3839
Sök

3" halvsats Volvo 850 T5

21 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#1
Ska chippa min 850 T5 och funderar att i samband med detta byta avgassystem till 2.5" eller 3" efter kat.

Tjänar man mycket effekt på att byta avgassystemet från kat och bakåt?

Funkar ett orginalsystem med borttagen ljuddämpare lika bra som ett 2.5" eller 3" system eller ger de grövre systemen mer effekt?
Senast redigerat av Lesjofors (8 augusti 2009)


294 Inlägg
8 augusti 2009
#2
Nej, men från turbo till katt tjänar du på wink

Avgaserna är som varmast direkt efter turbon, och tar då mest plats.... när de börjar kallna tar de mindre plats och då är det faktiskt bättre om det smalnar av, och inte ökar i diameter som de flesta bygger...

Nä. catback system är ENBART för örats skull......

Original downpipe på T5orna är fruktansvärt vanskapt!, bara 2" på smalaste stället. så om du t ex bygger med 2.5" rör så får du en väldig skillnad på gasflödet!

Bygg ny downpipe, bilen kommer även låta lite mullrigare..
lycka till

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

glad
67 Inlägg
8 augusti 2009
#3
unpatterned skrev:
Avgaserna är som varmast direkt efter turbon, och tar då mest plats.... när de börjar kallna tar de mindre plats och då är det faktiskt bättre om det smalnar av, och inte ökar i diameter som de flesta bygger...

man vill  ha ett avgassystem som blir större i slutet. Detta beror på att avgaserna svalnar och tar mindre plats som skapar ett undertryck och på så sätt "suger ut" avgaserna.

//Danne

1 036 Inlägg
8 augusti 2009
#4
bluepoint skrev:
unpatterned skrev:
Avgaserna är som varmast direkt efter turbon, och tar då mest plats.... när de börjar kallna tar de mindre plats och då är det faktiskt bättre om det smalnar av, och inte ökar i diameter som de flesta bygger...

man vill  ha ett avgassystem som blir större i slutet. Detta beror på att avgaserna svalnar och tar mindre plats som skapar ett undertryck och på så sätt "suger ut" avgaserna.

En gång för alla.... Större från turbon och sen kan det smalna av bakåt.. du bör alltså inte köra original downpipe om du ska trimma.
Senast redigerat av Mangisen (8 augusti 2009)


147 Inlägg
9 augusti 2009
#5
bluepoint skrev:
man vill  ha ett avgassystem som blir större i slutet. Detta beror på att avgaserna svalnar och tar mindre plats som skapar ett undertryck och på så sätt "suger ut" avgaserna.

På en sugmotor ja, har man turbo så spelar det ingen roll

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
9 augusti 2009
#6
Precis! På en turbo ska man ju ha så lite mottryck som möjligt. Helst en böj rätt ut i framskärmen , inga ljuddämapre och sånt trams wink



Sök