela den gamla luftboxen eller behåll bara botten delen, (om det går?) lättast är att ta bort den helt, det gör du som du vill... Sedan sätter du det öppna filtret på Lmm istället så ska du se att den går bättre...

Tack för svar... men som du ser är kopplingen vid LMM oval och inte rund som liftfiltret är... måste jag byta hela den slangen då?... jag kan ju behålla underdelen, det går en slang från överdelen till kupeintaget... vad gör jag med den? Drf jag låtit burken sitta kvar men kan den slangen ligvga vart som helst? antar att det sitter ett eget filter i kupefläkten sen?

151 Inlägg
2 augusti 2009
#11
Sedan är det inte det filtret som filtrerar till kupen, om du jar något kupefilter överhuvudtaget sitter det under plenumbädan H-fram, alltså under "plastskivan" som går framför rutan ner under motorrummet, om du förstår vad jag menar. Du kan efterkonvertera ett sådant filter om det inte sitter något där.

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

197 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#12
Okej... men känns ändå som det inte kommer att passa där luftmassemätaren sitter eftersom kopplingen där är oval den som är skruvad med 2 skruvar på burken? Hur gör jag då?... ska jag låta den slangen till kupefläkten hänga i det fria?

151 Inlägg
2 augusti 2009
#13
OM det inte skiljer från 855R som jag hade så har lmm rund anslutning när du har fått loss den från burken tillräckligt för att kunna dra fast slangklämman/filtret.. Dom slangar i övrigt du pratar om som går från burken kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, då jag aldrig haft dom och inte vet vad dom går till tyvärr..

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

197 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#14
okej.. tack för all hjälp.. kopplar väl i det vanliga igen då... du har ingen aning om vart man kan köpa kn sportfiltert till min bil eller?

151 Inlägg
2 augusti 2009
#15
Vad ska du med ett Kn-filter till? Ok att det är mycket bättre än biltemas men du lär inte märka någon skillnad på bilen.. Koppla in filtret som jag beskrev, bör duga alldeles utmärkt till din glt, vet inte som sagt vad slangen gör som går på din luftfilterbox, det kan säkert någon annan här svara på men jag hade bara tagit bort den och provat..

Jag hade hellre köpt ett oljefritt AEM filter av tex streetperformance.se  då 850 "kan" få problem med inoljade filter..
Senast redigerat av raliman08 (2 augusti 2009)

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

197 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#16
Om jag stryper den slangen får jag ingen luft alls till kupén.... finns ju tydlignen kn filter sport som passar rakt i min luftlåda? japp jag ska testa så som du beskrev men är skeptisk till kopplingen då den är oval som jag ser den... ska plocka isär det imon och pröva. tack så länge!

151 Inlägg
2 augusti 2009
#17
Tror den är rund bakom det ovala, det var min iaf wink Finns filter som passar rätt i boxen, men jag kan tänka mig att du är ute efter insugsljudet som blir gött med öppet filter, det kommer du knappt märka av med ett kn-insatsfilter.. Lycka till!
Senast redigerat av raliman08 (2 augusti 2009)

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

Trucker
1 220 Inlägg
2 augusti 2009
#18
här kan du nog läsa en del matnyttigt om hur man montera öppet filter på 850 http://forum.svenska85x70klubben.se/vie … hp?t=17207

Vissa är bara bättre än andra!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
2 augusti 2009
#19
kommer också att tappa effekt med det öppna filtret... har du en jävla tur så klarar du dig utan att tappa effekt.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.


Sök