2743
Sök

Biligt trimm ?

238 Inlägg
7 juli 2005
Trådstartare
#1
Jag funderar på att trimma.. men ekonomin e ju inte att leka med tongue

finns det nogot biligt trimm ?

eller något som kostar men som är prisvärt


39 Inlägg
7 juli 2005
#2
porta toppen
öppet sportluftfilter
trim kam
chipstrimma

Volvo 740 For Life :)

12 086 Inlägg
7 juli 2005
#3
Att trimma en sugmotor är varken enkelt lr billigt!
Det förtsa du ska lägga pengarna på är ett avgassystem, där har du några HK och ett goare ljud!

Porta/polera toppen kan va jättebilligt om du gör det själv.
Men då krävs jävla bra skills. Inget för en rockie.

719 Inlägg
7 juli 2005
#4
Jag skulle satsa på motorn med sportfilter, insug, kammar, Topp, nytt grenrör, chip ger ca10-15hk på insugsbilar.

Byta system utan att göra nåt annat brukar inte ge nästan något efter som orginalet inte stryper motorn så länge motor e orginal och du ska helst byta grenrör först vilket ger mer effekt!

live free, die young.

671 Inlägg
7 juli 2005
#5
Scratch skrev:
Jag skulle satsa på motorn med sportfilter, insug, kammar, Topp, nytt grenrör, chip ger ca10-15hk på insugsbilar.

Byta system utan att göra nåt annat brukar inte ge nästan något efter som orginalet inte stryper motorn så länge motor e orginal och du ska helst byta grenrör först vilket ger mer effekt!

Beror väldugt mycket på själva motorn. Om vi tar Fords Duratec motor som orginal ger 137hk när den sitter i ford ranger plockar man ut straxt över 200hk med nytt insug, nya kammar och ett annan avgassystem.
280hk med extrema kammar och nya kolvar + portning.
Givetvis har man en programmerbar ecu också.

Det finns säkert andra exempel där man inte får ut mer än några få extra hästar trots samma ingrepp.

Tuben har en Sierra, den sitter det troligen en Pinto motor (105hk).
200hk är fullt möjligt men dyrt och tveksamt om man passerar besiktningen.
140hk pinto motorer är inte helt ovanliga i super7 bilar.
www.burtonpower.com har trimdelar.
Senast redigerat av Daniel (7 juli 2005)

125 Inlägg
7 juli 2005
#6
Det är sällan om aldrig billigt att trimma. då är det bättre du köper en billig turbobil typ Volvo/Saab och laddar på lite mer bara. lägga ner en massa pengar på sugtrimma utan ekonomi då lär du bara bli besviken och pank.


"Bad luck"
24 Inlägg
7 juli 2005
#7
Det absolut billigaste trimmet sett till antal vunna hk är helt klart lustgas...

Annars kan du kallt räkna med ca 1000:-/Hk om man ska trimma sugmotor...

Att köra SAAB är som att sätta på en polare i röven... Det är säkert skönt men man gör det inte!

125 Inlägg
7 juli 2005
#8
jo men knappast roligaste hk:arna plus att man måste fylla på tuben hela tiden för 1000 kr?


Carpenter
310 Inlägg
7 juli 2005
#9
lustgas 50/75/100 hästar

Sugis 1000 kr PER vunnen hk

ser inte hur sugis hästarna kan vara roligare om man ska budget trimma

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

39 Inlägg
7 juli 2005
#10
satsa på turbo bil

Volvo 740 For Life :)

719 Inlägg
7 juli 2005
#11
Daniel skrev:
Scratch skrev:
Jag skulle satsa på motorn med sportfilter, insug, kammar, Topp, nytt grenrör, chip ger ca10-15hk på insugsbilar.

Byta system utan att göra nåt annat brukar inte ge nästan något efter som orginalet inte stryper motorn så länge motor e orginal och du ska helst byta grenrör först vilket ger mer effekt!

Beror väldugt mycket på själva motorn. Om vi tar Fords Duratec motor som orginal ger 137hk när den sitter i ford ranger plockar man ut straxt över 200hk med nytt insug, nya kammar och ett annan avgassystem.
280hk med extrema kammar och nya kolvar + portning.
Givetvis har man en programmerbar ecu också.

Det finns säkert andra exempel där man inte får ut mer än några få extra hästar trots samma ingrepp.

Tuben har en Sierra, den sitter det troligen en Pinto motor (105hk).
200hk är fullt möjligt men dyrt och tveksamt om man passerar besiktningen.
140hk pinto motorer är inte helt ovanliga i super7 bilar.
www.burtonpower.com har trimdelar.

Jag skrev ju precis att nytt system ger effekt om man trimmar resten av motorn först! eftersom då agerar orginalet som en strypning! men att enbart byta system utan att göra nåt annat brukar inte ge nåt utom ljud!

live free, die young.

126 Inlägg
7 juli 2005
#12
Turbo konvertera är nog kanske det billigaste alternativet till att trimma en sugis, men då är det inte någon sugis längre.. kompressor finns ju oxå till dom flesta bilarna, och många så finns det "bolt on" som det heter.. smile bara att skreva fast passar perfa.

9-5 aero

ninja_escort
8 juli 2005
#13
hur funkar det med portad topp ? vad gör man då ?

2 122 Inlägg
8 juli 2005
#14
_oxygene_ skrev:
Turbo konvertera är nog kanske det billigaste alternativet till att trimma en sugis, men då är det inte någon sugis längre.. kompressor finns ju oxå till dom flesta bilarna, och många så finns det "bolt on" som det heter.. smile bara att skreva fast passar perfa.

www.enem.se kan nog ha kompressorer till de mesta men de är rätt dyrt

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

291 Inlägg
8 juli 2005
#15
chip o sport avg. system borde du nog få 20hk till om du har tur ( enligt bilsport där dom satte dit chip o avgassystem på en kadett GSI gav det lite över 20hk mer..)... fords ohc motor är väldit vanliga att trimma här, så porta toppen, andra kammar, grenrör men det blir inte så billigt... 170-200 hk är inte omöjligt...

ninja_escort
8 juli 2005
#16
vad menas med portad topp ? vad gör man då?

12 086 Inlägg
8 juli 2005
#17
ninja_escort skrev:
hur funkar det med portad topp ? vad gör man då ?

Man förstorar och jämnar till luft/avgas kanalerna = bättre flöde!

ninja_escort
9 juli 2005
#18
vad kan de kosta tro lite generellt ?

IT-Tekniker
144 Inlägg
9 juli 2005
#19
_oxygene_ skrev:
Turbo konvertera är nog kanske det billigaste alternativet till att trimma en sugis, men då är det inte någon sugis längre.. kompressor finns ju oxå till dom flesta bilarna, och många så finns det "bolt on" som det heter.. smile bara att skreva fast passar perfa.

Står det om det är bolt on? du har ingen sida där det finns någon sådan kompressor?



Sök