3682
Sök

Etanolkonvertera B230FK

245 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
#1
Vad krävs för att etanolkonvertera en småtrimmad B230FK?!tongue
Senast redigerat av rockabillyshoes (5 augusti 2009)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
5 augusti 2009
#2
För att få det seriöst, större spridare och en mappning.

Jonas

245 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
#3
Volvo_Mannen skrev:
För att få det seriöst, större spridare och en mappning.

Okej, jag har gröna 465cc spridare, 3" LMM, stor kina intercooler, Större turbo å 3" avgassystem, sen har jag ett Steg II chip från KL-Racing oxå.. Kan det räcka för att köra på Etanol?


Supraman
2 300 Inlägg
6 augusti 2009
#4
du kan behöva en linjär btr för att få mer e85 genom spridarna.
kör man med e85 måste man ha en grym överkapacitet.
man vill inte köra spridarna i botten när man kör på med laddtryck för då finns inga marginaler kvar.
En mappning e ett måste för att få det att lira.
Sen så e det rekomenderat att du byter ut gummislangarna som det e bränsle i mot nya som tål e85 bättre.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

One Man Clan
4 287 Inlägg
6 augusti 2009
#5
ska du alltid köra samma setup ?


Drifttekniker VA
580 Inlägg
6 augusti 2009
#6
Kolla på www.etanol.nu där kanske du får lite tips.
Senast redigerat av Lalla78 (6 augusti 2009)


Whatever :)
1 652 Inlägg
6 augusti 2009
#7
rockabillyshoes skrev:
Volvo_Mannen skrev:
För att få det seriöst, större spridare och en mappning.

Okej, jag har gröna 465cc spridare, 3" LMM, stor kina intercooler, Större turbo å 3" avgassystem, sen har jag ett Steg II chip från KL-Racing oxå.. Kan det räcka för att köra på Etanol?

de finns ju etanol chip till 940 om du itne viste om de.. men håller med Stefan, andra spridrare och mappning. själv kör jag på en ställbar btr ( Malpassi ) men är ändå knasig i kallstart...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

106 Inlägg
9 augusti 2009
#8
hmm, man märker ju att de e ycke folk me tummen mitt på armbågen som svarar på detta forum!

till TS: basic grejerna för att köra e85 på din motor om en hade varit orginal så hade de räckt me att smacka på 968orna med rätt soppatryck (3.8bar) tillsammans me orginal lmm, då lirar de som orginal, men mappning e alltid att föredra!
´MEN nu kör du ju redan me 3" lmm, å man vill ju inte gå ner i effekt bara för att man byter bränsle, så nästa steg på din bil är siemens deka 630ccml/min/3bar grundtryck tillsammans me din 3" lmm så funkar de fint igen, men nu är de mer noga att mappa in skiten då de e mer effekt..

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

948 Inlägg
9 augusti 2009
#9
Nog inte fel att hälla i sån redline extra smörjning i tanken.. jag hade inte det i min när jag körde på etanol förra året vilket resultera i repor i cylinder väggarna.


Sök