3439
Sök

Bensin 95 eller 98?

54 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har en fråga angående bensin, vad är bäst att tanka och vad är skillnaden mellan 95 och 98?
tacksam för svar!

DFFL
9 020 Inlägg
5 augusti 2009
#2
98

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

9 108 Inlägg
5 augusti 2009
#3
95



edit: wink Vad är det för bil för det första?
Senast redigerat av MilleN (5 augusti 2009)


256 Inlägg
5 augusti 2009
#4
Den enda skillnaden mellan oktantalen är vilken kompression i motorn du har, desto högre kompression du har dest högre oktantal behöver du det är därför dragsters/tävlingsbilar mm kör på 112-115 oktan racebränsle osv. en "vanlig" standard motor går lika bra på bådera, samt är energivärdet lika högt för 95/98/v-power.
Men läs i instruktionsboken för bilen etc vad dem rekomenderar i din bil..
//Linus

54 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
#5
mercedes clk 200-04

bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
5 augusti 2009
#6
jag kör 98:a smile bilen går något bättre då smile


54 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
#7
Okej smile nästa gång jag tankar så tankar jag 98 och får se hur det blir tongue

bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
5 augusti 2009
#8
sweden10 skrev:
Okej smile nästa gång jag tankar så tankar jag 98 och får se hur det blir tongue

men min e chippad osv me och förra ägaren sa att den skulle va byggt t 98 tongue och jag märker en klar skilnad :'D


9 108 Inlägg
5 augusti 2009
#9
Med chip brukar det vara optimerat till 98 oktan. Jag har tankat 95 i alla tider och testat 98 då och då men har inte märkt någon skillnad vare sig i förbrukning eller att det blir massa hjulspinn så fort man nuddar gasen pga den extrema effekthöjningen wink

Beror på vad man använder bilen till och hur man prioriterar men med original motor blir det inga underverk, ska man iväg på bankörning eller strippen kan det väl vara värt att tanka 98 om det känns bättre inombords smile


Team Kränghäng
657 Inlägg
5 augusti 2009
#10
De flesta japsarna går betydligt bättre på 98, min legnum går rent ut sagt skit på 95, hackar och verkar mmisstända sad

Team Frosth
Car Custom & Tuning | carcustomtuning.se

4 682 Inlägg
6 augusti 2009
#11
laynus skrev:
Den enda skillnaden mellan oktantalen är vilken kompression i motorn du har, desto högre kompression du har dest högre oktantal behöver du det är därför dragsters/tävlingsbilar mm kör på 112-115 oktan racebränsle osv. en "vanlig" standard motor går lika bra på bådera, samt är energivärdet lika högt för 95/98/v-power.
Men läs i instruktionsboken för bilen etc vad dem rekomenderar i din bil..
//Linus

inte kompression men däremot kompressionsförhållande wink.


Sök